Ga naar inhoud

Hope farms super trio of sience selective


mirandalouise

Aanbevolen berichten

goedenavond allemaal

ik geef mijn 2 konijnen altijd science selective voer

maar ik lees hier heel veel op het forum over Hope farms super trio

nu vraag ik me af

is deze voeding nu echt net zo goed als ss

want als ik het ga berekenen scheelt het echt een hele boel in geld

ik betaal ongeveer 40 euro voor ss 10 kilo

en de Hope farms super trio kost maar 15 euro voor 15 kilo

stel ik stap over (mits de voeding even goed is)

kan dit zonder problemen

of moet ik afbouwen met de ss??

gr miranda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet langzaam overstappen en misschien moeten ze de hopefarmssupertrio niet

SS is wel beter al hfst maar kwa prijs is het aan trekkelijker

Maar als je via engeland bestel dan kost 10 kilo ongeveer 26 euro ligt aan de bezorgkosten

Ik voer mijn vedster half hfst en half ss

Mijn ram krijgt merendeel hfst

Ik heb zelf het idee hfst is wat harder dus beter voor de tanden daarom zou ik nooit helemaal op SS gaan

Maar dat zit tussen mijn oren misschien

Succes met de beslissing

Mocht je goedkoop ss willen kan ik volgende keer voor je meebestellen dordrecxht is wel dichtbij

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind Hope Farms Super Trio niet beter of even goed als Science Selective, op basis van de samenstelling en op eigen ervaring. Wel vind ik de prijs-kwaliteitverhouding beter bij Hope Farms. Grote nadelen van Hope Farms vind ik het relatief hoge calciumgehalte, dit is niet TE hoog maar m.i. wel het maximum. En in Science Selective zitten veel meer vezels. En echt enorm irritant: Ik heb hier regelmatig konijnen die Hope Farms niet zo lekker vinden en dus niet altijd opeten. Ik wil gewoon dat konijnen aanvallen op hun brokken zodat ik zeker weet dat ze het goed doen. Maar goed, dat verschilt per konijn. Het ene konijn doet het ook beter op Hope Farms, het andere op Science Selective..

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn konijnen zijn echt gek op ss

en als ik het zo lees

dan denk ik dat ik het maar bij ss hou

meer vezels en geen hoog calciumgehalte wat ik begrijp

dan maar wat duurder

bedankt voor het aanbod om mee te bestellen

ik had vorige week een 10 kilo zak voor 36 euro (en wat centen )

dus dat ging nog wel ik heb ook wel eens een zak voor bijna 50 euro gehad

dus voorlopig kunnen ze weer vooruit

bedankt weer voor de reacties

gr miranda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn zeker manieren om goedkoper ss in te kopen. Een paar maanden terug heb ik met een andere bb'er in Engeland ss besteld en heb daardoor ongeveer 45 euro betaald voor 20kilo.

Als je liever niet in het buitenland besteld, maar het in Nederland wel via de post aandurft is het handig om verschillende websites in de gaten te houden en te vergelijken. Zo heeft Konino nu 20 kilo voor 65,50 in de aanbieding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben al lang terug overgestapt van SS naar HFST. Simpelweg om de prijs. In het begin hadden mijn konijnen liever de SS brokjes (in de meng periode), maar toen er bijna geen SS meer in lag, gingen ze voor de HFST en sindsdien vallen ze nog meer op hun HFST aan als dat ze dat op de SS deden..

Voor wat betreft de calcium en de vezels.. Zo veel verschilt dat niet hoor ;) Ik zou het gewoon eens proberen en kijken wat je ervan vind.

HFST - SS (de nieuwe versie)

Ruw eiwit 14,0 % - 14%

Ruwe vet 3,0 % - 4%

Ruwe celstof 18,0 % - 25% (de oude SS is 19%)

Ruwe as 8,5 % - 8%

Calcium 0,8 % - 0,6%

Fosfor 0,5 % - 0,4%

Vitamine A 15 000 IE/kg - 10 000 IE/kg

Vitamine E 40 IE/kg - 50 IE/kg

Vitamine D3 1 200 IE/kg - 1 000 IE/kg

SS heeft dus ook meer vet en minder vitamines, wat je natuurlijk bij een ideaal voer liever andersom ziet.

Ik vind SS en HFST niet veel van elkaar verschillen. Vezels zitten ook in hooi en aangezien hooi de hoofdmaaltijd van je konijn moet zijn, is dat verschil tussen SS en HFST bij een gezond konijn dat hooi eet in mijn ogen niet belangrijk.

Die 0,2% verschil in calcium vind ik ook te verwaarlozen bij een gezond konijn. Hoeveel is 0,2% nou op 40 gram biks ;)

Kortom: ik blijf lekker bij mijn keuze ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

oww handig zo een lijst

haha ik ga nu helemaal twijfelen

ik denk dat ik eens een klein zakje ga aanschaffen

en dit door de ss meng

en dan eens kijken hoe ze het eten

de prijs is een heel groot verschil

de brokjes zijn geloof ik ook harder hoorde ik zeggen

dan is dan ook weer goed voor de tanden toch

ik ga eens op zoek naar een klein zakje

bedankt voor de tips

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben al lang terug overgestapt van SS naar HFST. Simpelweg om de prijs. In het begin hadden mijn konijnen liever de SS brokjes (in de meng periode), maar toen er bijna geen SS meer in lag, gingen ze voor de HFST en sindsdien vallen ze nog meer op hun HFST aan als dat ze dat op de SS deden..

Voor wat betreft de calcium en de vezels.. Zo veel verschilt dat niet hoor ;) Ik zou het gewoon eens proberen en kijken wat je ervan vind.

HFST - SS (de nieuwe versie)

Ruw eiwit 14,0 % - 14%

Ruwe vet 3,0 % - 4%

Ruwe celstof 18,0 % - 25% (de oude SS is 19%)

Ruwe as 8,5 % - 8%

Calcium 0,8 % - 0,6%

Fosfor 0,5 % - 0,4%

Vitamine A 15 000 IE/kg - 10 000 IE/kg

Vitamine E 40 IE/kg - 50 IE/kg

Vitamine D3 1 200 IE/kg - 1 000 IE/kg

SS heeft dus ook meer vet en minder vitamines, wat je natuurlijk bij een ideaal voer liever andersom ziet.

Ik vind SS en HFST niet veel van elkaar verschillen. Vezels zitten ook in hooi en aangezien hooi de hoofdmaaltijd van je konijn moet zijn, is dat verschil tussen SS en HFST bij een gezond konijn dat hooi eet in mijn ogen niet belangrijk.

Die 0,2% verschil in calcium vind ik ook te verwaarlozen bij een gezond konijn. Hoeveel is 0,2% nou op 40 gram biks ;)

Kortom: ik blijf lekker bij mijn keuze ;)

Da's 80 mg ofwel bijna de helft van de calciumbehoefte van een konijn van 1kg. Die 0,2% dan hè, dus dan moet je er nog 0,6% bij rekenen. Overigens verkeerde ik in de veronderstelling dat er 0,9(5)% calcium in Hope Farms zit. Helaas staat het niet op de zak die ik heb staan hier. Maar in combinatie met alle groenten, kruiden, takken en natuurlijk het hooi dat de meeste konijnen krijgen vind ik 0,2% (of zelfs 0,3(5)%) nogal wat. Net als 7% verschil in vezels. Daarbij maakt het ook uit wat de kwaliteit van de eiwitten, vitamines etc. is en hoe makkelijk die opgenomen worden en of het om verzadigde of onverzadigde vetten gaat.

Los daarvan moet je natuurlijk zelf weten wat je voert en als HF goed bevalt is dat helemaal super, maar ben het niet helemaal met je motivatie eens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over het algemeen vinden konijnen die ss gewend zijn hfst niet meer lekker. Mijn konijnen heb ik dit jaar geprobeerd van ss over te zetten naar hfst en dit is niet gelukt. Daarnaast geef je minder ss dan hfst aan een konijn dus dat prijsverschil valt wel weer mee.

Dat is door diverse leden van dit forum al anders ervaren ;) Ik geef zelfs iets minder HFST dan SS.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Da's 80 mg ofwel bijna de helft van de calciumbehoefte van een konijn van 1kg. Die 0,2% dan hè, dus dan moet je er nog 0,6% bij rekenen. Overigens verkeerde ik in de veronderstelling dat er 0,9(5)% calcium in Hope Farms zit. Helaas staat het niet op de zak die ik heb staan hier. Maar in combinatie met alle groenten, kruiden, takken en natuurlijk het hooi dat de meeste konijnen krijgen vind ik 0,2% (of zelfs 0,3(5)%) nogal wat. Net als 7% verschil in vezels. Daarbij maakt het ook uit wat de kwaliteit van de eiwitten, vitamines etc. is en hoe makkelijk die opgenomen worden en of het om verzadigde of onverzadigde vetten gaat.

Los daarvan moet je natuurlijk zelf weten wat je voert en als HF goed bevalt is dat helemaal super, maar ben het niet helemaal met je motivatie eens.

Dat is een andere manier om ernaar te kijken, maar niet de manier hoe ik ernaar kijk. Hoeveel biks geef je ten opzichte van de rest dat ze per dag op eten? Ik ga daar echt niet de hoofdprijs voor betalen omdat er 0,2% minder calcium in zou zitten terwijl HFST al (flink?) minder calcium bevat als de goedkope voeders.

De HFST info die ik neergezet heb is afkomstig van HF zelf.

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

Overgens moet je niet naar% kijken. Ik weet niet zo goed hoe ik dit goed moet uitleggeem. maar per 100 kcal ME kijken. (metaboilerende energie). (hopelijk schrijf ik het goed, ben zo dyslectisch als wat)

Bij de calcium gaat het wel om de %, althans, het gaat om hoeveel mg calcium er in per gram in zit. Dit omdat konijnen een vrij specifieke calciumbehoefte hebben, te veel is slecht, te weinig ook. Uitgaande van 25 gram per kg is een brok met 0,9% calcium al te veel. Zonder zelfs maar een spriet hooi er bij dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb HFST en dat gaat hartstikke prima, gisteren de dierenarts nog gevraagd (ja, eentje met verstand van nijnen) en die zei dat het verschil tussen SS en HFST niet groot genoeg was om zoveel meer te betalen voor SS. Daar komt bij dat HFST hardere brokjes zijn, dus beter voor de tandjes. Mijn konijnen vinden het hartstikke lekker, ik geef het altijd in zo'n balletje, als het balletje allang leeg is zijn ze er nog rondjes mee aan het lopen in de hoop dat er nog iets uit komt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .