Ga naar inhoud

Help, een oorontsteking! Wat moet ik doen?


Karma

Aanbevolen berichten

Beste konijnenliefhebbers,

Mijn konijntje is ziek, ze heeft al jaren e-cuniculi maar heeft nu daarnaast ook nog een oorontsteking. Ze tolt nu dus rondjes, schudt met haar hoofd, en haar ogen tikken heen en weer (nystagmus). Omdat de fenbendrops (=panacur) niet werken denk ik dat het aan de oorontsteking ligt.

Uit een laboratorium test bleek dat het een midden of binnenoorontsteking is, door ‘propionibacterium acnes’. Ze heeft langer dan een maand antibiotica gekregen (duplocilline, een vorm van penicilline). Hoewel de aanvallen de eerste weken minder werden (niet meer rondtollen e.d.) ging de oorontsteking hiermee niet weg (wel iets minder maar niet helemaal over). Ze kreeg allerlei andere klachten door dit medicijn (o.a. gewichtsverlies, bloed in de urine), we zijn dus met deze behandeling gestopt.

Nu weten we niet meer hoe we haar moeten behandelen. Heeft iemand hier misschien een goed idee over?

Ze is pas 4 jaar en ik wil haar nog heeeel lang houden, dus alle tips zijn welkom!

Alvast ontzettend bedankt namens Karma (mijn konijntje) en mij (Wendy)!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat naar dat je konijntje zo ziek is. Ik neem aan dat de dierenarts al met je mee gedacht heeft?

Ik zou eigenlijk niet weten wat je nog kunt geven als je panacur en antibiotica al geprobeerd hebt. Ik neem aan dat je het beiden lang gegeven hebt. Je schrijft langer dan een maand antibiotica, maar heb je ook een volledige panacur behandeling gedaan?

Ik hoop niet dat je konijntje ook al weken zulke ernstige klachten heeft. Als 1 van mijn konijnen al weken zou tollen (iets wat ik echt niet aan kan zien), zou ik me sterk afvragen of ik wel door moest gaan.

Sterkte en succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je snelle reactie Christaaa!

De dierenarts heeft mee gedacht, maar de antibiotica voor deze specifieke bacterie hebben we dus al geprobeerd. Zij weet ook niet wat we nu moeten. Ik hoopte dat iemand misschien gelijkende ervaring heeft, meer mensen weten meer dan 1.

De antibiotica heb ik een maand gegeven, maar na een tijdje deed het meer kwaad dan goed.

De panacur krijgt ze al lang. Dit is al de 4e of 5e keer dat ze opnieuw ecuniculi heeft. Tot nu kreeg ik het telkens weer onder controle met panacur, maar komt het in de winter terug.

ze went al wel erg aan de aanvallen hoor, volgens de dierenarts zijn de aanvallen ook vrij licht. Als ik haar aai gaat het meestal bijna direct over. De klachten zijn dus niet zó ernstig dat het niet aan te zien is (ze is echt nog een blij, knuffelig en lief konijn met heel veel plezier in het leven), maar ik wil natuurlijk wel dat de aanvallen ophouden.

groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha jrjsieben,

dat is zeker een goed idee! toevallig had mijn dierenarts recent hetzelfde idee. ze kunnen heel veel daar in utrecht heb ik gehoord. helaas hadden zij voor zover ik van mijn dierenarts begreep alleen ook geen idee, behalve verder onderzoeken (ct scan van rond de 300 euro, bloedproef van 100 euro etc). op het forum vragen of iemand gelijkende ervaring heeft is aanzienlijk goedkoper dus dat wilde ik eerst proberen ;)

helaas (voor mij dan) tot zover nog geen gelijkende ervaringen zo te horen :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .