Ga naar inhoud

Help serieuze verstopping


Reusje

Aanbevolen berichten

Ik heb wat advies nodig.

Deze avond rond 20.30 hebben mensen mij in paniek hun konijntje gebracht. Het beestje zit opgeblazen tot en met , eet niks en lijkt op een ballon. Echt zo zielig. Wat is er gebeurt ? Hij heeft dit opgegeten einstreu.jpg

Weet iemand of dit zou verteren en wat dit juist is ?

Ze hebben mij ook wat hier gelaten om aan de dierenarts te laten kijken.

Ik geef nu reeds pijnstillers en ontstekkingsremmer op aanraden van de dierenarts maar toen had ik het materiaal nog niet dat hij opgegeten had.

Kan ik nog iets extra doen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 63
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ow sorry, ik had je topic niet eerder gezien.

Tja, lastig. Ik zou zelf bij een verstopping en of gas, maag en darmstimulerende middelen geven. Zoals Cisaral en evt Primperan, die helpen om de lediging van de maag en darmen te bevorderen.

Maar ik weet niet zo goed wat voor spul dit is, waar komt het uit? Waar gebruiken die mensen het voor? Zet het uit als het nat wordt? Of plakt of klontert het aan elkaar? Wat doet het?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit lijkt wel katoenvezel. Dit probeerde de dierenwinkel een vriendin van mij aan te smeren als ondergrond voor het konijn en ik vertrouwde het goedje niet.

Heb je geen verse ananas in huis, dat je ananas kunt persen? Voor de rest misschien met spuitjes water werken, zodat de boel vloeibaar wordt? Tenzij het echt katoen is, dan krijg je een spons-effect denk ik (opnemen van vocht).

Het lijkt me het beste dat het diertje zsm naar de dierenarts gaat, want dit lijkt me niet goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow zoiets was ik al bang voor omdat ik het hier nog nooit gelezen heb. Toch vraag ik me af hoe zoiets dan weg kan komen, je mag niet dwangvoeren, het blijft dus zitten en het verteert ook niet vanzelf uiteindelijk en het kan ook niet in stukje bij beetje zoals haren die ten minste glad en langwerpig zijn of een gasbel die op kan breken in kleinere belletjes. Wat een enorme rotsituatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken dit spul wel als bodembedekking en naar mijn weten klontert of plakt het niet extra aan elkaar als het nat wordt. Het zet ook niet extreem uit.

Naast de darmstimulerende middelen die hier zijn aangeraden kun je hem ook een spuitje lijnzaadolie oraal geven. De kans bestaat dat hij dan aan de diarree gaat daarna, maar liever diarree waarvan je de oorzaak weet dan een verstopping die blijft zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij leeft gelukkig nog. Ben vanacht enkele keren gaan kijken.

Hij heeft enorm veel en heel plat gekakt maar je voelt gewoon die troep vastzitten in zijn darmen en hoe krijg je dat eruit ?

Eten wil hij totaal niet (doet waarschijnlijk zo een pijn).

Ik durf totaal niet dwangvoederen , maar laxeren helpt hopelijk en mijn ventje masseert zijn buikje maar het verzet hem gewoon niet.

Ik snap totaal niet waarom mensen deze rotzooi bij konijnen gebruiken ?

Ga nu eerste de kids naar school doen en kan om 8.30 bij de dierenarts langs gelukkig.

Ik hoop echt dat ze iets heeft om hem te helpen.

Dat meisje stond gisteren zo triestig naar mij te kijken, ik wil dat konijntje er echt doorkrijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was net bij een dierenwinkel die dat spul ook heeft en hij zei dat het juist wel aan elkaar plakt en dus een plakaat wordt. En dat het heel veel vocht opneemt.

Als dat zo is, dan weet ik niet of die massa er via de natuurlijke weg uit kan. Ik zal in iedr geval hard duimen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben juist terug van de dierenarts. Gaat niet simpel worden.

Het is op de moment gelijk een prop die in zijn darmpjes zit. Je kan die wel wat nijpen maar niet veschuiven.

Dus heb ik 1. pijnstiller meegekregen (het witte product van Metacam) daar moet ik 0.16 ml van geven per kg per dag. Hij weegt nu 800 gr.

Dan nog ciseral 4 maal per dag. Ik mag hem ook oraal olijfolie toedienen.

Ik heb ook zakjes dwangvoeding meegekregen maar daar heb ik echt schrik voor. De dierenarts wilt dat ik dat oplos met 1 deel water en 1 deel olie en dat dit meehelpt om alles te doen schuiven.

Als dit maar goed afloopt.

Waarom doe je dit nu vroeg de dierenarts je hebt het zelf zo druk met je werk , je beestjes en je kids ?

Ja waarom ?

Omdat ik nooit nee kan zeggen, zie dat dit beestje enorm afziet en dat meisje haar gezichtje zo ontroerend was.

Maar ik zit hier toch met een klein hartje want ik hoop echt dat het lukt. Ik ben gewoon soft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik wist eerlijk gezegd ook niet dat katoenvezel zo gevaarlijk is. mijn konijntjes hebben dit ook in hun toiletje liggen. ze eten er gelukkig niet van! het ligt dan ook echt alleen in het toilet voor de rest ligt in hun ren een vloer van vinyl. heel veel sterkte met het konijntje!!!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De mensen zeggen dat hij hiervoor er ook niet van at. Hij is nu 16 weken ongeveer en nu begint hij aan alles te "proeven".

Ik vind het nu jammer dat ik de mensen nog niet heb kunnen bereiken want dan kon ik toch al iets meer zeggen.

Hopelijk kan ik vanavond positief verslag geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat mijn zorg zou zijn is dat dat spul wellicht in contact met water niets raars doet, maar wat doet het als het in contact komt met met maagsappen ??

Heeft een konijn dat niet ?

Wat doet het als het langer in de maag of darmen zit dan normaal....

Klontert het samen, dan poept zo'n dier dat niet meer uit ook....Zit er niets anders op dan een operatie ...lijkt mij hoor...

Je zou eens met Inge Thas kunnen bellen misschien ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt gelukkig een groot hart voor dieren :love:

Waren er maar veel meer van mensen zoals jij

Ik hoop dat het konijn het red voor jouw en voor de baasjes

We gaan duimen

Ben juist terug van de dierenarts. Gaat niet simpel worden.

Het is op de moment gelijk een prop die in zijn darmpjes zit. Je kan die wel wat nijpen maar niet veschuiven.

Dus heb ik 1. pijnstiller meegekregen (het witte product van Metacam) daar moet ik 0.16 ml van geven per kg per dag. Hij weegt nu 800 gr.

Dan nog ciseral 4 maal per dag. Ik mag hem ook oraal olijfolie toedienen.

Ik heb ook zakjes dwangvoeding meegekregen maar daar heb ik echt schrik voor. De dierenarts wilt dat ik dat oplos met 1 deel water en 1 deel olie en dat dit meehelpt om alles te doen schuiven.

Als dit maar goed afloopt.

Waarom doe je dit nu vroeg de dierenarts je hebt het zelf zo druk met je werk , je beestjes en je kids ?

Ja waarom ?

Omdat ik nooit nee kan zeggen, zie dat dit beestje enorm afziet en dat meisje haar gezichtje zo ontroerend was.

Maar ik zit hier toch met een klein hartje want ik hoop echt dat het lukt. Ik ben gewoon soft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou persoonlijk even kijken wat de olie, maar ook water met dat spul doet.

Is het echt zo absorberend dan zit het muurvast in de darmen/maag omdat het alle vocht uit de omgeving onttrekt.

Geen idee wanneer het zijn verzadigingspunt heeft bereikt en of het in kleine stukjes versnipperd is voor opeten.

Zelf zou ik zeggen foto maken om te zien waar het zit en dan over enkele uren weer een foto om te zien of het uberhaupt verschuift anders zal het mes er in moeten wil het een kans maken

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts had al gezegd dat het niet kon verschuiven of richting uitgang gemasseerd kon worden als ik het goed begrepen heb. Dan hoop ik ook dat die olie wat doet en dat het niet averechts werkt wat ik me ook nog voor kan stellen bij katoen want dat neemt vet lekker op zonder dat het dan glad wordt als ik aan mijn kleren denk.

Ik heb er geen verstand van maar als je er logisch over nadenkt dan zou je in theorie toch zeggen dat er nog maar 1 mogelijkheid is om het eruit te krijgen en dat is opereren.

Een konijn heeft wel maagsappen Zaza maar ik denk niet dat katoen zo snel verteert dat de darmen op tijd weer op gang gaan komen, denk niet dat dat zo in een dag gebeurt. Vezels zijn sowieso al moeilijk te verteren vandaar dat een konijn ook zo'n lange en ingewikkelde spijsvertering heeft en het voedsel 2 keer alles moet passeren eer het een keer goed verteerd is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh ja bovendien kan een konijn niet zelf enzymen aanmaken in het maagsap om dingen te verteren zoals mensen, daar gebruikt het bepaalde bacteriën voor die die enzymen aanmaken, voor onbekend voedsel zijn die bacteriën nog zo weinig aanwezig dat het konijn er moeite mee kan hebben het te verteren en moeten die bacteriën eerst aangekweekt worden wat gewoon tijd kost, ze gedijen goed op bepaald voedsel maar dan moet dat voedsel er eerst zijn en dan kunnen ze zich vermenigvuldigen in de maag en de blindedarmkeutels en daarom moet nieuw voer ook altijd opgebouwd worden. Kan me voorstellen dat een konijn niet de benodigde bacteriën en dus enzymen heeft om ineens een berg katoen te verteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .