Ga naar inhoud

Entropion


wupsie

Aanbevolen berichten

En weer een kick(je). Inmiddels zit moeder met nest #2 in de opvang, waarvan 1 van de 6(!) jongen aan een oog entropion heeft. Hij/zij is nu nog te klein om daarvoor onder narcose te mogen, dus momenteel veel cav-zalven en zodra het wat groter is komt de dierenarts in actie.

Met de grote zus gaat het erg goed, ze groeit als een malle en is zo leuk! :love:

Gevalletje dierenwinkel, niet-zo-bedankt. 2 konijnen verkocht als zelfde geslacht, inmiddels 9 konijnen extra waarvan er 2 dus ook nog entropion hebben,

aangepast door lianne
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 83
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Maar als ze al 3-4 weken oud zijn kunnen ze al geholpen worden. Niet onder narcose natuurlijk maar met gasnarcose kan het wel. Ze hoeven niet helemaal knock-out te zijn, er hoeft 'alleen maar' gehecht te worden. Is het mogelijk om een dierenarts te vinden bij jullie in de buurt die dit met gasnarcose kan doen? Ik denk zelf dat hoe korter zo'n konijn ermee loopt hoe beter het is. Niet alleen prettig voor het konijn zelf maar ook om te voorkomen dat het oog heel blijft, en hij/zij er niet blind aan wordt omdat het oog aangetast wordt.

Is er eigenlijk terugkoppeling geweest naar de fokker via de dierenwinkel? Niet alleen fokt hij zelf konijnen met entropion maar de mensen die een konijn in de dierenwinkel kopen laten die misschien ook wel weer nestjes hebben enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lonja, we hebben als knaagdierencentrum een vaste dierenarts/praktijk waar de meest konijnkundige da's van de regio werken. Als zij het momenteel nog afraden dan is dat even niet anders, ik ga daar als vrijwilliger ook niet over in discussie :)

Geen idee of er terugkoppeling is geweest naar dierenwinkel/fokker, zal het de volgende keer als ik er ben eens vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend dat er nog een nestje is geboren en weer entropion erbij.

Lilian en ik hadden ook met 5 weken de jongen laten helpen, met gasnarose is dat heel goed gegaan. Weet alleen niet hoe het dan zal gaan als ze terug gezet wordt bij de moeder. Of die de hechtingen dan met rust laat of niet. Lilian en ik hadden ervoor gekozen de 2 ukjes samen te zetten, weg bij de moeder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat dat ook wel iets is om rekening mee te houden, het is een van de zes kleintjes...Hoe gaat de moeder en de andere 5 erop reageren? De andere drie waren al bij de moeder vandaan omdat ze alweer bevallen was van nest nummer 2 dus dat is al een andere situatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, dat is een andere situatie. Kijk, als het jong er echt veel last van heeft, is het met 5 weken laten helpen misschien wel een betere optie dan wachten tot ze weg mogen bij de moeder (als ik kijk naar de 2 van Lilian en mij, die hadden ondanks 4xdaags zalven nog ontstoken ogen). Na de operatie weer terug bij het nest zetten en kijken hoe ze erop reageert (dus een tijdje op een afstandje in de gaten houden). Gaat het goed, dan zo laten, gaat het niet goed, dan apart laten zitten en mogelijk 1 of 2 x per dag even bij de moeder zetten om te kijken of ze dan nog wat kan drinken (als de voedster dat toestaat).

Het is dan kiezen tussen 2 kwaden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .