Ga naar inhoud

Wat zijn de symptomen van gas in de buik?


Felicia

Aanbevolen berichten

Ik had gisteren mijn vlaamse reus ram eten gegeven. Hij is 4 maand oud, ik geef hem even veel eten wat een volwassen reus moet krijgen.

Ik had hem ook 1 volledige witloof gegeven.

Nu kijk ik deze morgend ennik zie dat hij meer dan de helft korrels heeft laten liggen en ook de helft van zijn witloof.

Ik nam hem even op en ik voelde een plankharde buik, dat is toch niet normaal?

Is eten laten liggen een symptoom van dikkebuikenziekte of gas in de buik? Of is dat dezelfde ziekte?

Voor de rest is hij nog altijd even levendig en nieuwsgierig als anders.

Moet ik mij zorgen maken?

Of is dat hij nog zo jong is??

Hopelijk is het niets ergs ..

Link naar reactie
Delen op andere sites

bel de dierenarts maar even voor de zekerheid, ik ben zondagavond met een konijn met gas naar de dierenarts geweest. Hij stopte ineens met eten. Maar het kan natuurlijk dat het nog verergert bij je konijn. Beter bel je ze even, al is het alleen maar om informatie in te winnen!

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

niet afwachten hoor, hoe sneller je erbij bent hoe beter, als ze niet eten kan het echt heel snel slecht aflopen!

ps. dat klinkt nu heel eng, maar als je er snel bij bent is het ook goed te verhelpen hoor, Frits hupst weer vrolijk rond en eet weer lekker zijn buikje rond.

Ik lees nu pas dat je vanmorgen al merkte dat er iets mis was. Dan zou ik zeker NU de dierenarts bellen, na 12 uur wordt zo'n toestand echt heel gevaarlijk!

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een konijn zelfs een vlaamse reus op 4 maand evenveel geeft aan korrels dan zijn volwassen gewicht aan korrels dan gaat het gegarandeert fout.

Je geeft dat beestje veel teveel eiwitten , deze verstoren de werking van het maagzuur waardoor de darmen alles onverwerkt binnenkrijgen en hij in de problemen geraakt.

Groenvoer en hooi , heel weinig korrel.

Geef je toch graag korrel ga dan op zoek naar 1 met 12 % eiwitten zeker niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh hier werd altijd geadviseerd naar toekomstig gewicht voeren, dat heb ik zelf ook zo gedaan met mijn 2 konijnen. Eentje vanaf 6 weken, zijn moeder is een Vlaamse reus, maar die at niet zo veel hoor, dat krijgt zo'n ukje niet op, dus gewoon langzaamaan naar behoefte omhoog gegaan tot aan uiteindelijk gewicht.

De andere is een flessenkonijn die ik vanaf 3 maanden heb, bij haar merk ik het wel goed als ze te veel eet maar als ze maar geen gek voer krijgt zoals gemengd voer en niet te veel dan ging het prima. En met te veel is bedoel ik boven haar eigen gewicht dan natuurlijk.

Mijn dierenarts zei een keer dat eiwit gevaarlijk kan zijn voor jonge konijntjes maar dat ze het aan de andere kant ook weer hard nodig hebben om van te groeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met mijn rammeke gaat het echt niet goed.

Ik gaf hem gisteren eten, wat minder nu natuurlijk, hij rook er even aan en ging weer loggen..

Hij is zo futloos. Heb deze morgen de DA gebeld en hij komt vandaag om 09,30uur, hij kan elk moment komen.

Wat voel ik mij toch stom! Ik maak mijn eigen konijntje ziek door te veel eten te geven..

Hopelijk gaat hij er niet dood aan? Ik wil hem echt niet kwijt door mijn stomme stomme fout!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij heeft gisteren niet gegeten? Dan snap ik niet dat de dierenarts zegt dat het in orde is!!

Hopelijk is die vandaag langs is gekomen een andere dierenarts want dat is levensgevaarlijk voor een konijn, zo lang niet eten en daar had al lang actie bij ondernomen moeten worden.

Hoe is het nu?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De DA zei dat hij een darmontsteking heeft. Hij is helemaam uitgedroogd, hij voelt zo dood aan, zo hard en ja echt droog.

Nu moet ik elke dag 5 x 20ml water toedienen, omdat hij zelf niet drinkt.

Ook elke dag 3 ml S-Mez tegen coccidose.

Ik moet vanavond ook bij de DA voedingszakjes speciaal voor konijntjes gaan halen met glucose enal, omdat hij zelf niets eet.

Komt dit allemaal door teveel eten? Die DA is niet mijn favoriet hoor, maar mijn goede DA is in ziekteverlof ivm operatie. Vind geen dichtere in de buurt.

Het is precies of hij het zelf niet echt weet..

Pff wil mijn reusje echt niet kwijt!

Nu ligt hij mooi op de keukentafel met z'n grote oren.

En dat water toedienen is niet gemakkelijk bij hem, hij voelt zich slecht, maar laat zich totaal niet doen!

En hij heeft 38.5graden, dat is ook goed zei de DA , toen hij de thermometer in zijn poepke stak deed hij pipi, amai dat spuitte eruit.

Hopelijk word hij snel weer de oude. Ik voel mij zo schuldig, dom kieke da ik ben!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Huh wacht even, je krijgt iets tegen coccidiose, S-Mez ken ik niet maar ik heb even op Google gekeken en het is idd tegen coccidiose bij konijnen zie ik: http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=49722

Maarrr hoezo coccidiose, is de ontlasting wel onderzocht onder de microscoop dan? Ander is dat maar een wilde gok om maar érgens tegen te behandelen.

Coccidiose komt in ieder geval niet van te veel brokjes, maak je daar maar geen zorgen over hoor.

Maar ik zou wel willen weten dat hij dat ook echt heeft voordat je er van alles in stopt.

Verder is het me nog steeds niet duidelijk of je konijn eet en poept, als ik het een beetje ga proberen te raden dan denk ik van niet, en dan is het een wonder dat hij nog leeft en zou ik niet nog eens tot vanavond gaan zitten afwachten met dwangvoeren maar echt NU beginnen, maakt niet uit dat je dat zakje nog niet hebt, er moet zsm iets in, kan niet schelen wat. Maak wat brokjes fijn met water, babyprutje zonder toegevoegde zooi kan ook, maal wat groenten fijn met water of zo, maakt niet uit die darmen liggen al veeeeeel te lang stil! Een konijn dat 12 uur niets eet is kritiek en na 24 uur dodelijk. Maar ja als het verstopping is dan is het weer niet handig om zonder medicatie vol te gaan proppen...

Maar ja wat het ook is die darmen zijn niet goed en daar had hij ook iets voor moeten krijgen. Dit wat jij nu zegt klinkt allemaal verre van goed vind ik. Ook dat uitgedroogd zijn, dan had hij echt wel een fysiologische injectie ingespoten mogen krijgen.

Ik heb dus geen duidelijk beeld van wat er is omdat het mij niet duidelijk is wanneer en hoeveel je konijn heeft gegeten en wanneer dat was. Maar ik zou wel al veel eerder zeker willen weten dat het geen verstopping is en dan vervolgens dwangvoeren en daar niet even nog een paar uur mee wachten, dat is het einde van je konijn als hij dus al 2 dagen niet eet. Plus ik zou een behandeling voor de darmen eisen zodat die weer op gang komen, een pijnstiller, want ij moet wel pijn hebben met zo'n harde buik, en ik zou een diagnose willen en een behandeling en liefst van al zou ik een goede dierenarts zoeken als ik jou was.

Er zitten hier meer mensen uit Antwerpen op het forum. Misschien dat zij een betere dierenarts weten? Vraag Elvje eens en Zwarte Panter, die woont ergens anders maar weet het denk ik ook wel en Manon24 weet ik niet zeker maar misschien komt die ook uit die hoek.

aangepast door Lonja
Link naar reactie
Delen op andere sites

S-mez voor cocciodiose ....loopt onmiddellijk naar een andere dierenarts.

S-mez wordt door ervaren dierenartsen al jaren niet meer gebruikt heeft totaal geen effect dan kan je net zo goed grenadine in het water doen.

Dat konijntje moet dringend een kuur Baycox krijgen en voeding.

Ik hoop echt dat het nog niet te laat is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meen je dat nu??????

Pff ik weet het niet meer!

De DA heeft hem wel spuit gekregen voor de darmen, voor de rest gewoon smez elke dag en water.

Sinds gisterenavond heeft hij weinig tot niks gegeten.

Hij keutelt wel, plat want het plakt aan zijn poepje.

Is dit besmettelijk voor mijn andere konijntjes?

Nu ligt hij rustig en stoot hierjuist en glas water omver hihi.

Welke DA neem jij en waar woont hij? Ik zie dat je ook van Belgie bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat lijkt me handig maar aangezien het konijn dus nog poept heeft hij geen verstopping ook al is de ontlasting niet goed. Zou dus toch ook nog wel coccidiose kunnen zijn maar daarvoor moet het onder de microscoop bekeken worden. Ja dat is wel besmettelijk maar dan ben je nu toch al te laat.

1 Ding wat ik echt zou willen zeggen is NU gaan dwangvoeren, niet meer mee wachten. Je kan wel veel groen aan gaan bieden maar hij is dit niet gewend als ik het goed begrijp dus dat kan ook een reden zijn om het niet op te eten, kan niet schelen, er moet echt wat naar binnen. Gebruik dan de dingen die ik hierboven noemde maar misschien dan maar niet de brokjes.

Voor drinken kan je ook hooithee maken dat wordt soms eerder gedronken dan water en zou moeten stimuleren om weer hooi te gaan eten.

Ik bedenk me net nog iemand die in Antwerpen woont en dat is ChloëC, ik zou zeggen schrijf alle die mensen die ik noem een berichtje want ik kan me niet voorstellen dat die van vanochtend de enige is in heel Antwerpen al heb je het dan alleen maar over de stad.

Gelukkig dat hij in ieder geval wel iets voor de darmen heeft gekregen maar hier moet wel echt meer mee gebeuren hoor, zeker als je leest wat Reusje zegt over dat dat medicijn wat je nu hebt onzin is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee, allemaal bedankt voor jullie advies!

Had nog de DA gebeld toen, en hij zei dat S-mez wel goed is en dat ik het maar moest proberen. Ik dacht hij is toch een DA, hij moet het toch juist hebben?

Gisteren was mijn rammeke zijn buikje veel beter! En vandaag niet meer dik, niks! Was zo gelukkig dat alles goed met hem was gekomen! Hij was wel nog slapjes en mager, maar dat ging verbeteren..

Gaf hem deze middag lekker eten, en hij at al beetje per beetje, en drinken doet hij zelf weer! Ik had hem ne dikke knuf gegeven omdat ik zo blij was!

Nu, zijn poepje plakte vol met diarree, ik zei deze avond tegen mijn moeder, we gaan zijn poepke wat afkuisen..

Ik zette hem op tafel en er kropen maden over tafel!! Afkomstig van zijn poepke, ik draaide hem voorzichtig om, was verschrikkelijk! Het krioelde van die vuile beesten. Waarom had ik dit niet zien aankomen?! Waarom heb ik zijn poepke niet eerder proper gemaakt??!

Meteen gewassen met zeep en al die vuile beesten uitgeplukt, vanonder zijn staartje was rood vel. Ik schrok me dood.

Meteen de DA gebeld, die nam natuurlijk niet op. 5min later belde hij terug. Gelukkig! Hij was nog bij een klant en ging dan meteen afkomen. Allee om 21uur was hij er eindelijk!! Mijn rammeke heeft verschillende spuitjes gehad tegen bloedvergiftiging en voor die maden te doden. Volgens de DA zaten er geen in zijn lichaam, hoe kan ik dit zeker weten?!

Woensdag komt de DA terug om te kijken hoe het met hem is. Hopelijk komt alles goed!

Hij was beter en dan dit! Aan hem zag je ook niks, hij at terug en was weer levendiger..

Ik daarjuist nog met mijn moeder een halfuur naar zijn poepke gekeken aandachtig of er geen maden meer waren. We hebben er nog enkele kunnen nemen. Deze zaten allemaal onder zijn natte plakkerige haar. Dus waarschijnlijk niet in zijn lichaam.

Zou ik mijn rammeke nog een kans geven? of ziet hij echt af? Hij heeft hierjuist terug op zijn gemakske gegeten, dus voor mij vecht hij wel goed en komt hij erdoor..

Had ik maar gekeken naar zijn poepke, veel te laat.

Kan ik nog iets doen om hem het gemakkelijker te maken? Hij zit terug buiten in een vers hokje met vers hooi en stro.

Morgenvroeg hopen dat er geen maden meer zijn!

Ow ja, ik heb wel 3 hele kleine maden gezien, zo heel piepklein, zouden er nog meer zijn?

Wil hem er echt doorhalen, hij is z'n vechter en wil hem niet kwijt door mijn domme fout ;(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn gas is helemaal weg, super!

We hadden maandag alle maden weggenomen en goed gewassen. Het waren vette dikke maden, dus gemakkelijk te zien.

Dinsdag avond kijken we terug naar zijn poepke en allemaal kleine maden, het krioelde, echt heel piepkleine.

Mijn moeder heeft hem op de rug vastgehouden en we hebben met twee met een pincet de kleine maden weggeplukt. We zijn zeker 2uur bezig geweest. Hem weer grondig gewassen, ook zijn achterpoten want die hangde weer vol met diarree. We hebben hem binnen in de logeerkamer gezet. Eerst met een bus gespoten tegen vliegen, paar uur later hem in de kamer gezet, zodat er geen vliegen meer aankunnen. Deze morgend terug gekeken, en geen maden te bespeuren! Hij eet spinazie goed, korrels lukt wat minder, maar hij doet zijn best. Deze middag DA langsgekomen, hij heeft haar weggesneden aan zijn staartje, een spuit AB. En hij zei dat de maden waarschijnlijk niet in zijn lijf zitten. Was zo blij! Hij blijft heel de winter binnen voor die vliegen, gelukkig zijn er niet meer zoveel vliegen. Nu moet dat opgevreten huid mooi teruggroeien, maar dat was geen probleem zei de DA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .