Spring naar bijdragen
Jetsel

Twee konijnen gevonden

Recommended Posts

drinkt ze wat? dat zou ik anders ook via een spuitje doen dat ze niet uitdroogt want dat gebeurd zeer snel.

Heb je al geprobeerd om groenten aan te bieden die ze erg lekker vindt?

Ik zou nog eens bellen naar de da, advies vragen ze kunnen heel erg ziek worden maar er ook weer bovenop geraken.

krijgt ze pijnstiller nu?

Ik vind het echt ontzettend erg voor je hoor! oja bij die brillendoosjesgist las ik dat konijnen en katten met een specifieke medicatie worden behandeld, heeft zij dat gekregen (Nystatine dacht ik)?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee ze drinkt niet, ze ligt alleen in haar toilet onder de handdoek. Moet ik extra water geven? In de dwangvoeding zit natuurlijk ook wel water, maar niet genoeg dus?

Ze krijgt idd 1x pd nystatine. Heb het gisterenavond gegeven, vanmiddag weer.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

en krijgt ze dan ook pijnstiller want dat kan wel verlichting geven en haar de puf geven om uit zichzelf iets te eten?

ja in de dwangvoeding zit water maar ik vind het geen te vergelijke hoeveelheid met wat ze normaal drinken dus ik zou wat extra water geven want ze raken erg snel uitgedroogd en dan ben je nog verder van huis.

voel ook regelmatig eens tussen haar oren om na te gaan of dat niet koud aanvoelt en als je een warmwaterkruik hebt zeker tegen haar aan schuiven zodat de warmte haar wat deugd doet.

om op je vraag te antwoorden van het inslapen. Het is natuurlijk iets dat je zelf moet beslissen jij ziet Wiesje en kent haar ook al wat dus wij kunnen daar moeilijk iets op zeggen. Persoonlijk moest één van mijn konijnen in de situatie zitten van Wiesje dan zou ik het nog even aanhouden. Indien ik het echt niet zou zien zitten zou ik aan de da vragen of die kan behandelen, dwangvoeren enz. zodat ze daar even blijft. Ik zou ook even telefonisch contact opnemen en luisteren naar wat 2 verschillende da je aanraden die er medische kennis over bezitten want dat hebben wij niet :).

Misschien kan je eens een pb'tje naar Lonja sturen, ik weet dat één van haar konijnen heel diep heeft gezeten, toen was het coccidiose maar de symptomen zijn dezelfde en misschien dat ze je wat tips kan geven of ervaringen uitwisselen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap je gevoel, ik heb het bij Luna gehad, maar zolang Wiesje nog vecht zou ik ook doorvechten. Maar dat is ook persoonlijk hoor, ik kan me ook heel goed voorstellen dat je het je diertje niet aan wilt doen.

Heel veel sterkte ermee.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb de dierenuniversiteitskliniek in Utrecht gebeld, die hier op de lijst staat.

De vrouw aan de lijn was zelf geen DA maar zei dat als mijn dierenarts die brillendoosjes gezien heeft en therapie is gestart dat het dan wel goed moet zijn. (Alsof DA's nooit fouten, maar oke -__-).

Wiesje was net in haar nachthok gekropen en was not amused toen ik haar eruit haalde voor een spuitje water. Vreselijk zeg, ze is zo broos en kwetsbaar :(. *huilt*

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb de dierenuniversiteitskliniek in Utrecht gebeld, die hier op de lijst staat.

De vrouw aan de lijn was zelf geen DA maar zei dat als mijn dierenarts die brillendoosjes gezien heeft en therapie is gestart dat het dan wel goed moet zijn. (Alsof DA's nooit fouten, maar oke -__-).

Wiesje was net in haar nachthok gekropen en was not amused toen ik haar eruit haalde voor een spuitje water. Vreselijk zeg, ze is zo broos en kwetsbaar . *huilt*

wilden ze je niet doorverbinden met een da? probeer eventueel een andere da en neem zeker nog eens contact op met je eigen da om hem op de hoogte te houden, misschien weet die ook wel te vertellen vanaf wanneer er verbetering zou optreden en of die al eerder konijnen hebben gehad met deze ziekte en hoe dat verliep. is er trouwens geen andere kkda bij je in de buurt die je er eventueel over kan inlichten?

keutelt ze eigenlijk?

ik wens je nog veel sterkte toe hoor!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ze heeft nog diarree, geen keutelvorm in te onderscheiden. Heb net mijn gewone DA gebeld, ook over medicatie(pijnstillers) en over hoe vaak ik nou eigenlijk moet dwangvoeden. De assistente overlegt met de DA en belt zo terug.

De DA zei dat er meer konijntjes waren met dit, en dat die er allemaal bovenop zijn gekomen maar dat Wiesje zo ontzettend mager is, ze heeft helemaal geen reserves. Hij kon dus niet met zekerheid zeggen of ze er bovenop kwam. De kuur nystatine duurt ook een week...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ze moet vanmiddag bij de da blijven. Ze had ondertemperatuur, en was lichtelijk uitgedroogd. De da geeft haar onderhuids infuus, en een paar x dwangvoeding, en gaat nog uitgebreid haar ontlasting onderzoeken opzoek naar cocc. En ze mag onder de warme lamp liggen. Mijn moeder gaat haar vanmiddag ophalen... Duimen jullie mee?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik duim ook mee!

Misschien kan je eens een pb'tje naar Lonja sturen, ik weet dat één van haar konijnen heel diep heeft gezeten, toen was het coccidiose maar de symptomen zijn dezelfde en misschien dat ze je wat tips kan geven of ervaringen uitwisselen.

Klopt de symptomen zijn inderdaad hetzelfde maar goed als de dierenarts wat anders zegt dan weet ik het ook niet. Het is wel lastig te zien onder de microscoop vond ik zelf, om verschillende dingen van elkaar te onderscheiden maar goed, ik had dan tot nu ook nog nooit van brillendoosjesgist gehoord en ik wist eerst ook niet hoe cocciden er uit zagen.

Ze moet vanmiddag bij de da blijven. Ze had ondertemperatuur, en was lichtelijk uitgedroogd. De da geeft haar onderhuids infuus, en een paar x dwangvoeding, en gaat nog uitgebreid haar ontlasting onderzoeken opzoek naar cocc. En ze mag onder de warme lamp liggen. Mijn moeder gaat haar vanmiddag ophalen... Duimen jullie mee?

Dat was precies wat ik wilde adviseren, ondanks dat ik niet weet wat te veel Brillendoosjesgist doet weet ik wel dat een konijn dat aan de ene kant leegloopt terwijl er aan de andere kant niets in gaat snel een tekort heeft aan vocht, zouten en suikers. Bij mijn konijn begon de diarree midden in de nacht en heb toen haar gauw naar binnen gehaald (ik vertrouwde haar al voor geen meter omdat ze een beetje langzaam at, en wat stilletjes was, wel liep ze nog gewoon rond maar toch kooitje klaar gezet want juist zij hoort écht niet rustig te zijn) en ik heb toen 's nachts de DA gebeld. Die adviseerde vocht, zout en suiker. Ze wilde niet meer eten. Ik heb toen aardbeien doormidden gesneden en in een bergje zout gedipt en die at ze wel. De daaropvolgende dagen moest ze ook o.a. iedere dag een fysiologische oplossing ingespoten krijgen. Daarom, en ook omdat ze erge ondertemperatuur had die niet overging met een kruik erbij, en omdat ik haar niet nog eens de stress aan wilde doen door dagelijks naar de dierenarts te slepen, en omdat ze moeilijk te dwangvoeren was (ze is half-wild) heb ik haar daar gelaten zodat ze haar injecties kreeg en weer warm kon worden. Dat duurde nog wel een paar dagen eer de temperatuur weer goed was.

Zij was ook vrij mager voor ze ziek werd, achteraf gezien heeft ze waarschijnlijk al een tijdje last gehad van de coccidiose. Ook geen reserves dus, maar na een week bleek dat een konijn ook als eigenlijk een skeletje nog in leven kan blijven. Daar zou ik niet te veel naar kijken.

Ik heb zelf zoiets van als de dierenarts het wil proberen en er is een behandeling mogelijk dan wil ik die behandeling proberen. Ik zou pas aan inslapen gaan denken als je weet dat een behandeling niet aanslaat of zo.

Misschien redt ze het niet, maar dan heb je het wel geprobeerd. Maar goed, dat is mijn idee en als jij het anders aan voelt dan heb jij daar net zo goed gelijk in.

bewerkt door Lonja

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb hier nu zo'n levend skeletje zitten (ook een dumpertje) en die heeft waarschijnlijk coccidiose, wat inderdaad ongeveer dezelfde symptomen geeft. Hem dien ik ook onderhuids vocht toe, hij was al uitgedroogd toen hij hier kwam en sinds vandaag heeft hij gigantische diarree. Hij heeft ruim een kg ondergewicht. Enige verschil is dat hij nog wel levendig is en ontzettend goed eet. Ik zou in dit soort gevallen niet zo gauw stoppen, niet als de dierenarts denkt dat er nog (echte) hoop is. Als het om 2,2% ofzoiets gaat ja dan moet je je afvragen waar je het voor doet, maar als het in de meeste gevallen goed komt.. Wat heb je te verliezen? Eigenlijk niks. Het enige waar ik rekening mee zou houden is echt hoge dosis pijnstilling om het voor haar zo comfortabel mogelijk te maken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh dat meen je niet! Misschien heeft ie dan toch wel eten gekregen? Oh jee ik zal ook voor hem duimen. Heel fijn dat hij nog eet! Echt een stoere kerel. Helaas wel voor niks in bad geweest. :P

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou dat hij eten gekregen heeft twijfelde ik niet aan anders had je allang een dood konijn gehad nu :P maar het verklaart wel waarom hij zo ontzettend vies is. En ja hij is vanochtend alweer in bad geweest, hij zat er letterlijk van top tot teen onder.. :beurk: maar het gaat nu wel weer beter.

Ik zal natuurlijk ook duimen voor Wiesje trouwens! Hoop echt dat ze er bovenop komt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Klopt de symptomen zijn inderdaad hetzelfde maar goed als de dierenarts wat anders zegt dan weet ik het ook niet. Het is wel lastig te zien onder de microscoop vond ik zelf, om verschillende dingen van elkaar te onderscheiden maar goed, ik had dan tot nu ook nog nooit van brillendoosjesgist gehoord en ik wist eerst ook niet hoe cocciden er uit zagen.

oh maar ik bedoelde dat je gewoon wat advies kon geven over eenvoudige zaken die je had gedaan om Klaver te helpen aangezien zij ook wel diep zat (met gelijkaardige symptomen maar een andere ziekte dan) en dat geeft natuurlijk ook weer wat hoop ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
oh maar ik bedoelde dat je gewoon wat advies kon geven over eenvoudige zaken die je had gedaan om Klaver te helpen aangezien zij ook wel diep zat (met gelijkaardige symptomen maar een andere ziekte dan) en dat geeft natuurlijk ook weer wat hoop ;)

Ja ik weet dat je dat bedoelde, ik ga daar eigenlijk in op iets wat jij helemaal niet bedoelt zie ik nu, sorry!

In ieder geval zoals ik ook al in het andere topic zei groenvoer: wél aanbieden! Ik herhaal het hier nog even omdat het belangrijk is dat Wiesje zo snel mogelijk weer gaat eten. Dus wat dat betreft nog een tip over iets simpels wat hier wel erg geholpen heeft, Klaver heeft iets van 2 weken geen brokjes en hooi willen eten maar toch nog wel een enkel blaadje paardebloem of zo. Alles wat ze zelf eet is mooi meegenomen.

@Iris: Nee James zal wel wat bij elkaar hebben weten te scharrelen maar ik dacht dat hij wel gewoon ergens in vrijheid rond gelopen zou hebben bij mensen die hem aan zijn lot overlieten, en dat hij zo mager was doordat het nu winter was en een tam konijn dan de skills mist om eten te vinden. Maar het kan dus best zijn dat hij wel dagelijks voer kreeg.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je gelijk konijnopvang hannie had gebeld of de dieren sos dan hadden ze de konijnen zo opkomen halen

De dames worden inderdaad gelijk geholpen en wat er zit wordt gelijk weggehaald

Hard maar er is geen ruimte

De dieren sos kan je onder het volgende nummer berijken

Contact informatie

06-19590444

De dierenambulance die doet heel weinig hier in Dordrecht voor dieren die op straat lopen

En Hannie kan je ook aan goedkope grote hokken helpen

Jammer dat je niet gelijk de dierensos gebelt heb dan hadden ze nou allebei in de opvang gezeten

Sorry ik zeg het verkeerd. Ze neemt wel zwangere dames aan maar laat ze meteen ook castreren. Maar ze neemt geen nestjes aan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jrjsieben, fijn dat je er zo even in komt vallen, je bent alleen drie weken te laat.

Over Wiesje:

Ze is inmiddels thuis, ligt met de kooi tegen de verwarming met twee hete flessen water. Eerst lag ze volledig op de flessen, nu is ze naar haar toilet gekropen. Ik moet haar om de twee uur dwangvoeden en haar temp meten. Wanneer ze te laag zit moet ik de kruiken bijvullen, verplaatsen. Ook moet ik haar tweemaaldaags penicilline geven, doorblijven gaan met de nystatine. Uit het ontlasting onderzoek bleek dat er echt geen cocc te vinden was, alleen de brillendoosjesgist. Dat is wel een opluchting, we zijn gewoon de goede behandeling gestart. Toen ik net thuis kwam was ze al een stuk levendiger, haar kopje stond omhoog, en ze hupste zelf naar het toilet. Ik juich niet te vroeg, maar het gaat gelukkig de goede kant op!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites