Ga naar inhoud

Coccidiose en Baycox


Lonja

Aanbevolen berichten

Dit artikel kreeg ik doorgestuurd van de opvang waar mijn konijn vandaan komt. Misschien is het al lang bekende informatie voor veel mensen maar misschien is het ook wel niet zo, misschien hebben anderen er weer een heel andere informatie over en misschien redt het wel weer een konijnenleventje, ik weet het niet, maar het is een stukje informatie waar misschien iemand iets aan heeft, vandaar dat ik het hier plaats.

Het is dan ook niet mijn eigen mening of zo, ik ben zelf hier absoluut niet kundig genoeg in om er een oordeel over te hebben, ik ben hier gewoon doorgeefluik en ik hoop dat mensen (en vooral konijnen) er iets aan hebben. :)

Interessante info van Bayer® betreft coccidiose!

Jaarlijks komen en gaan er hier honderden vakantiekonijnen en opvangkonijnen van en naar ons. Als er bij aankomst zichtbare ziektes aanwezig zijn zoals bv. vachtmijt, aanwijzingen E.cuniculi of bv. verkoudheid dan wordt zo’n konijn daar meteen voor behandeld. Een minder zichtbare ziekte is coccidiose. Konijnen kunnen dit onder de leden hebben terwijl ze gewoon keutelen, eten, drinken en fit zijn. Ook kan ’t je opvang al binnenkomen via besmet stro of hooi wat je gebruikt of door een gestrest konijn wat een lange autorit achter de rug heeft. Eind van deze zomer gaat er een vakantiekonijn weer naar huis die achteraf coccidiose blijkt te hebben. Erg beangstigend want ook dit konijn heeft in de speelren gelopen waar ook alle andere konijnen in komen. Na een paar dagen krijgen er een paar konijnen symptomen van coccidiose. Deze worden meteen in quarantaine gezet en krijgen medicijnen. (Baycox, Bactrimel, Biolapis , Primperid, vocht en Metacam) Over en weer heb ik gebrainstormd met diverse dierenartsen die ik ken en ik speur heel internet af. Omdat de meningen verdeeld zijn en op internet wisselende info te vinden is, wend ik mij nogmaals tot mijn eigen dierenarts Anky van Gastel om te vragen wat nu het beste zou zijn. Ze neemt contact op met Bayer® zelf. Deze raadt aan om Baycox 5% te gebruiken i.p.v. 2,5 %!!!! De Toltrazuril drops die meestal vanuit dierenartsenpraktijken meegeven wordt bevat 2,5%. Deze zou volgens Bayer juist zijn om onder het drinkwater te doen. Als deze oraal gegeven wordt is deze zuur/bitter en zorgt voor darmproblemen bij het konijn waardoor het konijn moeilijk blijft eten en drinken en van slag raakt. Nu raadt Bayer® ook met nadruk aan om alle konijnen die nieuw binnenkomen standaard eerst te behandelen met een eenmalige dosis Baycox 5% à 0,4 ml / kg konijn. Dit zou preventief 3-6 weken beschermen tegen coccidiose. Hoe goed we ook schoonmaken en hoe alert we ook zijn, het gaat zomaar niet weg. Het enige middel wat tegen coccidiose is zou ammoniak zijn. Zelfs vrieskou is niet voldoende om dit uit te schakelen. De sporen kunnen tot wel 2 jaar nadien actief blijven. Wellicht een tip voor andere konijnenopvangen /konijnenpensions om alle konijnen standaard deze Baycox 5% eenmalig te geven bij binnenkomst. Dit voorkomt een hoop ellende, leed en slapeloze nachten. Misschien was het wijs geweest om deze ervaring voor me te houden omdat ik natuurlijk niet wil dat het gevolgen zal hebben voor mijn opvang, maar daar in tegen wil ik erg graag anderen inlichten over deze nuttige informatie die ik nu heb. Ook zal ik mijn klanten inlichten over de standaard dosis Baycox die elk konijn voortaan krijgt.

Mijn mening is:

Eerlijkheid duurt het langst en een gewaarschuwd mens telt voor twee!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee dat schijnt niets te helpen heb ik ook al meer gelezen. Ik heb zelf wel alles schoongemaakt met zo ongeveer alle schoonmaakmiddeltjes die onderin het keukenkastje stonden maar gras kan je niet schoonmaken en niet ontsmetten.

Ik blijf het dus altijd goed in de gaten houden, die angst zit er toch wel in en misschien is dat niet verkeerd ook.

De belangrijkste informatie is in mijn ogen wat gezegd wordt over dat Baycox 2,5% niet oraal toegediend mag worden omdat dat nog wel eens gebeurt maar dat dat het konijn juist ziek maakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu ruim 10 jaar een konijnenpension en ik heb echt nog nooit een coccidiose besmetting gehad. Ik denk dat het komt omdat ik geen gedeelde losloopruimte/speelruimte heb maar alle konijnen al in rennen heb zitten en ze daardoor ook niet constant hoef te verplaatsen (=stress). Ook laat ik de konijnen bewust niet op gras/aarde lopen omdat je dat niet kunt ontsmetten. Ja is jammer, want er ligt hier veel gras, maar ik heb geen zin in zieke konijnen ;)

Als ik een opvang zou hebben zou ik misschien preventief gaan behandelen omdat je niet weet wat je binnen krijgt, maar bij pensiondieren vind ik het niet nodig als je hygiënisch werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .