Spring naar bijdragen
Evee

Konijntjes in winkelwagen op balkon

Recommended Posts

Konijntjes in winkelwagen op balkon

Een inspecteur van de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming (LID) heeft in Amsterdam, in samenwerking met de Dierenpolitie, de eigenaren van twee konijnen een proces-verbaal gegeven vanwege het onthouden van de nodige zorg.

Op een balkon op de tweede etage van een appartementencomplex in Amsterdam stonden twee winkelwagens naast elkaar, in elk van de winkelwagens zat een konijn. De konijnen zaten rechtstreeks op de draadgazen spijlen van de wagentjes en hadden totaal geen beschutting tegen de wind, regen en vrieskou. De eigenaren werden met behulp van bestuursdwang verplicht om binnen 24 uur deugdelijke konijnenhokken voor de dieren te regelen.

Tijdens een nieuwe controle, 24 uur later, bleek dat de eigenaren de situatie niet hadden verbeterd wegens geldgebrek. De inspecteur en de agent hebben in opdracht van Dienst Regelingen van het Ministerie van Economische Zaken vervolgens zelf twee konijnenhokken geregeld, zodat de dieren er nu goed bijzitten. De gemaakte kosten worden verhaald op de eigenaren. Er volgen nieuwe controles om de situatie in de gaten te houden.

http://www.dierenbescherming.nl/nieuws/3161

Triest he? Als je er geen geld voor hebt, doe ze dan gewoon weg naar een nieuw huisje... Ik snap niet dat mensen dit doen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja ik ook, als je al geen geld hebt of de moeite neemt om op marktplaats of wat dan ook gratis of voordelige hokken te regelen, neem je dan wel de moeite voor voer of dierenartskosten? Of het verschonen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, dat denk ik niet nee. Als die mensen dat zelfs niet doen na een waarschuwing van de dierenbescherming, dan zullen ze het waarschijnlijk helemaal niet meer gaan veranderen.

En idd, als ze het geld niet hebben moeten ze een ander huisje zoeken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens de DB zijn de LID/dierenpolitie goed op de hoogte van de situatie en blijven ze het checken...nou ik hoop het maar. Lijkt me dat als je geen geld hebt voor hokken dat ook niet hebt voor voer, dierenarts etc. Ben ook benieuwd wat voor een hok ze hebben gekregen van de LID, vast zo'n klein ieniemieniehokje :(

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjongejonge zeg, dat mensen misschien te simpel zijn om voor hun dieren te zorgen, à la, maar dat dit zo opgelost wordt...

Haal die dieren daar toch weg!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het klinkt raar, ik vind het in eerste plaats zielig voor de nijntjes natuurlijk. Maar toch ook ergens voor de eigenaren, ik weet niet hoe het zover heeft kunnen komen maar ze hebben wel vuilniszakken oid aan de zijkant bevestigd, en papiersnippers, misschien proberrden ze toch wat.

Nu kan dit echt niet natuurlijk, hoe moet dat zitten op die tralies, lijkt me erg pijnlijk. Deze mensen hadden ze beter in huis kunnen nemen met een kartonnen doos als schuilhok, of een ander huisje kunnen zoeken, zou voor de nijntjes zeker het Beste zijn

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast

He bah ook al zo'n naar bericht.

Las net ook al op de site van een opvang dat er een moeder konijn met babynijntjes uit het raam van de eerste verdieping was gegooid (waren gevangen door buren en bij de opvang gebracht).

Kunnen we niet een ode brengen aan alle goeie baasjes, daar worden we dan tenminste nog een beetje vrolijk van

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nu kan dit echt niet natuurlijk, hoe moet dat zitten op die tralies, lijkt me erg pijnlijk.

Moet je je voorstellen dat fokkonijnen voor de slacht in draadkooien leven... echt walgelijk.

Wat een triest bericht. Ik denk dat we niet willen weten hoeveel dieren er in zulke omstandigheden moeten leven.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja Bellatrix ze hebben het allemaal overleefd het was 1 hoog

Ik heb een mail getsuurdt met klacht naar de dierenbescherming amsterdam

Ik snap niet dat die konijnen daar mogen blijven

Dierenbescherming op Twitter:

Uit geldgebrek konijntjes in winkelwagen op balkon. Gelukkig hebben LID en Dierenpolitie voor goede hokken gezorgd.

Ik via Twitter:

@dierenbescherming: voer, hooi, stro, dierenarts, etc. Daarnaast moeten konijnen ook vrij kunnen rennen en spelen.. ..dit is geen oplossing.

Hun antwoord:

Onze LID inspecteur kent situatie ter plaatse en let op alle onderdelen. Is wel overwogen keuz om dieren bij eigenaar te laten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou dan ben ik benieuwd hoe dat dan precies moet werken, maar goed daar is in zo'n tweet geen ruimte voor om uitleg te geven.

Kan me niet voorstellen dat bij ieder wissewasje de Dierenbescherming weer bij gaat springen. Stel je voor, dat je bij iedere zak hooi contact met de DB op moet nemen. En dan is het ook wel heel makkelijk voor die mensen, we nemen konijnen maar we hoeven lekker de verantwoordelijkheid niet zelf te dragen...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hun antwoord:

Onze LID inspecteur kent situatie ter plaatse en let op alle onderdelen. Is wel overwogen keuz om dieren bij eigenaar te laten.

ik denk dat hij bedoelt `let op alle onderdelen die wij belangrijk vinden´ ipv dat het zou moeten zijn: 'let op alle onderdelen die belangrijk zijn voor de konijnen'.

daarin zit waarschijnlijk wel wat verschil!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat apart dat ze zelf helpen met zorgen voor hokken, had ik niet verwacht. Toch vind ik het ergens fijn dat ze die mensen helpen met het vinden van een betere situatie. Ik vind het iets te kort door de bocht om alleen maar aan de dieren te denken. We kennen de situatie niet, wie weet wat voor mensen die zijn... wellicht kunnen ze met wat hulp prima zorgen voor die dieren. Dat ze wellicht geen grote zak geld hebben voor dierenartskosten is een ander verhaal, ik ken mensen met zat geld die vervolgens nog geen dierenartskosten willen maken die hoger zijn dan de kosten voor een spuitje. Armoede en onwil zijn niet direct aan elkaar gerelateerd.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hun antwoord:

Ik kreeg precies hetzelfde antwoord :whistle2:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat apart dat ze zelf helpen met zorgen voor hokken, had ik niet verwacht. Toch vind ik het ergens fijn dat ze die mensen helpen met het vinden van een betere situatie. Ik vind het iets te kort door de bocht om alleen maar aan de dieren te denken. We kennen de situatie niet, wie weet wat voor mensen die zijn... wellicht kunnen ze met wat hulp prima zorgen voor die dieren. Dat ze wellicht geen grote zak geld hebben voor dierenartskosten is een ander verhaal, ik ken mensen met zat geld die vervolgens nog geen dierenartskosten willen maken die hoger zijn dan de kosten voor een spuitje. Armoede en onwil zijn niet direct aan elkaar gerelateerd.
mee eens.

Daarbij, die hokken moeten gewoon terugbetaald worden hoor, die worden echt niet geschonken

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben het er zeker mee eens dat je niet alle mensen met een laag inkomen over 1 kan mag scheren maar ik denk dat je toch niet aan dieren moet beginnen als je er niet voor kunt zorgen. Dat is eigenlijk vragen om problemen.

Met een beetje logisch denkwerk hadden ze die winkelkarretjes nog beter op z'n kop kunnen zetten en dan de konijnen erin/eronder. Dan zouden ze niet op dat gaas zitten met de pootjes en was er ook geen risico dat ze eruit zouden kunnen springen. Plank erover en ze zaten al redelijk droog.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Pfff hier word ik niet vrolijk van! Het lijkt me erg rot als je niet meer voor je dieren kan zorgen maar om het dan maar zo "op te lossen"? Dan kan het je denk ik ook niet heel veel schelen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites