Ga naar inhoud

Kan een konijn boos op je zijn?


FabienneNina

Aanbevolen berichten

Ik wilde haar uitlaten.. Ik deed het toen ze klein was maar toen huppelde ze vrolijk! Nu is ze zo snel geworden dat ik haar niet meer kan bijhouden! Gister zag ze 1 hond (Op afstand! Een mopsje) en flipte ze! En vandaag (Hoopte dat het beter zou gaan) Moest ik echt achter haar aanrennen! Beide vonden we het vreselijk! Maar nu is mijn vraag, Is ze nu boos op me? Hoe lang onthoudt ze dit en was dit dom van me?

xx Overberzorgde konijnenmoeder!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp hieruit dat je je konijn aan een tuigje op straat hebt laten lopen? Dat is inderdaad niet zo slim, het konijn kan zijn rug breken in zo'n tuigje, het is echt heel gevaarlijk! En die kans is natuurlijk nog veel groter als hij weg wil vluchten voor een hond..

Om je vraag te beantwoorden: ja, een konijn kan boos zijn, de een wat langer dan de ander. Mijn voedster kan soms wel een dag of 2 een beetje boos op me zijn als ik haar haar heb geknipt (ze is langharig, maar ik houd haar kort).

Verder wil ik je nogmaals op het hart drukken dat je je konijn echt niet aan een tuigje moet laten lopen! Geef haar maar gewoon een lekkere grote ren waar ze haar beentjes in kan strekken samen met een leuke vriend, daar maak je haar veel gelukkiger mee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp hieruit dat je je konijn aan een tuigje op straat hebt laten lopen? Dat is inderdaad niet zo slim, het konijn kan zijn rug breken in zo'n tuigje, het is echt heel gevaarlijk! En die kans is natuurlijk nog veel groter als hij weg wil vluchten voor een hond..

Om je vraag te beantwoorden: ja, een konijn kan boos zijn, de een wat langer dan de ander. Mijn voedster kan soms wel een dag of 2 een beetje boos op me zijn als ik haar haar heb geknipt (ze is langharig, maar ik houd haar kort).

Verder wil ik je nogmaals op het hart drukken dat je je konijn echt niet aan een tuigje moet laten lopen! Geef haar maar gewoon een lekkere grote ren waar ze haar beentjes in kan strekken samen met een leuke vriend, daar maak je haar veel gelukkiger mee!

Ze vond het vroeger geweldig aan het tuigje! Dus daarom deed ik het! Maar nu ik merk dat ze het niet meer prettig vinf is het tuigje direct in de vuilnis bak gegaan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tuigjes zijn inderdaad niet geschikt en het is goed dat je dat hebt weggegooid. Als je konijn schrikt van bijvoorbeeld een hond en rare sprongen maakt kan hij zo zijn rug breken of uit zijn tuigje ontsnappen.

Een konijn hoort natuurlijk wel bewegingsvrijheid te hebben en daarom is een ren aan het hok ideaal!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mensen.. Danku voor de reacties! Volgens mij is ze niet boos! Ze zit namelijk in mijn jas samen met me te knuffelen! En mijn gezicht te likken dus het zal wel goed zitten! Vinden jullie ookniet?:yes:

Ps: Een beetje rust heeft haar goed gedaan! Ik heb gewoon 3 uurtjes met rust gelaten daarna ook niet geaait in haar kooi ofzo en nu is ze volledig bij gekomen!:love: We voelen ons nu allebei stukken beter:party:

aangepast door FabienneNina
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dieren hebben, m.i., wel degelijk emoties. Waarom zouden zij niet bang kunnen zijn, boos, blij? Gelukkig ligt de tijd dat we dachten dat dieren geen emoties hebben al ver achter ons. Inmiddels zijn we al zo ver geëvolueerd dat we niet meer zo arrogant zijn dat we denken dat enkel wij uniek en speciaal zijn. Uiteraard zou het makkelijk zijn mochten dieren geen emoties hebben, dan zouden ze ook niet lijden onder een slechte behandeling, net zoals we hopen dat kreeften geen pijn voelen wanneer we ze in kokend water gooien. Maakt ons mensenleven heel wat makkelijker. Hoeven we minder na te denken.

Waarschijnlijk is dierenverdriet anders dan mensenverdriet en dierenpijn anders dan mensenpijn, maar beweren dat ze niéts voelen, is toch écht net een stapje te ver. Zélfs al beweert dr Phill anders. :)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt in de dierenwinkel normale tuigjes kopen maar ook die ze voor agility gebruiken(lijken me beter voor het konijn), kosten geloof ik een eurotje of 10.

Bernice (schrijfster van High five) ging ook met haar Diesel wandelen (normaal tuigje), samen met de hond. Daar liet ze hem lekker graven. Ik heb het zelf nog nooit gedaan, heb niet eens zo'n tuigje maar het idee vond ik wel apart omdat haar konijnen ook binnen zitten en op die manier toch ook even buiten komen en kunnen graven. Ze had Diesel wel geleerd om door te lopen, en uitgezocht welk stukje geschikt was voor Diesel. (http://www.dierentrainer.nl/Konijn/Video/Pagina-2 )In deze promovideo zie je dat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, ik weet het niet. Ik zei alleen maar wat ik te horen heb gekregen ;)

Mijn biologie leraar en Dr. Phill beweerden ook dat dieren niet kunnen denken, maar dat ze alles uit gewoonte doen. Ook daar ben ik het niet mee eens.. Ik heb al een aantal keren dingen van mijn bouvier gezien, dat ik haar nooit geleerd heb en die absoluut geen gewoonte waren. Een van de vele voorbeelden:

Ik had beide honden los en mijn slecht horende herder ging rechtdoor, ik rechtsaf. Ik riep mijn herder, maar die hoorde me niet meer en verdween uit het zicht. Ik kon hem met mijn rug niet bij benen en dacht dus serieus dat ik hem kwijt was. Ineens rende mijn bouvier achter mijn herder aan en daarmee dacht ik haar dus ook kwijt te zijn. Ik riep en riep, maar ze keerde niet om.

Ik bleef staan waar ik stond, want ik was stom verbaasd dat dit gebeurde.

Ineens kwamen ze daar met z'n 2 terug..

Dit heeft zich sindsdien meerdere malen herhaald, terwijl ik het mijn bouvier echt nooit geleerd heb!

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het niet met je leraar of dr. Phil (dat is een mensenpsycholoog) eens, dieren kunnen wel degelijk boos worden. Zie het echt aan ze. Een vriendin van me heeft sinds een paar weken ook een konijn en als hij boos is, gaat hij met z'n hoofd in z'n nachthok zitten. Zo van: ik wil jullie allemaal niet zien, lalala hoor je niet lalala.

Natuurlijk zijn de emoties wel anders dan van mensen, maar ook dieren (en met name katten en konijnen!) kunnen enorm koppig zijn. Mijn kat is gewoon foetsie als we een paar dagen weggaan. Mijn honden hebben we het 1x aangedaan om voor oppas te zorgen en ze hebben het hele weekend voor het raam zitten staren, ongelooflijke heimwee naar ons.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er van overtuigd dat dieren wel degelijk emoties hebben, maar niet het gehele scala aan emoties dat wij mensen wel hebben. Emoties zijn verbonden met hersencapaciteit. Intelligente dieren zullen m.i. dus meer complexe emoties hebben dan minder intelligente dieren. Ik weet zeker dat vele dieren boosheid, blijdschap en eenzaamheid kunnen voelen, maar verdriet bijvoorbeeld niet, in het geval van het konijn dan, want iedereen kent het beeld wel van de aap die dagenlang met een dood jong heeft rondgelopen voordat ze het achter kon laten. Maar de hersencapaciteit van een aap is natuurlijk wel vele malen groter dan dat van een konijn.

Ik vind het dus te kort door de bocht om te stellen dat dieren geen emoties hebben, maar ook om te zeggen dat dieren wel emoties hebben, want het dierenrijk is te divers om dit zo blunt te stellen.

Om nog terug te komen op het tuigje: geen enkel tuigje is geschikt, wat die konijnentrainer ook mag zeggen, het is en blijft levensgevaarlijk!

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het niet met je leraar of dr. Phil (dat is een mensenpsycholoog) eens, dieren kunnen wel degelijk boos worden. Zie het echt aan ze. Een vriendin van me heeft sinds een paar weken ook een konijn en als hij boos is, gaat hij met z'n hoofd in z'n nachthok zitten. Zo van: ik wil jullie allemaal niet zien, lalala hoor je niet lalala.

Natuurlijk zijn de emoties wel anders dan van mensen, maar ook dieren (en met name katten en konijnen!) kunnen enorm koppig zijn. Mijn kat is gewoon foetsie als we een paar dagen weggaan. Mijn honden hebben we het 1x aangedaan om voor oppas te zorgen en ze hebben het hele weekend voor het raam zitten staren, ongelooflijke heimwee naar ons.

Klopt, hij is een mensen psycholoog, maar reflecteerd ook wel eens naar dieren.

Hier vond ik overigens een stukje dat gebasseerd zou zijn op de wetenschap over emoties bij mens en dier:

http://www.animalfreedom.org/paginas/column/emoties.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap heus wel dat ze gevoelens heeft hoor.. Ze gedraagt zich ook heel anders als ik bijv. ga huilen, lachen etc.

Of konijnen gevoel hebben was mijn vraag niet helemaal ;p

Je vraag was of je konijn boos op je kon zijn. Boos zijn is naar mijn idee een emotie.

Ik heb dus altijd van mijn biologie leraar geleerd (ik zeg niet dat ik dat ook daadwerkelijk geloofte) dat dieren niet kunnen denken en geen emoties hebben. Als dieren helemaal geen emoties kunnen hebben en boos zijn een emotie is, dan zou jouw konijn dus niet boos op jou kunnen zijn.

Als dieren wel emoties zoals boos zijn zouden kunnen hebben, dan zou je konijn boos op je kunnen zijn.

Maar buiten dat, vind ik het een intressant stukje (emoties bij dieren).

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Nicky leuk artikel! Ik zat met knopen in mijn hoofd over het verband tussen emotie en herinnering/reflectie, dus fijn dat dit artikel daar op ingaat! Het onderscheid tussen emotie en gevoel ligt voor mij gevoelsmatig wel andersom, dat gevoel primair is en emotie verband houdt met herinnering en dus secundair en alleen weggelegd voor hele intelligente diersoorten, daarom leest het een beetje raar nu :P

Ik ga eens kijken of ik er in de database van onze universiteit iets over terug kan vinden, dat lijkt me een mooie besteding van een mistige luie zaterdag :P

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Nicky leuk artikel! Ik zat met knopen in mijn hoofd over het verband tussen emotie en herinnering/reflectie, dus fijn dat dit artikel daar op ingaat! Het onderscheid tussen emotie en gevoel ligt voor mij gevoelsmatig wel andersom, dat gevoel primair is en emotie verband houdt met herinnering en dus secundair en alleen weggelegd voor hele intelligente diersoorten, daarom leest het een beetje raar nu :P

Ik ga eens kijken of ik er in de database van onze universiteit iets over terug kan vinden, dat lijkt me een mooie besteding van een mistige luie zaterdag :P

Ik kon m'n aandacht niet vasthouden, dus heb nog niet alles gelezen, maar vind het wel intressant.. Ben benieuwd wat jij vind!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .