Ga naar inhoud

Frits eet niet :(


Eefje

Aanbevolen berichten

Een uur geleden brak Frits het hok nog af voor een stukje gedroogde wortel, nu zit hij stil als een bolletje in een hoekje, wil geen andijvie, witlof, hooi, gedroogd worteltje of biks. Echt heel raar, hij heeft niets anders gegeten dan normaal. Ik weet dat dit gevaarlijk kan zijn, na hoeveel uur moet ik actie ondernemen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hij nu een uurtje nog niets gegeten heeft zou ik nog even afwachten, ze zeggen dat niet eten na 12uur echt gevaarlijk word en na 24 uur dodelijk is. Langs de andere kant, als je 12uur wacht, dan zit je dus aan 5uur 's ochtends, dus met oog daarop is het misschien makkelijker nu al een dierenartsbezoek te regelen.

Wat stom zeg, diertjes worden altijd ziek op een zondag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou we zijn bij de dierenarts geweest, gasbuikje inderdaad.. Ze hoorde zijn buikje nog wel rommelen, dus hopelijk op tijd erbij.

Hij heeft 2 prikken gehad, een pijnstiller en iets om zijn darmen op gang te houden. Ik heb dwangvoer meegekregen (critical care), daar heeft hij een half uur geleden zijn eerste portie van gehad. Ook heb ik medicijnen gekregen om zijn darmen op gang te houden voor de komende dagen (metocloral druppels). Hij ziet er nog steeds zo ongelukkig uit en wil nog niet eten, ik maak me echt zorgen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hou hem nog maar even goed in de gaten maar fijn dat hij zich alweer wat beter voelt. Met de Metocloral mag je niet zomaar stoppen maar dat moet je even afbouwen. Weet niet hoe vaak je het moet geven? Dat mag pas als het keutelen weer helemaal gaat zoals je gewend bent en ze ook weer van formaat zijn zoals ze horen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zei dat ik hem dat 3 keer per dag moest geven, 0.4ml per keer en dat de komende 2 dagen. Dwangvoer krijgt hij niet meer, hij eet zelf wel weer goed en huppelt weer wat rond, maar hij is nog zeker niet helemaal zichzelf, zit er nog vaak wel als een bolletje bij, maar het is niet meer kritiek gelukkig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het internet afgezocht naar dingen die ik zelf kan doen als een van de twee misschien weer last van het buikje heeft.

Dit bezoekje op zondagavond heeft me gisteren bijna 120 euro gekost, en dat is niet erg natuurlijk, maar moet niet elke maand gaan gebeuren, want dan wordt het toch problematisch. Nu las ik op verschillende sites over aeropax/infacol. Heeft iemand daar ervaring mee? Niet dat ik een voorstander ben van thuisgeklooi met medicijnen, maar informatie inwinnen kan altijd natuurlijk.

Weet iemand toevallig ook hoe lang metocloral druppels houdbaar zijn na openen? Want het staat niet op de verpakking, kan me niet voorstellen dat het geopend ook tot 2016 houdbaar is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb die vraag over critical care ook gesteld hier een poosje geleden, goed bewaard is het zeker een half jaar ouder. Nadien zou ik het ook nog gewoon durven bijhouden tot 1 jaar na opening, om in noodgevallen even de eerste dwangvoederbeurten door te komen. Als het verder niet gek ruikt of er anders gaat uitzien ofzo zou ik dat dus nog durven tot een jaar na opening.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik met gas altijd Equate en dat helpt hier prima. Het vervelende is alleen dat de enige die dit verkoopt ermee gaat stoppen en dan moet je Infacol gebruiken. Aeropax bestaat niet meer. Infacol is ook wel goed alleen moet je daar meer van geven en het blijft maar 28 dagen goed na openen terwijl Equate een half jaar goed blijft. Equate kun je voor zover ik weet hier nog kopen totdat ze door haar voorraad is: http://www.konijnen.nl/bunnystuff/shop.php#

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat vermoedde ik al, zulk droog spul kan niet echt wat mis mee gaan!

Update: Frits heeft zijn tweede portie metocloral voor vandaag binnen en ligt weer wat vaker languit op zijn buikje.

Hij heeft ook flink trek, heb hem daarstraks een bakje met 5ml critical care voorgezet, want ik zie hem niet echt hooi eten, biks gaat er wel goed in en groente ook, maar ik wil wel dat hij veel vezels binnenkrijgt en wil hem ook niet teveel groente geven nu. Die critical care was zo op! Wel is zijn zindelijkheid ver te zoeken. Hij had er de laatste dagen sowieso al een handje van om net naast de bak te poepen, dat vond ik nu opzich wel handig, kon ik gelijk zien wat eruit komt, maar nu plast hij ook naast de bak :( In het hok doet hij het keurig in de bak, in de ren precies ernaast. Veeg de plasjes steeds op en papiertjes in de bak, plekken waar hij geplast heeft doe ik met azijn af, maar tot nu toe helpt het nog niet. Net de bak verschoond en wcpapier met opgeveegde urine er in gelegd, flinke dot hooi achterin en hopen dat hij gewoon weer in de bak gaat plassen.. Kan dit komen doordat hij ziekjes is? Of misschien door de stress, gisteren naar de dierenarts, nu moet ik hem steeds pakken om hem medicijnen te geven..

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bas heeft hier een week of 2 geleden ook gas gehad, en is sinds een paar dagen weer helemaal genezen (hij heeft na-klachten gehad). Toen hij nog wat klachten had maar weer wel at enzo, plaste hij ook buiten de bak, hoewel hij voordien NOOIT buiten de bak zou gaan, als ik deze afwas bijvoorbeeld, wacht hij ook mooi tot hij terug is, om dan driiiingend te moeten plassen. Van zodra hij weer helemaal beter was was hij weer volledig plasjes-zindelijk als eerst, komt vanzelf weer goed dus! :)

Al moet ik wel zeggen dat er tegenwoordig vaker keutels naast de bak zijn dan voordien... *zuchtje*

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .