Ga naar inhoud

sterilisatie voedster


Lilabella

Aanbevolen berichten

hallo!

ik heb een hele lieve, maar ook pittige voedster, het is een best moeilijk konijntje, maar ik hou echt veel van haar. nu gaan we haar laten steriliseren, we weten nog niet precies waneer. ik had gelezen dat ze na de sterilisatie een paar dagen binnen moet blijven alleen, hoe lang is dat? en daarna kan ze weer aan spikkel gekoppeld worden. moet het konijn ook nuchter zijn voor de operatie? en hoe lang duurt het ongeveer?

groetjes marlotte

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn moet NIET nuchter zijn voor de operatie ;) ik weet niet of alles het zelfde gaat met castreren met een ram, maar wij hadden Junior ( rammetje ) gewoon weer buiten. Maar ik heb geen ervaring met een voedster dus kan je helaas niet veder helpen!

mijn dierenarts zegt dat de voedster eerst gescheiden moet worden van de ram en een paar dagen binnen maar goed. oh oké dan wacht ik wel op mensen die ervaring hebben met een voedster.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je de DA al gebeld voor informatie? Dat zou ik eerst maar eens doen, die kan je alles prima uitleggen (als hij konijnkundig is). Ze moet in ieder geval goed eten voor de operatie. Na de operatie moet haar lichaam goed op temperatuur blijven, dus kun je haar het beste binnen halen. Zet haar dan op handdoeken en niet op stro ofzo, dat kan prikken in de wond. Je kunt ook rustig het mannetje met haar mee naar binnen nemen, als hij rustig op haar reageert. Als hij gaat rijden en te druk doet, kun je ze beter even apart houden, maar zo kort mogelijk! Dan hoef je ze namelijk niet weer opnieuw te koppelen. Bij ons hebben ze twee dagen apart gezeten, ze hebben elkaar ondertussen wel korte poosjes gezien :)

De operatie zelf duurt volgens mij niet zo lang, maar je kunt je konijntje pas weer ophalen als ze wakker is uit de narcose (en vaak pas als ze al weer wat gegeten heeft.) Dit kan allemaal wel even duren, reken op een halve dag.. Na de operatie is het zaak dat ze in ieder geval goed eet en goed keutelt, dus vooral dingen aanbieden die ze lekker vindt.

De ingreep schijnt wat zwaarder te zijn voor voedsters dan voor rammen, maar ik vond dat onze voedster er vrij snel weer bovenop was!

Maargoed, ik raad je aan om in ieder geval eerst de DA eens even te bellen om informatie te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .