Ga naar inhoud

Lui konijn?


Dionysia

Aanbevolen berichten

Hallo!

Ik had een vraag! Ik heb 2 nijntjes, een kleine hangoor dwerg (ram), en een grote witte wener (voedster). De kleine is heel actief en speels, rent rondjes, heeft z'n gekke 5 minuutjes, enz, maar de grote is nogal lui, slaapt meer, en heeft iets (heel aandoenlijk) lomps over zich! Verder lijkt ze helemaal gezond, eet goed, ziet er vrolijk uit! Kan dit gewoon een karakter verschil zijn? Dat ze gewoon oprecht lekker lui is? Of zou het kunnen betekenen dat ze misschien niet genoeg ruimte heeft voor haar gevoel? Ze hebben een hok van 120x60, maar ze lopen minstens een paar uur als niet de hele dag los en hebben dan 2x3m aan ren ruimte!

Ik heb speeltjes geprobeerd neer te leggen om haar te stimuleren, maar ze is eigenlijk extreem ongeïnteresseerd erin :( Ze houd er wel van om met hun wc en voer bak te gooien in het hok. Hoe weet ik nou of dit spelen is en wanneer het een teken van eventuele frustratie is?

Ik vraag me af en toe af of ze misschien wat te kort komt (ruimte, uitdaging, etc), maar soms maak ik me te veel zorgen en is ze misschien wel gewoon lekker lui!

Iemand ervaring hiermee? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat hok is veel te klein.

1 konijn heeft minstens 1 m2 nodig aan ruimte.

Grotere konijnen meer ruimte nodig.

Dus ik zou eens kijken of je ze niet altijd in die ren kunt laten?

Als hij niet overdekt is overdekken en je hok tegen aanzetten?

Veel speeltjes geven, lekker veel uitdaging.

Ik zag ook bij mijn voedster toen ze tijdelijk alleen moest zitten. (110x55)

Toen ze weer in de ren mocht werd e veel actiever.

Vooral graven vind ze heel erg leuk!

Misschien een zandbak maken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan zijn dat ze gewoon lui is, maar dat doet niets af aan het feit dat het hok te klein is, zoals Koen al zegt.

Graven vindt mijn voedster ook helemaal te gek! Heb je ze binnen of buiten staan?

Hier staan ze binnen, ze hebben een kattenbak met kap met houtkorrels in de ren staan, doet ook dienst als wc, maar daar zit ze vaak uren in te spaaien!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan heel goed gewoon aan het karakter liggen van je konijn. Kleine konijnen zijn over het algemeen veel actiever dan grote.

Mijn konijn heeft ruim 50m2 en ligt het liefst lekker lui midden in de kamer, of onder de eettafel. Hij heeft wel van zijn momenten waarin hij wat actiever is. Als de hond met hem wil spelen blijft hij vaak stil liggen of loopt weg. Op andere momenten dan rent hij door de kamer en maakt enorme bincky"s om vervolgens weer lekker languit te gaan liggen. Iedere dag loopt hij wel ff onderzoekend rond naar iets interessants maar echt spelen doet hij nooit lang. Voor een paar biksjes die hij toch al krijgt doet hij wel een high five.

Zoals je zelf al aangeeft hebben ze veel, dan niet de hele dag de mogelijkheid om in de ren te lopen en je biedt al speelgoed aan. Dat het een te klein hok is, is waar, ik zou de dieren dan ook altijd de ren ter beschikking geven en zeker op de momenten dat konijnen actief zijn en dat is meestal 's avonds. Maar of het daardoor komt betwijfel ik echt als ik je verhaal lees. Mss heb je nog niet het speelgoed gevonden wat hij leuk. Gelukkig zijn niet alle wezens gelijk;)

Je kunt eens goed kijken naar je konijn om te achterhalen wat ze leuk vindt en daar bijpassend iets aanbieden.

Verder denk ik dat je zou kunnen kijken of ze haar wc en voerbak niet liever ergens anders wil. Vindt ze het gewoon leuk om met dingen te gooien dan zijn wc rollen en dozen e.d geschikt.

Een zandbak in huis is een geweldig idee hahaha maar ik zou het niet in huis willen tenzij er een goed systeem voor was om de troep op zijn plek te houden.

Kortom: Je kunt door goed te kijken best achterhalen wat ze leuk vindt en of ze gefrustreerd is. Je kunt door dingen aan te bieden en aan te passen mogelijke frustratie uitsluiten of verhelpen. En zeker niet onbelangrijk je kunt je konijnen mss altijd, dag en nacht in de ren laten met toegang tot hun hok natuurlijk. Verandert er niet veel aan zijn gedrag dan is gewoon heerlijk lui of gemoedelijk ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een lui konijn. Die van mij heeft een hok met ren, zeurt elke dag dat hij er uit wilt omdat hij, ondanks dat hij een maatje heeft, erg gericht op mensen is. En wat doet hij als hij los is? 1 rondje door de kamer om vervolgens in de mand met dekentjes te liggen de rest van de dag.

Je heb af en toe van die luie beesten. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super bedankt voor de tips! :) Ze staan binnen bij mij! Ik ga er vandaag gelijk een projectje van maken om het om te bouwen zodat ze altijd in de ren kunnen.

Ik heb van alles aan holletjes gebouwd om de ren heen, graafbakken (een kattenbak en oude verhuisdoos!), en tunneltjes. Maar ook daar gaat ze lekker uitgebreid in liggen en niet veel meer!

De WC is redelijk beweegbaar en legt ze in het hok telkens ergens anders neer zodat zij kan liggen waar ze wil. Of omdat ze het kabaal leuk vind. Ik denk allebei! Ze blijven er wel netjes in plassen! Ik zat nog te denken aan een manier om hem vast te maken maar dan kan ik hem veel moeilijker verschonen, en tja misschien vind ze het gewoon leuk!

WC rollen en dozen en van die stoffen ballen en alles gooi-baars dat ik verder neerleg kijkt ze niet naar om! Maar ik blijf gewoon proberen met speeltjes! :)

@Yls hihi dat klinkt precies als mijn konijn! Het heeft ook wat heerlijks om naar te kijken!

Ik denk dat de extra ruimte dus zal hebben, maar dat ik ook een heerlijk lui beestje heb! :D

tumblr_mdy1v2GGQ11rd7omho1_500.jpg

Bedankt voor alle tips!! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een leuke foto! De luie donder haha. Mijn ex-ram is ook lui. Hij speelt niet, rent niet veel. Zit altijd op zijn schuilhuis, samen bij zijn vriendin, een beetje rond te koekeloeren. Hij is wel happy maar ook heerlijk lomp. Ik vind dat ook wel aandoenlijk. Het is karakter, net als bij mensen, liever lui dan moe:yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .