Ga naar inhoud

het grote (half) wildjes topic


asti

Aanbevolen berichten

  • Reacties 57
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Dat zal wel hoor, bij mij waren ook de muren e.d. helemaal kapot maar eenmaal buiten wordt er nooit meer gesloopt. Ik kan nu in de ren zetten wat ik wil, knagen gebeurt buiten keurig alleen aan de takken die ervoor zijn. En ze hebben nog nooit de hele muur doorgeknaagd, maar ik ben 't ook niet al te lang aan blijven kijken. 't Is alleen zonde van je huis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, ik heb nog 4 konijnen he?! ;) Evi sloopt niet, maar Puck doet dat voor 2. Mijn kleine schuilhokje staat al op stenen omdat de poten er onder weg zijn. Het grote hok heeft nog wel poten, maar de lijsten langs het dak zijn bijna helemaal weg. Bovenop het grote hok is ook haar lievelingsplekje. Ik hou altijd mijn hart vast als ik haar dan weer naar beneden zie springen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Ik vroeg me iets af, weet niet of jullie het herkennen omdat je het natuurlijk niet zo vaak hoeft te doen als het goed is, maar als je een half-wild konijn bij het nekvel wil pakken, bijvoorbeeld om te dwangvoeren/ medicatie te geven etc. merk ik bij Klaver iedere keer weer dat ze haar nekvel strak spant, zodat je bijna niet meer het nekvel kan pakken en da's behoorlijk irritant vind ik zelf. De assistente van de dierenarts heeft haar daardoor ook al wel eens bijna laten vallen, toen ze haar tanden een keer moest bekijken. Dit is toen verder onder narcose gebeurd natuurlijk. Gelukkig was de narcose niet voor niks want er moest echt wat gebeuren aan haar gebit.

Nu pak ik haar zelf nooit in het nekvel op, dus til haar op door gewoon mijn handen eromheen te doen, ook een crime, maar je ontkomt er niet altijd aan, maar soms is het weer eens nodig, ivm dwangvoeren, als je niet bij het nekvel kan pakken dan gaat die kop alle kanten op en kan er gesteigerd worden, of nu bijv. om de dag een Duplo- injectie te geven en dan is het ook dat ik meerdere keren moet pakken om genoeg ruimte te hebben om de naald in het nekvel te kunnen zetten.

Bij mijn andere konijnen zie ik dat niet, daar is het helemaal niet lastig bij om het nekvel te pakken. Is dat iets wat een half-wild konijn wel kan en een tam konijn niet?

Of heeft het niet met instinct te maken en is het puur de bouw van het konijn, dus dat een tam konijn het ook doet maar dat je dat niet merkt omdat die minder gespierd is en ruimer in het vel zit?

Vind het gewoon wel interessant om te weten of alle half-wildjes deze 'mogelijkheid' hebben, want het lijkt me iets om een roofdier minder kansen te geven een klauw achter het vel te haken.

En wellicht, als je dit kent, weet je ook een manier, trucje, om toch meer grip te krijgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Senna is geen half-wildje maar zit wel heel rank en strak in haar vel.. geloof ook niet dat ik daar nekvel te pakken zou krijgen, itt tot Flynn die veel ruimer in zijn NHD jasje lijkt te zitten. Het zou best ras-afhankelijk kunnen zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik herken wel wat je zegt. Ik heb dat altijd geinterpreteerd als erg gespierd. Ze hebben zeker een andere bouw dan "gewone" konijnen. Het lukt me wel om ze in het nekvel te pakken. Gelukkig, want bij de poten van Puck wil je echt niet in de buurt komen. Zodra ze zich ergens tegen af kan zetten zit je onder de schrammen en weg is ze. Evi kan ik, als ik haar eenmaal heb, wel op de arm houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar voelen jullie ook dat ze iets doen, spieren aanspannen of zo, zodat het nekvel dat eerst nog losser hangt strak getrokken wordt? Ik voel dat bij Klaver namelijk, ze doet dat zelf.

Kan dus zijn dat het aan de bouw ligt en een tam konijn het ook doet, maar dat je het niet voelt omdat die los in zijn vel zit. Maar het is niet zo dat Klaver altijd zo strak in haar vel zit, dat trekt ze echt zelf strak. Als je haar aait en ze ontspannen is dan doet ze dat niet en je voelt het moment waarop ze verstrakt als je haar beet pakt.

Over oppakken: Ik pak haar gewoon om haar ribben zeg maar, ja dat is spartelen en ik weet dat het een gevaarlijke manier van oppakken is maar het kan dus gewoon niet echt anders. Het is geen konijn waarbij je even je hand onder de borst schuift en de andere hand onder de kont. En nekvel gaat dus ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .