Ga naar inhoud

Verkoudheid


TeddyWorld

Aanbevolen berichten

Hallo konijnenliefhebbers!

Even een vraagje die betrekking heeft op mijn kleine Plien (9 weken oud)

Gisteravond viel het me op dat Plien een vies neusje had. Nu had ze gister in de tuin gespeeld, dus ging ik ervan uit dat het gewoon vuil was van het spelen.

Vannochtend loop ik naar het hok om te voeren en zie ik dat kleine Plien wel erg vieze natte neus had.

Ik heb haar toen direct naar binnen gehaald en is goed bekeken. Het is denk ik een verkoudheid, ze eet wel heel goed en is ook erg actief, maar ik merk dat ze soms wat ''knorrende' geluidjes maakt vanwege de verkoudheid (omdat haar neusje misschien dichter zit), daarnaast heb ik haar net horen niezen.

Nu wil ik graag met haar naar de dierenarts voor een antibiotica kuur, echter is het nu 3 oktober en is Leiden en omgeving volledig plat, alles is dicht. En ik woon in de binnenstad, dus ik kan de stad onmogelijk uit. Dus ik heb besloten morgen met haar naar de dierenarts te gaan en haar vandaag lekker warm binnen te houden.

Mijn vraag is nu: Kan ik haar helpen om de verkoudheid iets minder te maken? Ik hoor graag jullie ideeen en tips!

ps; Plien kijkt mee

fotohd.jpg

Liefs,

Marleen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Domino en mosseltjes bedankt voor jullie reactie!

Ik woon bij molen de Valk (als je dat kent) en ik kan echt geen kant uit, in Leiden en omgeving zijn ook alle DA dicht.. :P Even afwachten tot morgen, helaas. Vandaag Plien maar lekker verwennen en lekker warm houden.

Ik heb haar buiten in een hok (samen met een andere nijn). Ik heb het hok voor een deel dicht gemaakt met plexi glas, voor de regen en tocht + nog een warme deken eroverheen (nog wel voldoende ruimte voor frisse lucht), veel hooi en stro in het nachthok, dus ik ben best wel verbaasd dat ze verkouden is!

Ik heb haar neusje vannochtend al schoner gemaakt, maar zo ziet het er nu uit:

kkjo.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

plien heeft waarschijnlijk snot, mijn konijnen hebben dit ook gehad.

een vuil neusje, moeite met ademen, niezen. ze zijn hiervoor behandelt geweest met antibiotica en uiteindelijk is het allemaal goedgekomen. ik zou inderdaad niet te lang wachten met naar de da te gaan als ze terug open zijn want dit kan na verloop van tijd chronisch worden als het niet tijdig of lang genoeg verzorgd wordt. ik zou zeker nagaan of je andere konijn het ook niet heeft en die dan meenemen naar de da want het is namelijk besmettelijk.

ik hoop dat ik je hiermee wat geholpen heb ;).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een dierenarts is altijd voor spoed open en zal nooit volledig gesloten zijn, er is echt altijd iemand met spoed bereikbaar 24/7.

Maar in principe maakt dit, in dit geval niet direct uit, dat komt niet zo zeer op een aantal uur aan, wel op een aantal dagen.

Ik vermoed ook snot en dat is zeer besmettelijk, het beste is om direct de goede antibiotica te krijgen namelijk duplocilline injecties, vaak krijg je eerst andere antibiotica en ook dan wordt het vrij snel chronisch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou ook erg goed nagaan in welke mate je da dan konijnkundig is. toen mijn konijnen snot hadden ben ik naar de da geweest die me antibiotica voorschreef (welke het was moet ik eens opzoeken). nu een tijdje later vertrok ik op vakantie en gingen mijn konijnen op pension. de eigenaresse (is onder andere ook een konijnenopvang) vertelde me ontzet dat de konijnen een !driedubbele! dosis kregen van antibiotica die bij snot geen effect had.. ze kregen dus teveel antibiotica die ze niet eens hielp tegen snot. zij heeft ze dan behandeld voor 2 weken en toen ik ze terug had waren ze genezen.

ik ben er wel vrij zeker van dat het geen duplocilline injecties waren, is dat de enige antibiotica die echt effectief is Aniek want bij mij heeft de behandeling van de opvang de konijnen wel genezen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wil je het direct goed aanpakken is het, het beste, ben je er op tijd bij met een andere antibiotica die ook werkzaam is heb je vaak geluk dat het net die juiste bacterie was. Er zijn namelijk meerdere verschillende en eigenlijk moet je het op kweek zetten om de juist antibiotica te pakken, duplo is dan het breedst werkzaam. Wil je het dan echt goed aanpakken doe je het in combi met enrofloxoral.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze kan verkouden zijn, maar ook snot hebben en dan heb je antibiotica nodig.

Bij mijn weten kunnen konijnen helemaal niet verkouden zijn? Die verkoudheidsvirussen van mensen slaan niet aan bij konijnen dacht ik.

Wel kunnen ze een longontsteking krijgen maar dat is natuurlijk geen verkoudheid, bij een ontsteking heb je te maken met bacterien dus dat is wat anders. En snot is ook wat anders dus dan een verkoudheid en als je het op z'n beloop laat krijg je ook heel andere symptomen die niets met verkoudheid te maken hebben en kan het konijn zelfs dood gaan, een verkoudheid daar ga je niet dood van.

Snot is wel erg besmettelijk dus ik zou de konijnen wel uit elkaar halen en het hok en alle bakjes e.d. goed onstmetten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .