Ga naar inhoud

Per ongeluk steeds alfalfa hooi gegeven - overschakeling op timothy


Annelies en Basje

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen

ik heb blijkbaar de laatste weken perongeluk alfalfa hooi gegeven aan Bas, het word hier verkocht als kruidenhooi met pepermunt. Als ik goed kijk naar de sprieten en deze vergelijk met de afbeeldingen op het internet ben ik er zeker van dat het ging om alfalfa.

Ik ben nu aan het overschakelen op gewoon timothy hooi en dat loopt niet zo lekker, Bas houd van zijn alfalfa hooi. Ik heb nog alfalfa maar zou hem graag overzetten op timothy hooi omdat dit gezonder is. Hoe zou ik deze overstap het best kunnen aanpakken? Ik heb hem nu al enkele dagen cold turkey op timothy staan maar dat wilt echt niet: op 24u is er nog geen halve ruif leeg gegeten tov 2 hele ruiven voordien. Ik heb zijn groentenportie al teruggeschroeft (hij kreeg erg veel) maar echt helpen doet het niet.

Hij heeft 2 soorten hooi in zijn ruifje en beide laten hem koud, hij heeft ze vroeger (voordat hij wekenlang aan alfalfa ging) echter wel goed gegeten dus daar ligt het niet aan.. Alle gewone hooi-eet tips heb ik al geprobeerd.

Zou het verstandig zijn hem enkele dagen geen brok te geven tot hij de smaak van zijn hooi weer te pakken heeft of is dat waanzin en gaat hij zichzelf dan gewoon uithongeren?

Groetjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo iedereen

ik heb blijkbaar de laatste weken perongeluk alfalfa hooi gegeven aan Bas, het word hier verkocht als kruidenhooi met pepermunt. Als ik goed kijk naar de sprieten en deze vergelijk met de afbeeldingen op het internet ben ik er zeker van dat het ging om alfalfa.

Ik ben nu aan het overschakelen op gewoon timothy hooi en dat loopt niet zo lekker, Bas houd van zijn alfalfa hooi. Ik heb nog alfalfa maar zou hem graag overzetten op timothy hooi omdat dit gezonder is. Hoe zou ik deze overstap het best kunnen aanpakken? Ik heb hem nu al enkele dagen cold turkey op timothy staan maar dat wilt echt niet: op 24u is er nog geen halve ruif leeg gegeten tov 2 hele ruiven voordien. Ik heb zijn groentenportie al teruggeschroeft (hij kreeg erg veel) maar echt helpen doet het niet.

Hij heeft 2 soorten hooi in zijn ruifje en beide laten hem koud, hij heeft ze vroeger (voordat hij wekenlang aan alfalfa ging) echter wel goed gegeten dus daar ligt het niet aan.. Alle gewone hooi-eet tips heb ik al geprobeerd.

Zou het verstandig zijn hem enkele dagen geen brok te geven tot hij de smaak van zijn hooi weer te pakken heeft of is dat waanzin en gaat hij zichzelf dan gewoon uithongeren?

Groetjes!

NEE! Absoluut niet doen. Wat je nu doet kan ook niet. Als een konijn 24 uur niets eet, liggen zijn darmen stil en komt je konijn te overlijden! Bij te kort hooi neemt de risico op een verstopping toe.

Er zit niets anders op dan het kruidenhooi te blijven geven en tussendoor opzoek te gaan naar andere hooi soorten die hij mss ook wil eten. Probeer bijvoorbeeld een pakje hooi van de Albertheijn. Dat is weide hooi en bevat diverse kruiden, maar is niet zo super duur: 1,19 (vitami) en 1,29 euro (vitakraft) per kilo.

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou hij eet wel hoor, alleen niet zo veel als anders, en zijn keutels zien er nog helemaal prima uit. Hij eet nu dus een halve (grote) ruif leeg op 24u (daarna gooi ik het weg en krijgt hij nieuw) en daarbovenop heeft hij qua groenvoer 5 stekken munt, 1 rok venkel, 2 kleine tomaatjes, 2 super grote radijsjes, 3 takken basilicum en 1tje peterselie.

Ik ben een vlaamse en de AH heeft hier alleen 1 soort viezig stoffig hooi dat ik niet eens ga proberen, zo verschrikkelijk veel stof zit er in. Dat vitakraft hooi (2,09 euro hier) is 1 van de 2 hooisoorten die hij momenteel heeft.

edit; zijn brokjes zijn trouwens fibafirst, met 32% vezels, die compenseren zijn verminderde hooi inname wel denk ik, of niet? Er zijn toch konijntjes die nooit hooi eten? Zo slecht is dit dus toch niet?

aangepast door Annelies en Basje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn er nog mensen met tips? Ik zie het niet zitten steeds alfalfa hooi te gaan voederen aangezien dat slecht zou zijn wegens een hoog calcium gehalte.. Ik heb net een klein plukje alfalfa hooi verdeeld onder het gewone hooi en nu eet hij de alfalfa sprietjes met af en toe per ongeluk een gewoon sprietje.

Ik wil Basje uiteraard niet tekort doen dus zijn brokjes krijgt hij nog gewoon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

O dat klinkt als een goede tip! Er zot momenteel een beetje alfalfa hooi tussen het gewone hooi, ik maak het zometeen een beetje nat en dan gaat het hopelijk allemaal een beetje naar alfalfa ruiken. En van zodra hij daar dan intrapt ga ik wrijven zoals jij zegt.

Basje haalt soms wat domme streken uit dus misschien is hij wel niet zo heel intelligent en werkt het :he:

Link naar reactie
Delen op andere sites

De brokjes zijn maar een klein deel van hun voeding en vervangt dus niet al het hooi dat ze nodig hebben. Hou vooral de keutels in de gaten. Die moeten mooi groot en rond zijn. Bij hooi eters zijn ze licht bruin van kleur.

Dat anderen geen hooi voeren, zegt niets over dat het wel of niet goed is..

Ik zou opzoek gaan naar bergweide/alpenweide hooi. Daar zitten kruiden doorheen en het is meestal niet zo belachelijk duur als munt hooi ed.

Je zou anders een zakje Kenner kruidenhooi (als hij dat moet, zijn ze hier dol op) door je normale hooi heen gooien in 1 grote ton. Dan gaat alles een beetje naar elkaar ruiken.

Ik had laatst een hooi soort van de zooplus die redelijk voordelig was en ze waren er dol op.. Dat heb ik toen ook in een grote ton gemengd en ze aten nog meer hooi als anders, zal het ff opzoeken..

Edit:

Ik zie dat het niet meer in de aanbieding is op de Nederlandse site, maar wel op de duitse. Ik betaalde 2 euro per zak:

145735_hansepet_natureselect_bluetenwiese_doppelpack_edited_1_7.jpg

Groen, lange sprieten, losjes verpakt, ruikt lekker en lekker veel bloemen tussendoor..

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bloemenhooi heeft ie, bergweidehooi heeft ie, alpenhooi en weidehooi ook. Het is bij elke nieuwe zak dat hij even moeilijk doet en nadien gaat elk spul vlotjes binnen.. Ik doe elke dag gedroogde kruiden door zijn hooi (oa pepermunt en dergelijke) dus in pricipe is het op dat moment ook echt xel kruidenhooi.

Ik had nooit mogen beginnen met dit alfalfa munt-hooi, hiervoor at hij haast alles! :erf:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bloemenhooi heeft ie, bergweidehooi heeft ie, alpenhooi en weidehooi ook. Het is bij elke nieuwe zak dat hij even moeilijk doet en nadien gaat elk spul vlotjes binnen.. Ik doe elke dag gedroogde kruiden door zijn hooi (oa pepermunt en dergelijke) dus in pricipe is het op dat moment ook echt xel kruidenhooi.

Ik had nooit mogen beginnen met dit alfalfa munt-hooi, hiervoor at hij haast alles! :erf:

Zelf kruiden toevoegen vinden ze hier ook niets, dan snoepen ze de kruiden op en laten ze het hooi liggen.

Nu eet hij niet alles en dus zal je andere wegen moeten gaan bewandelen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was inderdaad het plan over te stappen op het hooi van de boer. Ik ben naar de boer geweest die in hooi doet, maar die heeft dus alleen van die reuze rollen hooi, die gaan niet eens door de deur. Hij wist ook niet zeker of zijn hooi wel geschikt was voor konijnen want het was hooi voor koeien (niet voor paarden) en dat maakte dat ik het risico niet durfde nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu zo'n dierenautobeschermgeval. Zo'n kleed dat je auto beschermd tegen de gevolgen van dieren in de auto (zand, haren,...) Dat is best een groot ding en van glad materiaal.

En ik heb nu ook een énorme vuilzak. Daarin heb ik de baal in verhuisd van mijn ouderlijk huis naar mijn appartement. Ging super.

Ben zelf ook flink allergisch en dan werkt die vuilzak het beste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ligt aan de hoeveelheid, je kunt aardig wat kwijt in een grote vuilniszak, maar meestal geen hele baal. Wij hadden wel van die hele grote zakken er om, werkte prima. Laatst kwam ik er achter dat de laatste zak gescheurd was, toen heb ik zeil (hebben wij buiten over de picknicktafel liggen in de zomer) in de kofferbak gelegd. Werkt ook perfect.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ligt aan de hoeveelheid, je kunt aardig wat kwijt in een grote vuilniszak, maar meestal geen hele baal. Wij hadden wel van die hele grote zakken er om, werkte prima. Laatst kwam ik er achter dat de laatste zak gescheurd was, toen heb ik zeil (hebben wij buiten over de picknicktafel liggen in de zomer) in de kofferbak gelegd. Werkt ook perfect.

Dan heb ik vast een gigantische vuilzak, van zeker 1m50 bij 1m. Zal me niets verbazen als daar ook gewoon nog een tweede baal in past ;)

Maar er zijn inderdaad meerdere manieren om je auto te beschermen.... Want een baal zonder bescherming in de auto leggen is absoluut niet slim... Ik was dat dus een keer vergeten en ik pluk nog steeds sprietjes hooi overal. Het is er niet uit te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar je woont toch tussen de boeren? Een vuilniszak hooi is niet zwaar, ik loop die paar 100 meter gewoon. Desnoods pak je de kruiwagen?

antwoord:

Het was inderdaad het plan over te stappen op het hooi van de boer. Ik ben naar de boer geweest die in hooi doet, maar die heeft dus alleen van die reuze rollen hooi, die gaan niet eens door de deur. Hij wist ook niet zeker of zijn hooi wel geschikt was voor konijnen want het was hooi voor koeien (niet voor paarden) en dat maakte dat ik het risico niet durfde nemen.

waarop gereageerd werd met:

Dat is kuil, dat moet je zeker niet hebben. Enkel gedroogde pakjes hooi voor paarden zijn geschikt. Dus echt een baaltje.

Op Kapaza staan eindeloos veel boeren die hun hooi verkopen :)

Waarop ik zou gaan zoeken naar een boer die wél pakjes hooi heeft. Die woont een paar km verderop. De 3 boeren hier kopen samen hooi aan in allemaal dezelfde verpakkingen met kuil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .