Spring naar bijdragen
amarante2001

mijn konijn eet zijn poep

Recommended Posts

ik hat laatst een zacht nat poepje in mijn kamer gevonden (daar loopt/rent ze afen toe rond)

ik raapte het op met een papiertje en liet het aan hem zien... als kijk dit doe jij als grapje..

maar hij at hem op vaqn het papiertje... okee is dit normaal??:$

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ja, maar normaal gesproken zie je dat niet, dat zijn blindedarmkeutels, die eten ze normaal recht uit de anus op. De kleine harde keutels eten ze niet op. Als je vaker zulke natte keutels vindt krijgt hij waarschijnlijk teveel biks. Die keutels moet hij opeten, daar zitten nog allemaal voedingsstoffen in die hij nodig heeft!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

geregelt zie ik ze wel maar dan eet hij ze niet op en teveel biks wat moet ik dan doen ik heb dat konijn nog nniet zo lang en ik heb alleen maar cavia s gehad

ja, maar normaal gesproken zie je dat niet, dat zijn blindedarmkeutels, die eten ze normaal recht uit de anus op. De kleine harde keutels eten ze niet op. Als je vaker zulke natte keutels vindt krijgt hij waarschijnlijk teveel biks. Die keutels moet hij opeten, daar zitten nog allemaal voedingsstoffen in die hij nodig heeft!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

hoeveel biks geef je en welke biks? de beste biks is science selective of hope farms supertrio. Ik geef hope farms supertrio, want dat is echt een stuk betaalbaarder dan science selective en ook hartstikke goed. Je kunt dit het beste in een zak van 15kg kopen, daar betaal je dan ongeveer 15 euro voor, terwijl je voor een zak van 3kg 7 euro betaalt!

Mijn konijntjes wegen 1700 gram en de (konijnkundige) dierenarts zei dat ik ze per konijn 30 gram per dag mag geven. Hier op het forum wordt een richtlijn aangegeven van 25 gram per kg lichaamsgewicht van je konijn. Die van mij krijgen dus iets minder, volgens deze richtlijn zou ik ze iets meer dan 40 gram moeten geven, maar ik luister liever naar het advies van de dierenarts. Biks is bijzaak, daar hebben ze niet zo veel van nodig. Het belangrijkste is hooi, heel veel hooi, dat moeten ze altijd onbeperkt kunnen eten, dat is het hoofdbestanddeel van hun dagelijkse voeding zeg maar. Ook krijgen ze groente, niet alle groente is geschikt (kijk hier maar eens: http://www.bunnybunch.nl/konijnen/giftige-en-veilige-planten-voor-konijnen.html) en groente moet je altijd opbouwen. Eerst een klein stukje geven, als ze daar geen diarree of gas van krijgen de volgende dag iets meer etc. Mijn konijnen eten veel andijvie en witlof, soms een stukje wortel en als snoepjes krijgen ze gedroogde wortel en zonnebloempitten. Ik zou ze wel meer verschillende groenten willen geven, maar ze zijn nogal kieskeurig en lusten het meeste niet.. Konijnen eten best anders dan cavia's en hebben ook ander voer nodig, lees maar eens goed hier op de site, want het is heel belangrijk dat ze goede voeding krijgen, ze kunnen snel last van de darmen krijgen en dat kan heel slecht aflopen!

Krijgt je konijn ook nog een vriendje of vriendinnetje? Ik weet niet of je een mannetje of vrouwtje hebt? Het beste kun je konijnen in koppels houden, een gecastreerd mannetje met een vrouwtje. Ze zijn heel sociaal en kunnen best ongelukkig zijn zonder vriendje, een cavia kan helaas niet een ander konijn vervangen, ze begrijpen elkaar niet..

bewerkt door Eefje

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

bedankt ik hou het niet echt bij hoeveel gram aan biks ik hem geef ik koop gewoo van dat voer bij de super markt ofzoo. ik heb een mannetje in zijn hok heeft hij wel een balletje om meet te spelen nen ik laat hem afentoe wat ronlopen door mijn kamer hij staat op de grond en als ik de klep open zet springt hij zelf in en uit zijn hok ik probeer zo veel mogelijk met hem samen te zijn omdat ik ook naar svchool moet en dat hij alleen zit en de dierenwinkel medewerkster zij tegen mij dat konijnen nvaak last hebben van teretoriom drift dat hebben we al eerder gehad bij mijn cavia"s en dat ging uit eindilijk wel goed maar moet ik nog een konijn er bij kopen haha ik denk niet dat mijn moeder dat wil ik wel... (mijn moeder vind hem stinken,,,)

hoeveel biks geef je en welke biks? de beste biks is science selective of hope farms supertrio. Ik geef hope farms supertrio, want dat is echt een stuk betaalbaarder dan science selective en ook hartstikke goed. Je kunt dit het beste in een zak van 15kg kopen, daar betaal je dan ongeveer 15 euro voor, terwijl je voor een zak van 3kg 7 euro betaalt!

Mijn konijntjes wegen 1700 gram en de (konijnkundige) dierenarts zei dat ik ze per konijn 30 gram per dag mag geven. Hier op het forum wordt een richtlijn aangegeven van 25 gram per kg lichaamsgewicht van je konijn. Die van mij krijgen dus iets minder, volgens deze richtlijn zou ik ze iets meer dan 40 gram moeten geven, maar ik luister liever naar het advies van de dierenarts. Biks is bijzaak, daar hebben ze niet zo veel van nodig. Het belangrijkste is hooi, heel veel hooi, dat moeten ze altijd onbeperkt kunnen eten, dat is het hoofdbestanddeel van hun dagelijkse voeding zeg maar. Ook krijgen ze groente, niet alle groente is geschikt (kijk hier maar eens: http://www.bunnybunch.nl/konijnen/giftige-en-veilige-planten-voor-konijnen.html) en groente moet je altijd opbouwen. Eerst een klein stukje geven, als ze daar geen diarree of gas van krijgen de volgende dag iets meer etc. Mijn konijnen eten veel andijvie en witlof, soms een stukje wortel en als snoepjes krijgen ze gedroogde wortel en zonnebloempitten. Ik zou ze wel meer verschillende groenten willen geven, maar ze zijn nogal kieskeurig en lusten het meeste niet.. Konijnen eten best anders dan cavia's en hebben ook ander voer nodig, lees maar eens goed hier op de site, want het is heel belangrijk dat ze goede voeding krijgen, ze kunnen snel last van de darmen krijgen en dat kan heel slecht aflopen!

Krijgt je konijn ook nog een vriendje of vriendinnetje? Ik weet niet of je een mannetje of vrouwtje hebt? Het beste kun je konijnen in koppels houden, een gecastreerd mannetje met een vrouwtje. Ze zijn heel sociaal en kunnen best ongelukkig zijn zonder vriendje, een cavia kan helaas niet een ander konijn vervangen, ze begrijpen elkaar niet..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou dan valt er nog een hoop te verbeteren dus.

Konijnen ruiken helemaal nergens naar dus als hij echt stinkt moet je hem vaker verschonen.

Ja konijnen hebben hun territorium dus je moet ze koppelen en je moet een konijn hebben wat bij jouw konijn past als hij eenmaal gecastreerd is, maar daarvoor kan je naar een opvang gaan met jouw konijn.

Er valt nog heel veel uit te leggen maar het staat allemaal hier te lezen: http://www.bunnybunch.nl/konijnen/

Ik zou zeggen ga je eens goed inlezen, lees ook mee op dit forum, daar word je ook wijzer van en dan zal je zien dat je nog veel kan leren over hoe je je konijn goed kan verzorgen :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

hartstikke bedankt!!! (vlogens mij stinkt zijn poep gewoon..)

Nou dan valt er nog een hoop te verbeteren dus.

Konijnen ruiken helemaal nergens naar dus als hij echt stinkt moet je hem vaker verschonen.

Ja konijnen hebben hun territorium dus je moet ze koppelen en je moet een konijn hebben wat bij jouw konijn past als hij eenmaal gecastreerd is, maar daarvoor kan je naar een opvang gaan met jouw konijn.

Er valt nog heel veel uit te leggen maar het staat allemaal hier te lezen: http://www.bunnybunch.nl/konijnen/

Ik zou zeggen ga je eens goed inlezen, lees ook mee op dit forum, daar word je ook wijzer van en dan zal je zien dat je nog veel kan leren over hoe je je konijn goed kan verzorgen :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
hartstikke bedankt!!! (vlogens mij stinkt zijn poep gewoon..)

Alleen die zachte keutels die hij hoort op te eten kunnen typisch ruiken maar die hoor je niet te zien. Dit kun je voorkomen door betere voeding te geven en ook afgewogen op zijn gewicht. De droge harde keutels daar ruik je echt niks van als het goed is, als die stinken is er echt iets niet in orde.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind ze normaal gesproken ook niet, maar Stamper kan niet zo goed balanceren op baasjes buik (vooral nu is dat nog wat lastig), dus die had net ook zo'n "ongelukje". Ik heb m aangeboden op een stukje papier en hij heeft het idd opgegeten en mijn man werd misselijk toen hij het zag. :D

Weten is een ding, zien iets anders. ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Ainariel ik zou er ook een beetje onpasselijk van worden, net als bij een hond die zijn eigen kots opeet :beurk:

bewerkt door Eefje

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat weet ik. :D Maar het grappige is dat mijn man bijna nergens misselijk van wordt en ik al snel van die "ieuw ieuw" momenten heb. En sinds de konijnen wordt hij beroerd van abcessen en nu ook nog dit, nou ik geniet ervan dat de rollen zijn omgedraaid. :lol:

Ik heb geleerd me over dit soort dingen heen te zetten, na al die weken zorg is me niet snel iets te "ieuw". ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites