Ga naar inhoud

Wat te voeren bij gevoelige darmen


Eefje

Aanbevolen berichten

Mijn rammetje Frits heeft nogal gevoelige darmen. Ik vind regelmatig van die kleine, een beetje plakkerige keuteltjes. Aan de groenten ligt het niet, ze krijgen nu alleen nog witlof en andijvie, omdat hij van veel andere groenten ook weer die keuteltjes krijgt en ze veel groenten ook niet eten. Fruit krijgt hij helemaal niet, gezien wortel al te suikerig is voor zijn darmen. Nu had ik zo'n lenterol waar ze de afgelopen dagen zoet mee zijn geweest, dus heb ik ze geen gedroogde kruiden gegeven. Zijn keutels waren toen helemaal normaal. Gisterenavond hebben ze wel weer kruiden gehad, een eetlepel per nijn, en nu vind ik weer een paar van die kleine plakkeuteltjes. Het zijn geen bdk's, die eet hij netjes op. Hij eet ook goed hooi. Ik wil eigenlijk die kruiden niet ook nog uit zijn dieet gaan halen, dan wordt het wel erg eenzijdig. Het zijn ook altijd maar een paar keuteltjes, voor de rest poept hij gewoon normaal. Wat denken jullie? Jammer dan van die paar plakkeutels? Of nog minder kruiden gaan geven? Iemand nog tips voor groenten die goed verdragen worden?

Wortel, komkommer, sla, courgette, broccoli, spinazie valt niet goed bij hem

Paksoi, radijs, tomaat, paprika, tauge, eet hij niet

Koolachtige dingen als spruiten, boerenkool en chinese kool durf ik niet aan, omdat hij ook al een keer gas heeft gehad.

Frits is overigens hartstikke goed op gewicht, het is een vrolijk konijntje en ik maak me ook geen zorgen om hem, maar ik dacht, misschien heeft iemand hier ervaring mee. Ik weet ook niet hoe slecht het is als zijn dieet (en dat van Wilma daardoor ook) wat eenzijdig is..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst even iets anders: Heb je zijn ontlasting al wel eens laten onderzoeken?

En die kruiden, had je die wel opgebouwd?

En dan het antwoord op je vraag over groenten die goed verdragen worden.

Van het rijtje dat je noemt wat niet goed gaat heb ik alleen wortel wel eens gegeven maar dat doe ik niet meer, valt bij Klaver ook niet goed.

Wat ik nu geef, zo in de winter en wat goed gaat, naast witlof en andijvie maar dat geef je dus al:

Wortelloof, goudsbloemen (ze bloeien nog steeds), peterselie, paardebloemblad (groeit er bijna niet meer), aardbeiblad, veldsla (is anders dan gewone sla), snijbiet, vogelmuur, rode dovenetel, klein beetje venkelblad (venkel moet met mate, niet vanwege kans op gas maar een stof die in grote hoeveelheden hallucinogeen kan zijn), en dan geef ik sinds kort ook nog koolsoorten, ik durfde het eerst ook niet goed maar ik heb zo veel dat ik het toch maar ben gaan proberen en ik houd het bij kleine beetjes: Boerenkool, blad van spruit, blad van bloemkool.

Naast de kool, witlof en andijvie zit er vast wel wat tussen wat je eens kan proberen.

Hazel wil ook wat hij niet kent niet eten, maar daar heb ik een trucje voor: Als het etenstijd is geef ik eerst alleen een klein stukje van het nieuwe, dan heeft hij honger en gaat hij het toch maar zitten eten. Dan pas de rest van het groenvoer. Na een paar dagen vindt hij het meestal heel lekker. Dus het lijkt dan alsof hij het niet lust, en als ik het iedere dag gewoon bij de rest zou leggen zou hij het altijd laten liggen, waardoor het lijkt of hij het niet lust terwijl hij het dus best wel lust.

Na die paar dagen kan het nieuwe gewoon bij de rest van het groenvoer.

Zo is boerenkool nu het eerste wat hij pakt van de groente, terwijl hij er eerst niks van moest weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh dat is wel een goeie truc inderdaad! Dat ga ik eens proberen!

Ik heb zijn ontlasting nooit laten onderzoeken, omdat het eigenlijk 99% in orde is, ik verwacht dan geen enge dingen en maak me daar ook niet direct zorgen over. Hij heeft geen plakpoep, geen diarree, alleen af en toe een keutel die niet helemaal op en top is en hoewel ik iemand ben die echt met alles bij de dierenarts zit vind ik dit niet echt reden voor een grondig onderzoek.

Ik heb eens een vraag gesteld over dat opbouwen van kruiden, maar mij werd toen door verschillende mensen verteld dat dat eigenlijk niet kan, omdat het om zulke kleine hoeveelheden gaat. Ik zal ze vandaag de helft geven, even kijken hoe dat dan valt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat het sowieso een beetje van konijn tot konijn afhangt. maar ik heb er eentje gehad die gewoon veel hooi moest eten. Ik gaf hem minimum aan brokjes en slechts een klein beetje groenten (voor hem maakt het niet uit welke groenten, daar reageerde hij niet op) zodat hij goed hooi bleef eten. zodra hij iets extra kreeg, liet hij zijn hooi liggen en had hij plakkerige keutels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wortelhapje wordt toch alleen gebruikt als dwangvoer als je geen fatsoenlijk dwangvoer in huis hebt? Aangezien Frits niet goed tegen wortel kan lijkt het me niet zo'n goed idee ;)

@NinaV dat denk ik ook inderdaad, ik vind zijn dieet alleen zo karig worden! Aan de andere kant, er zijn ook konijnen die hun hele leven alleen gemengd voer en hooi krijgen en toch 12 worden.. Frits eet wel altijd aardig wat hooi, dat is gelukkig het probleem niet :)

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Welja, gooi er iedere dag een potje babyvoer in, gaat vast helemaal goedkomen :yes:

Nee FabienneNina, babyvoer is inderdaad handig voor als je konijn gedwangvoerd moet worden, of als hij bijvoorbeeld heel veize medicijnen moet nemen, dan kan je ze er doorheen doen, maar dat is absoluut geen normaal konijneneten en zeker niet gezond :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wortelhapje kan juist gas veroorzaken.

Ik heb dit ook een tijdje met Fred gehad. Sowieso groente kon hij niet meer hebben het laatste half jaar, nadat hij een antibioticakuur i.v.m. een abces had gehad. Maar zelfs zonder groente had hij er telkens ee npaar slechte keuteltjes bij zitten. Dus ik heb hem de ene week bijv. gedroogde peterselie gegeven, daarna een week luzerne, dan brandnetel en noem maar op. Afzonderlijk had ie nergens echt problemen mee. Uiteindelijk dus alles maar weer gemixt en het is op den duur ook wel over gegaan. Geen idee wat het nou geweest is. 't Was een moeilijk konijntje :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

klein beetje venkelblad (venkel moet met mate, niet vanwege kans op gas maar een stof die in grote hoeveelheden hallucinogeen kan zijn),

Het dringt nu pas door wat hier staat! Geldt dat ook voor mensen? Of alleen voor konijnen? In dat geval vraag ik me af hoe dat proefkonijn dat dat voor de eerste keer meemaakte zich gedroeg!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moest het weer even terugzoeken maar ik had het een tijdje geleden opgezocht. Er stond mij iets bij dat er een stof in zat die voor drugs gebruikt werd, daar had ik vandaan dat het hallucinogeen kon zijn. Nu ik terug lees wat ik toen heb geschreven zie ik dat dat niet per sé zo is.

Ik quote mezelf even:

Het heeft natuurlijk een sterke geneeskrachtige werking dus ik kon me voorstellen dat het bij grote hoeveelheden ook schadelijk kan zijn. Ik heb mijn geneeskrachtige planten-boek er eens bij gepakt en daar staat de waarschuwing dat het gevaarlijk is om de aagegeven doses te overschrijden, waarom weet ik nu nog niet. Ook staat er dat de plant rijk is aan anethol en (bij de bittere variëteiten) fenchon, anorganische zouten, vitamine A, B, C.

Nu ben ik een stukje verder, want wikipedia vermeldt dat anethol licht giftig is. Het zorgt voor de anijssmaak maar het is een chemische uitgangsstof van weer iets anders wat als XTC verkocht werd en waarbij doden zijn gevallen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Anethol

Dus daar hebben we de boosdoener. Fenchol kan ik zo snel niet de slechte eigenschappen van vinden, maar dat anethol-gebeuren lijkt me de reden dat je het met mate moet geven.

Conclusie in het kort: Venkel bevat de stof anethol die in grote hoeveelheden giftig kan zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn geen blindedarmkeutels, die eet hij netjes op. Ik had nog nooit een blindedarmkeutel gezien tot Wilma geopereerd was en weer langzaam op gang kwam. Als ze niet zelf wil eten kun je niet verwachten dat ze die bdk's wel eet ;). Ze krijgen zeker niet teveel voer, hij eet goed hooi, dat is het allemaal niet. Ik heb ze 2 dagen wat minder kruiden gegeven en nu vind ik ze niet meer. Bij hem valt gewoon veel niet zo goed. Wel lastig om zijn dieet een beetje gevarieerd te houden, maar ja..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hazel wil ook wat hij niet kent niet eten, maar daar heb ik een trucje voor: Als het etenstijd is geef ik eerst alleen een klein stukje van het nieuwe, dan heeft hij honger en gaat hij het toch maar zitten eten. Dan pas de rest van het groenvoer. Na een paar dagen vindt hij het meestal heel lekker. Dus het lijkt dan alsof hij het niet lust, en als ik het iedere dag gewoon bij de rest zou leggen zou hij het altijd laten liggen, waardoor het lijkt of hij het niet lust terwijl hij het dus best wel lust.

Na die paar dagen kan het nieuwe gewoon bij de rest van het groenvoer.

Zo is boerenkool nu het eerste wat hij pakt van de groente, terwijl hij er eerst niks van moest weten.

Dat is wel een goede voer truc ;) Sjongejonge het zijn soms net kleine kinderen hahaha houdt je wel bezig he!

@ Tara1985; Ik denk dat het bij jou geval qua voeren niet een vast patroon is en dat je telkens moet gaan kijken wat wel en niet kan. Als hij maar gezond en wel is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een heel vast voedingspatroon dat lang goed gaat en dan ineens niet meer. Bij de wortel ging het mis toen mijn vriend ze een keer 1 peentje gegeven had in plaats van 1/3 wat ik altijd gaf. Daarna verdroeg hij ineens ook kleine beetjes niet meer zo goed. Bij de kruiden ging het al een keer eerder mis toen er een keer niet zoveel tijd tussen het geven van de brokjes en de kruiden had gezeten. Ik geef ze niet op stipte tijden te eten, daar is mijn leven te onregelmatig voor, maar in de regel krijgen ze 's morgens tussen 8 en 11 groenten, 's avonds tussen 5 en 7 brokjes en dan tussen 11 en 1 voordat ik ga slapen krijgen ze kruiden.

Ach, Frits is een zorgenkindje, is het ene kwaaltje voorbij dan heeft hij weer wat anders. Gelukkig heeft hij al een tijdje niks ernstigs gehad en is zijn natte oog waar geen oorzaak voor te vinden was ook ineens weer helemaal in orde. Hij was gedumpt in het bos en zo in de opvang gekomen, dus geen flauw idee wat zijn vorige baasjes het arme beest allemaal gegeven hebben, of hij veel te vroeg bij zijn moeder is weggehaald... Ik ben en blijf maar gewoon heel voorzichtig met zijn eten. Hij heeft nooit diarree, geen plakpoep aan zijn kont, geen verstoppingen, een paar kleine keuteltjes op zijn tijd zijn opzich niet erg denk ik, als ik het maar op tijd zie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over dat het eten te eenzijdig zou zijn zou ik me geen zorgen maken. Dat valt volgens mij nogal mee!

Sonny hier heeft ook erg gevoelige darmen. Maar iets te veel voer en hijheeft plakpoep. Ook kan hij niet tegen gedroogd brood (postzegelformaat) en groente is ook lastig. Het liefst zou hij de hele dag willen eten, dus ik vind het af entoe wel sneu. Wel eet hij ontzettend veel hooi, en dat zie je ook aan z'n keutels, echt van die hooikeutels. Dus dat is goed. Ik geef zo af en toe een blaadje witlof of een takje peterselie en dat verdraagd hij dan wel. Verder hou ik het bij hen 2 dus maar bij voer en heeel veel hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik merk het hier ook heel erg.

Wieber lust alleen wortel, appel, banaan, enz. maar ik weet niet wie van de 2 krijgt van wortel ook een beetje van die kleine plak drolletjes. Nu denk ik dat ik maar kruiden moet gaan bij geven want als hij verder niks er bij gaat lusten krijgt hij dus helemaal geen groenten alleen brokjes en hooi..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik merk het hier ook heel erg.

Wieber lust alleen wortel, appel, banaan, enz. maar ik weet niet wie van de 2 krijgt van wortel ook een beetje van die kleine plak drolletjes. Nu denk ik dat ik maar kruiden moet gaan bij geven want als hij verder niks er bij gaat lusten krijgt hij dus helemaal geen groenten alleen brokjes en hooi..

Allen brokjes en hooi is toch niet zo erg?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .