Ga naar inhoud

Maiskolf


Vera_Knijn

Aanbevolen berichten

Ik zou een maiskolf zeker afraden! Mijn konijn heeft deze een keer gehad (niet eens door mij, ineens lag dat stom ding daar) En dat leverde 3 dierenartsbezoeken en een rekening van 150 euro op!

En niemand had die kolf erin gelegd.. ik kan er nog boos om worden! Maar gelukkig is jip er weer helemaal bovenop gekomen, maar hij krijgt dat dus nooit meer!

Dit was overigens wel een 'verse' maiskolf. Dus zo geplukt van de akker. Hij was niet gedroogd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke dieren mogen eigenlijk wel maiskolven hebben?

Ik heb er nl laatst 2 van een vriendin gekregen omdat haar cavia's ze niet lekker vonden, maar ik kan ze dus ook niet aan de konijnen voeren en vind het zonde om ze weg te gooien. Misschien ratten of hamsters?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zou je iets koken en dan aan konijnen geven? Dan zijn de vitamines en dergelijke gewoon weg gekookt. In zou geen maïs geven, en al helemaal niet gekookt.

Panni ik denk kippen?

Nouw.. stel je eet mais? jij eet ze niet rauw dus kook je ze? je houd wat over.. en dat ? dat geef je aan de konijnen?:)

en als het gekookt is heb je niet zo last van velletjes? In de winkel verkopen ze ook gemengd voer met mais erin.. mijne krijgen alleen ss maar het word dus wel verkocht

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jelmerh: ik geef nooit tafelrestjes aan dieren. Dus nee, overschot van gekookte mais gaat echt niet naar de dieren ook nee. Verder is het niet omdat iets verkocht wordt voor diertjes het daarom ook goed is. Denk daarbij bijvoorbeeld aan yughurtdrops, knaagstaven met grote hoeveelheden honing en dergelijke, de veeeel te kleine konijnenkooien, mineraal/zout/lik stenen,...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich wel grappig. Ik was van de zomer in Kroatië bij een 'konijnenfarm' op bezoek

en daar gaven ze de konijnen hun hele leven (bijna) niks anders dan maiskorrels. Ze

schijnen daar een overschot aan de hebben (mais dus) en die konijnen hadden echt

nergens last van qua verteren. Het waren trouwens verse en gedroogde door elkaar heen.

Zou het kunnen dat ze daar een ander soort mais hebben ofzo?

P.S.

Neem bovenstaande AUB niet aan als zijnde voedings-advies of iets dergelijks!

Het is puur wat ik met eigen ogen daar gezien heb, niet meer en niet minder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het ook niet geven. Ze kunnen die velletjes gewoon niet verteren en de kans is erg groot op een verstopping. Zou die kolf dan ook gewoon lekker weg gooien.

En als eenmalige snack? Kan dat veel kwaad? Ik bedoel, mensen roken ook wel en dat is ook niet goed.

Ik heb namelijk nog een zelf geoogste kolf liggen en kan dr anders niet veel mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me heel goed voorstellen dat de konijnen die wij als huisdieren houden 'nergens meer tegen kunnen' omdat ze gefokt zijn op mooie kleurtjes, leuke pluizige vacht en altijd normaal konijnenvoer te eten krijgen. Dieren met gevoelige darmen worden dus gewoon groot en krijgen de kans die slechte eigenschappen door te geven aan de volgende generatie.

Maar konijnen van zo'n konijnenfarm die alleen maar mais te eten krijgen worden niet volwassen als ze er verstopping van krijgen. Uiteindelijk hou je alleen de dieren over die daar geen of weinig problemen mee hebben en die krijgen weer kleintjes die daar ook goed tegen kunnen. Vind het dus helemaal niet raar dat konijnen in een ander land beter reageren op mais dan hier. Zelfs bij mensen werkt dit zo, in Afrika zijn veel mensen die geen/slecht melk kunnen verteren en er ziek van worden. In China heb je hele groepen mensen die heel slecht alcohol kunnen afbreken etc etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me heel goed voorstellen dat de konijnen die wij als huisdieren houden 'nergens meer tegen kunnen' omdat ze gefokt zijn op mooie kleurtjes, leuke pluizige vacht en altijd normaal konijnenvoer te eten krijgen. Dieren met gevoelige darmen worden dus gewoon groot en krijgen de kans die slechte eigenschappen door te geven aan de volgende generatie.

Maar konijnen van zo'n konijnenfarm die alleen maar mais te eten krijgen worden niet volwassen als ze er verstopping van krijgen. Uiteindelijk hou je alleen de dieren over die daar geen of weinig problemen mee hebben en die krijgen weer kleintjes die daar ook goed tegen kunnen. Vind het dus helemaal niet raar dat konijnen in een ander land beter reageren op mais dan hier. Zelfs bij mensen werkt dit zo, in Afrika zijn veel mensen die geen/slecht melk kunnen verteren en er ziek van worden. In China heb je hele groepen mensen die heel slecht alcohol kunnen afbreken etc etc.

Top-antwoord! Zo heb ik er nooit over nagedacht. Zit inderdaad logica in. :goed:

aangepast door Critic
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .