Spring naar bijdragen
romata

Cavia aanschaf...

Recommended Posts

Wij hebben besloten om onze 2 dochters 2 cavias te geven met Sinterklaas.

Ik heb eerder Cavia's gehad, en weet hoe leuke beestjes het zijn met hun leuke geluidjes etc.

Maar het is al jaren geleden en misschien wel ontzettend veel veranderd. Dus vandaar een paar vragen.

-Wat is de beste bodembedekker ?

-Weet even niet meer het verschil tussen hooi en stro ? Wat eten ze en wat gebruik je voor wat ?

-Is het prettiger om 2 verdiepingen te hebben of 1 verdieping. De kooi zal waarschijnlijk 1 meter worden, misschien 1,20. Neem aan dat dit een goede maat is voor 2 cavia's ?

-Raden jullie aan om 2 zeugjes of 2 beertjes te kopen, welke zijn vriendelijker/tammer etc ?

-Weten jullie eventueel een opvang/fokker in de Omg Tilburg ? We willen wel graag jonge beestjes hebben, dus geen beestjes van 10 maanden. Liefst gewoon 3 a 4 maanden.

Alvast ontzettend bedankt !

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

- Bodembedekker ligt aan het ras van je cavia. Ik heb bijvoorbeeld een peruuf en een tesselaar en die hebben beukensnippers omdat zaagsel in hun haren gaat vilten (vooral bij de tesselaar)! Mijn andere cavia is een engels gekruinde en die kan gewoon op zaagsel omdat hij kortharig is.

- Ze eten hooi, stro kan je als bodembedekker gebruiken maar raad ik niet aan.

- De kooi, hoe groter hoe beter. Ik heb zelf geen kooi met 2 verdiepingen.

- Het gedrag maakt niet uit qua geslacht. Ik zou zelf 2 zusjes bij elkaar zetten.

- Waarom wil je jonge beestjes? Oudere beestjes zijn ook lief!

Lees je goed in op cavia's, qua zorg zijn ze anders als konijnen. Geef ze ook geen gemengd voer, maar bijv Science Selective of Care+ - deze zijn het beste. Let er ook op dat cavia's gevoelige ruggetjes hebben.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

We gaan voor 1 verdieping en 1,20m

We willen jonge beestjes omdat ik dat leuker vind voor mijn meiden als ze de beestjes echt zien groter worden.

Waarom adviseer jij 2 zusjes ?

Ik heb besloten om voor 2 beertjes te gaan, sneller Tam/knuffeliger etc..

Ohw en als voeding gaan ze indd selective krijgen !

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zet je ze niet in de zon voor het raam? Op een vensterbank ofzo? Ik hoop niet dat je ze na een paar maanden weer weg doet omdat je kinderen er niet meer naar om kijken!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ze gaan niet in de zon voor het raam of op de vensterbank. Ik en mijn man vinden Cavia's zelf ook heel erg leuk, en hebben in het verleden samen Cavia's gehad. Dus als de kinderen de cavias niet meer leuk vinden blijven de cavias.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jong of oud maakt niet uit. Ik heb twee jonge zusjes van 10, maar waren helemaal lyrisch om Muis, een oudere cavia zeug van 3 jaar; een hele tamme en lieve cavia, perfect voor kinderen. De jonge beer, ook van mijn zusjes, was juist erg druk, wilde niet op schoot en had scherpe nageltjes. Nou hebben mijn zusjes daar geen problemen mee maar vriendinnetjes wilde altijd Muis vasthouden omdat Muis rustiger was en geen scherpe nagels had.

Twee zeugjes of twee beertjes maakt verder niet uit. Maar ik zou er niet vanuit gaan dat beren aanhankelijker zijn dan zeugjes. Mijn ervaring daarin is dat je het van te voren niet kan voorspellen. Ik heb rustige zeugjes gehad, maar ook drukke en schuwe zeugjes. Evenals beren die weer verschillende karakters hebben.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou alleen liever geen zaagsel gebruiken.

Het is enorm stoffig, het plakt aan je cavia, ligt in no time door je hele huis en als ze er van eten kan het giftig zijn.

Ik zou liever kijken of het mogelijk si om BedXcel of Ecobed te krijgen.

Dit is erg prettig in gebruik, zowel voor jou als je cavia's.

En zet ze liever niet op de grond, maar op een verhoging.

Op de grond staan ze namelijk bijna altijd op de tocht en dat is iets waar ze niet goed tegen kunnen ;)

En veel plezier met je caafjes :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op de bodem van de kooi leg je bij voorkeur houtvezel of bedexcel (kartonbedding). Ze hebben dagelijks een portie hooi nodig (de gehele dag tot hun beschikking, gedroogd gras). 1m is groot genoeg voor 2 caafjes.

Zowel 2 beren als twee zeugen kunnen een leven lang samen wonen.

In Tilburg zit marja's caafjes, een hele goede opvang.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

tip koop een cavia boekje of print licg bijsuiter die kan jezelf dan eers lezen en weten wat je moet hebben en kopen en het boek je kan je dan glijk cado doen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
We gaan voor 1 verdieping en 1,20m

We willen jonge beestjes omdat ik dat leuker vind voor mijn meiden als ze de beestjes echt zien groter worden.

Waarom adviseer jij 2 zusjes ?

Ik heb besloten om voor 2 beertjes te gaan, sneller Tam/knuffeliger etc..

Ohw en als voeding gaan ze indd selective krijgen !

Wat nog leuker is voor je dochters: haal je cavia's uit een asiel. Is leuk voor ze om te zien, leerzaam en opvoedkundig zeer verantwoord! ( www.opvangaaenhunze.nl )

In onze opvang zitten momenteel zeer veel cavia's, die een lift kunnen krijgen naar Nijmegen. Ik zit niet zo in de asiels in Tilburg e.o., maar er is vast wel iets te vinden. Opvang binkies zit in Noord-Brabant volgens mij. Zij vangen konijnen op, maar kunnen je vast wel doorverwijzen naar een cavia-opvang in de buurt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is leuk en beter om je caafjes uit een opvang of asiel te halen. Ten eerste omdater al heel veel cavia's (en konijnen) in opvangen zitten en met fokkers komen er nog meer. En ten tweede is het indd ook nog leuker om te gaan kijken en er twee uit te zoeken enz. enz. Als bodembedekking kan je ook vlas leggen. Dat blijft ook niet in hun vacht zitten. Ik heb het ook voor mijn teddy widders. Even een link; http://members.home.nl/marja-corne/index.htm ze gaat wel afbouwen met de opvang dus als je interesse hebt moet je opschieten.

Veel succes!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo

We hebben ook een cavia-opvang en merken ook dat veel ouders voor hun kinderen 'jonge' cavia's willen.

Zelf raad ik dit echter niet aan. Jonge cavia's zijn vaak niet tam en nog schuw. Alles is nieuw voor ze en er gaat veel tijd inzitten om ze tam te maken.

We krijgen ook vaak cavia's binnen van kinderen die er niet meer naar omkijken of allergie, ... Dat zijn vaak vele tammere en leukere dieren voor kinderen.

Jonge cavia's stribbelen ook heel erg tegen. Als je kinderen de cavia laten vallen is het einde uit voor het diertje. Want ze breken heel snel hun rug.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik sluit mij ook aan bij bovenstaande reactie. Oudere cavia's zijn vaak rustiger en daardoor ook tammer.

Daarnaast kun je bij volwassen cavia's al het karakter ontdekken, bij jonge cavia's is dat nog niet duidelijk en kan het nog alle kanten op.

Daarbij geef je cavia's zo een tweede kans en zitten er meer volwassen cavia's in een opvang dan jonge cavia's.

Als bodembedekker is hennepvezel ook een goede ondergrond. Zaagsel zou ik zelf niet zo snel aanbevelen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .