Ga naar inhoud

Ten einde raad met slopers


JosanneP

Aanbevolen berichten

Beste BB'ers,

Ik heb al meerdere topics over mijn nijntjes gehad, maar ik ben nu echt ten einde raad.

Ik ben begonnen met mijn ram BamBam, die vrij rondliep in mijn kamer (4x4), en uiteindelijk mijn vloerbedekking kapot maakte. Na tips van mensen op het forum heb ik er een vrouwtje bij genomen, Pebbles.

De twee ontsnapte constant, en aten al mijn meubilair aan.

Nu heb ik sinds 3 weken mijn kamer opgeknapt, met laminaat als vloer, en voor de konijnen een grote puppyren aan hun kooi. Ze ontsnappen nu zeker niet meer, en kunnen daardoor in hun hok zitten als ik weg ben. Maar helaas gaat het slopen maar door, als ze dus los lopen.

Het probleem is, 's nachts MOETEN ze wel los, omdat ik anders niet kan slapen omdat ze aan het hek trekken. Maar ik word nu nog wel wakker omdat ze aan mijn bed knagen. Ik corrigeer ze elke keer dat ze dit doen (schreeuwen, handen klappen etc.) maar niks helpt.

En nu proberen ze sinds gister ook mijn nieuwe kleed (laagpolig, heel glad) te slopen. Ik ben ten einde raad.

Zijn er sprays waardoor me konijnen mijn kleed met rust zullen laten? En hoe kan ik ze overdag uitputten, zodat ze 's nachts gewoon doorslapen?? (dan doen ze gelukkig soms!!)

Ik hoor het graag van jullie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje, ik begrijp dat je te einde raad bent.

Er is spray te koop waardoor ze niet aan bepaalde meubels gaan knagen , dat heb ik gelezen.

Geef je ze voldoende takken, hooi en ander knaagmateriaal voor de nacht?? Konijnen slapen 's nachts niet :D geen mogelijkheid. Overdag zijn ze veel rustiger dan 's avonds.

Je kunt ze overdag vermoeien met training. In het boek High five met je konijn staan ook tips om probleemgedrag aan te pakken. Is echt een aanrader.

Succes met die sloperkonijntjes ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@BamBam: ik moet zeker opzoek naar die spray! :P Verder ligt mijn hele kamer bezaaid met hout blokjes, wilgentakjes, dozen, kranten..

En ik beloon ze ook als ze aan de juiste dingen knagen (want die liggen in hun hok), maar toch blijft het leuk voor ze om andere dingen te pakken.

En ze slapen inderdaad niet non-stop, maar toen BamBam nog alleen zat, was hij echt van 12 tot 8 muisstil (daarna ging hij me wakker maken door bovenop me te springen...). BamBam kan al een paar kunstjes, maar ik ga inderdaad kijken wat ik ze nog meer kan leren. :D

Bedankt voor je reactie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er geen mogelijkheid de konijnen in een andere ruimte te houden dan waar je slaapt of ze buiten te huisvesten?( i.v.m. temperatuurverschillen binnen/buiten moet je dat natuurlijk wel geleidelijk doen.)Want eigenlijk vertonen ze natuurlijk gedrag, wat niet echt handig is in een huiselijke omgeving. 's Nachts zijn konijnen het actiefst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had hetzelfde probleem met mijn konijnen, misschien nog wel een beetje erger dan bij jou. Ook alle muren en kozijnen zijn kapotgeknaagd. Het kon gewoon niet anders dan ze naar buiten doen. Nu zitten ze alweer ruim 4 maanden buiten en het gekke is dat ze daar helemaal nergens aan knagen behalve aan hun wilgentakjes. Hok, palen van de ren, deurtjes etc. wordt allemaal 100% met rust gelaten.

Een week of 2 geleden heb ik ze 3 dagen binnen gehad wegens omstandigheden in mijn laatste neutrale ruimte en ook daar is het raamkozijn nu kapot.

Blijkbaar kunnen sommige konijnen niet tegen binnen zijn.

Als kind heb ik altijd konijnen binnen gehad en die deden dat nooit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier slopen ze helaas ook alles wat los en vast zit. Alle plinten zijn gesloopt, overal missen er stukken behang, muren waar stukken uit ontbreken, meubels die er inmiddels niet meer uit zien enz. enz. In een jaar tijd hebben ze ons hele huis gesloopt.

Ik hoef maar even niet op te letten en ja hoor dan is het alweer raak en dat terwijl ze speelgoed genoeg hebben en daarnaast vriendjes om mee te spelen.

Zodra ik de mogelijkheid heb, verhuizen ze naar buiten. Konijnen in huis houden is gewoon echt niet ideaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze konijnen zitten ook binnen (twee koppels) en wij wonen op een appartement.

We hebben aan hun kooi een panelenren vast.

Dit voorkomt dat de hupsels ergens aan eten wat eigenlijk niet de bedoeling is,

de meubels blijven intact en je beperkt de rotzooi.

Bij ons lopen ze ook wel eens los door de woonkamer en ook dan proberen ze wel eens

stiekem een hap van een stoelpoot te nemen of een likje over het behang en een knabbel van de hoek van de muur.

Als je ze los laat lopen denk ik dat het belangrijk is dat je de ruimte zo konijnproof mogelijk maakt.

Je kunt namelijk nog zo goed opletten of erbij zitten, ze zijn sneller en slimmer dan dat wij soms denken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier dezelfde situatie als Noontjje. Ze zitten als we niet thuis zijn altijd in de ren, als we er wel zijn mogen ze los, maar hebben we altijd de plantenspuit bij de hand. Soms horen we ineens geknabbel aan een stoelpoot of aan de bank, maar een straal water doet dan weer voor een tijdje wonderen! Verder mogen ze niet onder het bureau ivm kabels, dat hebben we ze ook met de plantenspuit duidelijk gemaakt en daar komen ze nu ook niet meer, maar ik zou ze hier nooit zonder toezicht los laten. Het zijn geen superslopers, maar ik ben toch bang dat er dan op den duur weinig over blijft van onze mooie bank..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb toen van equistop antiknabbel gehaald

( ergens op het forum gevonden)

Dat is eigenlijk voor paarden om in de manen te doen als ze dat bij elkaar opeten

Maar op je meubels werkt het ook goed ( mits je konijn geen rare smaak heeft en het lekker vind)

Ik heb het op de plinten en tafelpoten gespoten en ze bleven eraf

Wel eerst een paar keer herhalen

( ongeveer 6 keer doen in 6 weken, daarna 1 keer per half jaar herhalen)

Dan trekt de smaak echt in hetgeen waar je het op spuit, ik weet alleen niet of je het ook op je tapijt kan gebruiken( stof enz)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zegt dat je hele kamer nu vol ligt met dingen waar ze aan mogen knagen?

Het lijkt me lastig voor ze om te onderscheiden waar ze nu wel en niet aan mogen knagen, misschien moet je duidelijk onderscheid maken tussen een plek waar ze wel overal aan mogen knagen (=hok?) en waar niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inderdaad al in gedachte dat als dit zo doorgaat, ze vanaf de lente gewoon naar buiten gaan. Heel ongezellig voor mij, maar het is dan niet anders.

De Equistop ga ik zeker eens proberen, maar ik heb al anti-bijt nagellak op sommige plekken gesmeerd, en daar heeft het rammetje echt maling aan :P

En @Cubi: ik heb het speelgoed inderdaad in de ren liggen, en daarbuiten liggen nu alleen kranten (om mijn kleed te beschermen).

Ik corrigeer ze als ze aan iets knagen wat niet mag, maar ik beloon ze ook als ze in hun hok aan hun speelgoed knagen. Heb nu al paar keer gezien dat als ik mijn ram corrigeerde, hij snel naar zijn hok rende om daar aan iets te gaan knagen.

Ik heb dus ergens hoop dat als ik lang genoeg volhoud, het wat beter wordt.

En ik heb de afgelopen 2 nachten heerlijk geslapen (tot 8 uur), dus dat gaat gelukkig al iets beter!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .