Ga naar inhoud

vragen koppeltje

MatrixCow

Aanbevolen berichten

We hebben een koppel die toch al enkele maanden samen zitten. Ze kunnen het best goed met elkaar vinden. Ze liggen veel samen, wassen elkaar, ... .

Het mannetje is gecastreerd, het wijfje niet. Nu merken we wel dat ze regelmatig op elkaar kruipen. Ook het wijfje op het mannetje. We dachten dat ze gewoon aan het bepalen waren wie de baas was. Maar het blijft duren. Sinds kort piept het wijfje ook als het mannetje wat te wild is. Ze doet dit ook als we ze willen aaien.

Ze loopt ook gewoon weg als we ze even willen aaien of ze bij ons willen nemen om ze te verzorgen.

Hebben jullie wat tips? Het mannetje komt zelfs vragen om hem te aaien. We willen dat ook met het wijfje kunnen doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over het algemeen houden konijnen er absoluut niet van om opgetild te worden. Aaien vinden de meeste wel prettig maar je hebt ook konijnen die liever met rust gelaten worden en dit ook laten merken.

Om ze wat aanhankelijker te krijgen moet je het initiatief vanuit haarzelf laten komen. Dus bijvoorbeeld op de grond gaan zitten met iets lekkers in je hand zodat ze dit kan pakken, tegen haar praten etc. Misschien is ze wat schuw en moet er nog wat vertrouwen worden opgebouwd.

Als ze niet geaaid wil worden zou ik afraden om het af te dwingen, ze zal dan juist schrikken van je hand terwijl ze moet leren dat je hand niet eng is. Ze zal er zelf op af moeten komen, geduld is hiervoor vaak het sleutelwoord.

Waar komen je konijntjes vandaan? Hoe oud zijn ze?

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben alletwee gekocht in de tuinwinkel. Het mannetje is 1,5 jaar en het vrouwtje bijna een jaar. Ze is dus nog jong.

We proberen al een tijdje om haar te 'lokken'. Maar het werkt nog niet. Het vreemde is wel dat ze heel dicht durft komen als de kooi dicht is.

Als we hem open doen gaat ze schuilen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is hier nu ook zo, dat komt omdat ik Frits de laatste tijd vaak heb moeten lastigvallen om zijn oog te druppelen. Eerst reageerden ze blij en nieuwsgierig als ik het deurtje van het bovenste deel van het hok open deed (onder staat altijd open), want dat betekende dat er nieuw hooi kwam. Nu zijn ze bang dat ik ze kom pakken (helaas liet Frits zich niet meer in het reismandje lokken na hem zo een paar keer gevangen te hebben). Zo lang het deurtje dicht is voelen ze zich veilig, gaat het open dan niet meer. Terwijl ze in de ren en in de woonkamer wel gewoon naar me toe komen. Ze hebben nu weer even geleerd: deurtje open en er gebeuren dingen die we niet fijn vinden. Het vergt veel geduld om het vertrouwen helemaal te winnen, soms wel maanden. Geef het dus niet te snel op! Het is belangrijk ze zo min mogelijk lastig te vallen in het hok, dus niet aaien of pakken, alleen even voer en water erin en klaar, lekkere dingetjes door de tralies geven of als ze los lopen. Zo leren ze dat het hok van hen is en dat ze daar veilig zijn, dat is heel erg belangrijk, anders heb je kans dat ze het hok gaan verdedigen.

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar we ons vooral wat zorgen over maken is het feit dat ze op elkaar blijven kruipen. Vroeger was dit af en toe eens, maar de laatste paar weken is het constant. Hij krijgt gewoon schrik van haar omdat ze zoveel op hem kruipt.

Als hij dan eens hetzelfde doet dat maakt ze een piepend geluid om haar ongenoegen te uiten. Het zijn waarschijnlijk de hormonen die ervoor zorgen.

Misschien toch eens bij de dierenarts langsgaan met haar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .