Spring naar bijdragen
Lonja

Vannacht -17 graden

Recommended Posts

Dit even ter attentie dat je konijnen vannacht wel een extra laagje stro kunnen gebruiken. Ik dacht dat het vannacht -6 zou worden maar nu zeggen ze ineens -17: http://www.nu.nl/binnenland/2976741/ijzig-koude-nacht-boeg.html

http://www.weer.nl/extreem-weer.html

Zeer strenge vorst

In de loop van de avond wordt het ook in het zuidoosten droog. Vanuit het noordoosten klaart het op. Onder heldere en vrij rustige omstandigheden, de wind neemt af, gaat het overal vriezen. Boven sneeuw, vooral boven verse sneeuw kan het 's nachts veel sterker afkoelen onder heldere hemel dan boven een onbedekte bodem. Sneeuw en vooral verse sneeuw bevat veel lucht dat sterk insoleert. Daardoor kan het verschil in temperatuur tussen het bovenste laagje en de onderste sneeuw heel groot worden. De bovenste centimeters zijn het koudst, dieper in de sneeuw loopt de temperatuur op tot nul bij de aarde. In het midden, oosten en zuiden van het land kan het onder deze omstandigheden komende nacht tot zeer strenge vorst komen. Dat betekent dat er morgenochtend ergens boven de sneeuw in Utrecht en Gelderland temperaturen van -17 graden kunnen worden gemeten!

http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/weernieuws/ch/9eb5e1443688af04c488decb36780577/article/vanmiddag_verbetering_komende_nacht_zeer_strenge_vorst.html

Dus als ik het goed begrijp is het een goed idee om de sneeuw in de ren weg te vegen, qua temperatuur. Ik vind ineens -17 wel erg koud voor de konijnen namelijk, aangezien het afgelopen nachten maar een enkele graad vroor.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

dan moet ik de nijntjes ook maar eens in de garage zetten, als het zo koud word! Ze zitten nu al in de garage maar daar heb ik een noodoplossing voor gemaakt :) Als hun hele ren vol met sneeuw ligt en het sneeuwt ooknog keihard kan ik ze moeilijk buiten laten zitten dacht ik zo. Is een dubbel hok van 150cm met een panelenren ervoor groot genoeg voor de winter? Moet wel anders past het niet inde garage :$

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kan gewoon. Lager dan -20 beginnen ze minder leuk te vinden. Maar eerlijk gezegd geloof ik geen snars van, -17. En als het zo is, is het meting ergens bij een hutje op de hei ofzoiets, toch niet in je tuin...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kan gewoon. Lager dan -20 beginnen ze minder leuk te vinden. Maar eerlijk gezegd geloof ik geen snars van, -17. En als het zo is, is het meting ergens bij een hutje op de hei ofzoiets, toch niet in je tuin...

Ook in hutjes op de hei wonen mensen. Ik bijvoorbeeld.

Hier wordt het juist altijd kouder dan ze zeggen, alles kan hier stijf bevroren zijn terwijl de actuele temperatuur volgens kaartjes op internet dan boven nul ligt.

En in de stad zal het inderdaad wel warmer blijven, maar ja in de stad ligt ook geen enorm pak sneeuw, en dat staat er wel bij vermeld, dat het geldt voor plaatsen waar een dik vers sneeuwdek ligt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

O maar je hebt mij ook niet horen zeggen dat er in hutjes op de hei geen mensen wonen! Wat leuk dat jij daar woont! Welke hei is dat? Wij wonen in een hutje onderaan de hei, ook leuk :-D

Maar even serieus, ik vind dit een beetje bangmakerij allemaal, de wereld vergaat niet en konijnen kunnen tegen een stootje. Laat die beestjes toch lekker.

bewerkt door Rian

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap echt niet wat je er bangmakerij aan kunt vinden dat ik zeg dat de konijnen een extra laagje stro kunnen gebruiken als er -17 voorspeld wordt. Als ik nu zou roepen dat mensen hun konijnen in een sauna moeten gaan zetten. Maar kom op, de sneeuw uit de ren halen en een laagje stro erbij dan maak ik toch niemand bang? Zo overdreven is dat toch niet?

Dat de wereld vergaat duurt nog 2 of 3 weken of zo, daar komt tegen die tijd wel weer een topic over :P

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb de sneeuw ook maar uit de ren weg geveegd en het hele nachthok vol met stro gedaan, maar ik maak me nog steeds zorgen! Ik weet wel dat iedereen hier zegt dat het allemaal wel mee valt maar ik zie dat ze opeens de hele dag alleen nog maar in hun nachthok zitten terwijl ze normaal gesproken de hele dag in de ren rondhupsen. Lijkt me toch een teken dat ze het niet prettig vinden!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh jee, woon in Gelderland. Net nu liggen er plukken haar in de ren, zal wel door de pubertijd komen, hoop ik tenminste, ze zijn normaal zo leuk samen. Eentje zit er nu in het nachthok, ander in de ren. Heb voor de zekerheid het andere hok ook maar weer aabn de ren vastgemaakt voor het geval ze weggejaagd wordt uit het andere hok. Jammer genoeg zitten ze daar niet zo graag.

Muizenfan, een hoesje voor de fles helpt helaas niet want het tuitje bevriest.

Zelf heb ik een snugglesafe onder hun drinkbak gelegd, vannacht was er niks bevroren gelukkig, maar ja, met -17.

Kan dat wel of moet ik toch maar plek in de schuur maken? He bah, zit me niet helemaal lekker. Aan de andere kant heb ik tot nu toe niet gemerkt dat ze het koud hadden maar ja, tot hoever heeft het tot nu toe gevroren? Ruim 10 graden kouder ineens is wel heel veel natuurlijk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nou ik weet zeker dat het wel in de buurt komt van -17 ze zeggen dat toch niet zomaar?

Voorspelden ze gister ook niet dat er 10 tot 20 cm sneeuw zou vallen ?

20%20cm%20sneeuw%20in%20Belgie.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

in het gebied waar ze het zo koud verwachten zou ik misschien ook wel geneigd zijn mijn nijnen binnen te zetten in een schuur of onder een afdak en hok afdekken bijv.. Niet omdat ze -17 niet aan kunnen maar omdat het nog bijna niet koud geweest is en -17 is dan opeens wel erg! veel.

Hier in zeeland echter zal het maar net net vriezen denk ik en dat kunnen die 2 van mij echt wel aan. Uit de tocht, droog, eten en drinken beschikbaar dus gaat bij hun helemaal goed komen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja bij mij lag er toch wel op een andere manier dan op die foto sneeuw voor de deur, ik denk dat hier toch wel 15 cm gevallen is. Maar ik moest ook wel lachen om die foto vandaag.

Dus de voorspelling klopte, en ik weet natuurlijk niet of we de -17 gaan halen maar ik kan me voorstellen dat het hier vannacht flink hard gaat vriezen, maar ik denk ook zeker dat dat in andere gebieden niet zo zal zijn, zeker niet waar het vandaag niet gesneeuwd heeft.

Ik heb zelf de sneeuw uit de ren gehaald, ook omdat het al lekker aangestampt en half ontdooid was, dat wordt anders een spekgladde boel morgen en dat is voor mezelf een beetje eng. Verder nog een klein beetje extra stro, en misschien gooi ik nog een fleecedeken over hun plastic tunnel, want alleen dun plastic is misschien niet zo warm als een hok.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier is ook zeker 15 cm gevallen, gewoon ene plaats wel, andere niet denk ik.

Nu zegt de ene site -10, de andere -15 etc, het is maar een waarschuwing. De een neemt het serieus, de ander niet. Ik ben blij dat ze hier fijn binnen zitten :D

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij hebben ze daarom in de serre zitten (ook omdat de ren gewoon niet veilig genoeg was en nu met dit weer ben ik er dubbel blij mee). Er ligt wel een flinke laag sneeuw op het dak, maar in dit geval isoleert dat juist mooi. De serre is niet helemaal dicht, maar ze zitten niet op de tocht en er komt toch een beetje frisse lucht binnen.

Nu maar hopen dat het dan niet zo erg binnen gaat vriezen dat de hupsels bevroren drinkbakken/flessen krijgen, maar ik ga laat naar bed en vroeg op, dus dan zal het wel meevallen hoop ik, vooral omdat ze uit de wind zitten.

Volgend jaar moeten we maar zien, want dan zitten ze wel op de open vlakte, weliswaar met hokken met stro, maar goed, iedereen hier weet wel hoe eigenwijs die hupsels kunnen zijn! :P

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier is toch echt 15-20cm sneeuw gevallen (Nijmegen)

Ik geloof al snel dat de voorspellingen van -17 bangmakerij zijn, en niet jou suggestie Lonja! Extra stro is zeker een goed idee. Straks gaat bij mij het hok dicht, met extra stro. Als ze telkens in en uit kunnen lopen word dat stro snel nat en koud. Dus het deurtje gaat dicht, dan maar even een nachtje niet buiten rondhuppen. Komt morgen wel weer.

Ik heb zojuist alle sneeuw uit de ren op 2 hopen geschoven. En wat denk je. meneer en mevrouw zitten nu in die bergen sneeuw te graven of ze zitten bovenop de bergen. Ze maken ook onwijs veel binkies, dus volgens mij vinden ze het vooral heel erg leuk. Voordat ik ga slapen maak ik even de pootjes droog en nieuw stro in het hok.

Ze zitten samen, dus lekker tegen elkaar aan kruipen! :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

net op het nieuws gaven ze toch echt -15 aan voor het oosten van het land. ligt er net als met die centimeters sneeuw aan waar je woont ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het vannacht wel zo koud gaat worden, want bij ons (ik woon in drenthe) staat er oostenwind en die is vreselijk koud,

gelukkig staan mijn twee konijntjes onder de carport en ik heb het hok afgedekt met doorzichtig tafelzeil en kleden. ook hebben ze extra veel stro :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet ook niet goed wat ik met de nijnen moet doen komende nacht...

We wonen in midden-limburg en onze nijnen zijn nu ruim 5 maanden oud. Beide een dikke wintervacht en hebben vandaag heerlijk in de sneeuw gespeeld.

Maar vannacht... Wel of niet in de garage zetten? Ik heb al veel stro in het hok gedaan en plastic tafelzeil ervoor gemaakt maar is dat voldoende? Ik weet niet wat wijsheid is... Iemand advies?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier hetzelfde probleem. Er zit plexiglas voir de ramen, zal er nog een jute zak voor hangen, er is een klein stukje open, maar twijfel ook over de schuur, maar daar hebben ze totaal geen ruimte en aangezien ik vandaag plukken haar in de ren vond durf ik ze ook niet op zo'n kleine ruimte te zetten. Ik vind hey heel ladtig. Kwam met googelen iets over een doodgevroren konijn tegen, al lees ik meer positieve verhalen gelukkig.

Ik kan oom zo slecht voelen of ze het niet koud hebben aangezien ik alleen op hun koppie mag aaien, lastig

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites