Spring naar bijdragen
Jetsel

Twee konijnen gevonden

Recommended Posts

Ik zou koppelen zeker even uit mijn hoofd zetten

Dat levert weer stress op en dan is ze slechter af

Het gaat nu de goede kant op

Mijn voedster kan niet tegen andijvie

En appel bij diaree is ook niet aan te raden omdat er veel suiker in zit

En het is slopend voorjezelf als je zo zit te tobben met een ziek konijntje

bewerkt door jrjsieben

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, maar dat was in eerste instantie het plan ;)

Het breekt je op, die slapeloze nachten ja. Maar nu ze zelf kleine beetjes eet kan je denk ik best wel 's nachts doorslapen en dan na 8 uur pas weer dwangvoeren? Het is nu niet meer zo dat de darmen stil komen te liggen, als ze gewoon 's nachts te eten heeft.

In de brokjes bijvoorbeeld die je nu dwangvoert zit voldoende eiwit. Dat is prima. Eiwit is gewoon maar 1 van de stoffen die ze nodig heeft hoor, en een teveel eraan is ook zeker niet goed. Ik bedoelde dat alleen een beetje andijvie en wortelloof niet voldoende is voor een mager en ziek konijn, en dat het daarom belangrijk is dat ze meer binnen krijgt dan alleen dat.

Eventueel kan je met je dierenarts overleggen of het bijvoorbeeld een idee is SS-Junior te dwangvoeren, daar zit meer eiwit in en wordt ook wel gebruikt voor een ziek konijn. Maar een te veel aan eiwit heeft ook een bepaalde werking op de darmen en ik heb geen flauw idee hoe dat in combinatie met brillendoosjesgist zit, misschien is het in dit geval anders. Maar dat weet je dierenarts misschien wel.

Heeft de hooithee al enig effect?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou nu niet als een malle eiwit er in gaan proppen, zodra het lichaam van binnen weer een beetje op de rit is komt dat aankomen vanzelf. Gewoon een goede brok/dwangvoer en dan kom je al een heel end. Het gaat misschien sneller met meer eiwitten maar het kan ook heel vervelend zijn voor de darmen. Het gaat erom dát ze weer op gewicht komt, niet dat het snel gaat. Heb al regelmatig meer kwaad dan goed zien komen van veel eiwitten.

Wat kan helpen met dwangvoeren met SS is eerst een poeder maken van de brokjes (even vermalen tussen twee lepels) dan mengt het beter.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Contact gehad met de da! Ik moet stoppen met de nystatine geven, en dan vrijdag verse ontlasting brengen, dan gaan ze nog een x onderzoeken. Omdat ze is afgevallen moet ik wel weer vaker dwangvoeden :(. Heb meteen ook maar weer critical care gekocht. Papaja-ananas, ze likte haar lippen er bij af! Ik ben jaloers ;).

De hooithee drinkt ze nauwelijks, voor zover ik weet. Misschien kan ik dat ook een x dwangvoeren?

Verder: ze eet vandaag echt best veel! Andijvie, wortel en een beetje appel. En op vanochtend na heeft ze nog geen enkele x diarree gehad!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hartstikke goed!

Nee hoor, als ze zelf wel goed water drinkt hoef je geen hooithee te gaan voeren. Sommige konijnen vinden het lekker en gaan daardoor ook weer hooi eten omdat ze de smaak weer te pakken krijgen. Maar als ze het toch niet lekker vindt dan slaat het ook nergens op om het met een spuitje te gaan geven :)

Fijn dat ze het dwangvoer lekker vindt! Misschien wil ze het dan ook wel zo van een lepeltje likken?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ze is echt aan de betere hand! Ze heeft vandaag steeds haar bakje andijvie/selderij op, en op vanochtend/vannacht na geen diarre flatsjes meer gehad! En... Betrapte ik haar nou net op het eten van hooi?! Dat laatste weet ik niet zeker, maar het was wel erg verdacht ;).

:yipi:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Schrik me net kapot. Wiesje ging ineens languit gestrekt liggen. Dit heb ik nooit eerder bij haar gezien, ik dacht echt dat ze dood ging omdat ze ook niet opsprong/geen verliggen toen ik naar toe liep en haar aanraakte :|.

Ze lag er zo bij:

405395322.jpg

Is dit gewoon "chillen"?!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb net heel je topic doorgelezen... Super dat je je zo inzet voor die twee nijntjes! :biggrin:

Op de foto is het natuurlijk lastig te zien hoe een konijn zich voelt, maar bij mij liggen ze ook regelmatig zo hoor. Dan voelen ze zich op hun gemak en gaan ze er lekker bij liggen!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Fijn dat het beter gaat :biggrin:

Hopelijk kan je binnenkort gaan genieten van je konijnen

Maar je moet met groenten wel een beetje voorzichtig zijn :s

Niet teveel geven

Ze kan ook last van der buik hebben als ze zo gaan liggen

Maar je ziet gauw genoeg of het relaxt is of dat ze zich onprettig voelen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Fijn dat het beter gaat :biggrin:

Hopelijk kan je binnenkort gaan genieten van je konijnen

Maar je moet met groenten wel een beetje voorzichtig zijn :s

Niet teveel geven

Ze kan ook last van der buik hebben als ze zo gaan liggen

Maar je ziet gauw genoeg of het relaxt is of dat ze zich onprettig voelen

Dit konijn eet momenteel niets anders dus dat lijkt me het einde van zelfstandig eten, lijkt me niet de bedoeling. Sommige konijnen verdragen bepaalde groenten niet goed maar de meeste konijnen kunnen prima tegen de bekende groenten zoals andijvie. Wiesje heeft een teveel aan brillendoosjesgist en is dus niet ziek geworden van groenten. Bovendien had ze diarree door die gist en dan kan ze het vocht juist goed gebruiken en eten ook...

Mijn konijn is ook heel ziek geweest en heeft ook 2 of 3 weken alleen maar groenvoer gegeten en als ik dat niet gewoon de hele tijd allerlei verschillende groente en verse kruiden had gegeven dan denk ik dat ze er nu niet meer was geweest!

Ik denk dat Wiesje inderdaad wel heel moe zal zijn, het is best een aanslag op het lijf. Ook dit herken ik van Klaver, nadat ze eigenlijk beter was duurde het nog minstens een week eer ze weer een beetje energie kreeg en nog 2 weken eer ze weer evenveel energie had als eerst en weer rond wilde lopen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Thnx Lonja, dat is precies het antwoord wat ik wilde geven. Ik ben blij dat ze überhaupt al eet. Liever groenvoer dan niets, dat kreeg ik ook van de da terug.

Morgen ontlasting brengen bij de da. Nu ik gestopt ben met de nystatine is de diarree ook wat meer terug helaas. Ik ben bang dat we aan symptoombestrijding doen, dat de brillendoosjesgist een symptoom is van iets anders wat eigenlijk aangepakt moet worden. Maar goed, eerst morgen even afwachten!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Haha op die foto lijkt het erger dan het is omdat ze handdoek voor een klein gedeelte over haar buik ligt ;). Maar ze is nog steeds mager ja :(.

Vannacht had ze weer een grote flats diarree, maar vanochtend alleen keutels. Heb beide in een zakje gedaan voor de da zometeen. En, Wiesje zit eindelijk aan de hooi! Heb gisteren smikkelhooi gekocht met paardebloem erdoor. Gisteren nam ze het nog niet. Maar na het dwangvoeden geef ik altijd andijvie en net die hooi, en dat zit ze nu gewoon te eten!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

O dat is fijn zeg! Het trekt wel bij natuurlijk, maar je ziet op die foto pas goed hoe magertjes ze is geworden van alles. Maar ze kan het echt niet beter hebben hoor. ;) Heel veel succes bij de dierenarts vandaag en ik hoop dat je goed nieuws krijgt!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goed dat ze hooi is gaan eten, super!

Weet je eigenlijk of ze ook blindedarmkeutels heeft en die wel opeet?

Ik ben benieuwd wat de dierenarts in haar ontlasting vindt!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites