Ga naar inhoud

Problemen konijn


JosanneP

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen,

Ik ben sinds half mei een rammetje, genaamd BamBam. Ik heb hem opgehaald bij een boerderij waar ze een oeps nestje hadden (perongeluk m/v gekocht ipv v/v). Ik heb BamBam vanaf dat ie 6/7 weken was, en hij heeft vanaf dat moment altijd bij mij binnen gezeten in een grote kooi (1,20 m. met een draadhek eraan).

De reden dat ik een konijntje wilde was omdat ik veel thuis ben, en ik het gezellig vond om gezelschap te hebben. Zo kwam het dan ook dat ik BamBam veel getraind heb, en hij vrij rond kan lopen door mijn kamer, hij luistert heel goed en is heel aanhankelijk naar mij. Ook heb ik hem getraind dat hij niet aan kasten e.d. ging bijten. (Deze had ik wel voor de zekerheid met anti-bijt behandeld, en alle kabels e.d. weggewerkt.)

Toen dit helemaal goed ging liet ik hem ook overdag los op mijn kamer als ik soms even weg was.

Dit is ruim 2 maanden super goed gegaan, tot hij toch weer wat stouter werd. Ik ben dit gedrag gewoon blijven corrigeren (harde Nee, in mijn handen klappen, en bij continu slecht gedrag met een plantenspuit).

Hij werd steeds moeilijker te corrigeren, en daarom heb ik hem 3 weken geleden ook laten castreren.

Ik hoopte dat het gedrag minder zou worden, maar niets is minder waar. Hij heeft 2 weken geleden mijn tapijt te grazen genomen, en daarom moet hij nu weer in zijn kooi als ik weg ga.

Ik ben nooit langer dan 6 uur achtereen volgens weg, en op de momenten dat ik weg ben liggen mijn katten eigenlijk altijd tegen het hek, zodat hij niet alleen is (mijn katten zijn helemaal gek op hem).

Nu heeft meneer het vanmiddag toch gepresteerd om zijn draadhek zo te vernielen dat hij scheef stond en hij eronder door kon kruipen. Hij heeft gelukkig niks gesloopt, maar ik ben nu wel ten einde raad.

Ik heb al veel topics op het forum gelezen en heb ook speciaal speeltjes gekocht die bij hem passen (handdoeken, kattentunnel, veel hout om op te knagen, een knuffel). En daar is ie ook blij mee. Maar toch als ik wegga draait hij gewoon door.

Ik heb al aan me ouders gevraagd of ik een 2e konijntje mag, maar dat willen ze niet hebben. Ik ben wel echt 15 uur per dag op me kamer en ben dan altijd heel veel met hem bezig. (Hij ligt nu bijv op me voeten te slapen, en heb net met hem gespeeld). Dus echt zielig is hij niet toch?

Weet iemand wat ik met dit gedrag moet doen?

En ik heb wat gelezen over half-wilde konijnen, is dit er ééntje?

Ik hoor graag jullie mening :)

aangepast door JosanneP
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Josanne

Je merkt vaak dat als konijnen wat ouder worden dat ze dan wat meer dingen gaan uitproberen en dus ook meer aan spullen aan gaan knagen dan dat ze doen als ze nog 10 weken zijn ofzo. Helaas is dit heel slecht af te leren, ook met een planten spuit werkt niet altijd.

Ik lees al dat jij genoeg andere speeltjes hebt om zijn aandacht te trekken en als dat niet helpt dan heb je kans dat het vaak niet over gaat. Je zou kunnen proberen om op moment dat jij weggaat een ren te zetten in je kamer zodat hij wel veel ruimte heeft en dat die knaagproof maakt. Dus ook een andere grond ipv tapijt (zeiltje of kleed ofzo).

Volgens mij als het een half wild konijntje is, meot hij wel die wildkleur hebben, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Welke kleur is je nijn?

Heel veel succes hiermee in ieder geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ai, klinkt op zich wel bekend, mijn konijnen maakten er ook een bende van en sloopten alles. Nu zitten ze buiten en knagen ze sindsdien nergens meer aan en zijn ze heel braaf.

Ik zou toch wel willen zeggen dat jij nooit een ander konijn kan vervangen, hoe veel je er ook bent. Dat is leuk voor hem, maar hij kan niet als een konijn met jou communiceren, dingen die 2 konijnen doen kan jij als mens niet nabootsen. Toch wel heel zielig, het is hetzelfde als jij als mens nooit andere mensen zou zien.

Een halfwild konijn? Ik snap niet helemaal waarom je dat denkt, want je zegt eerder dat degenen waar je het konijn hebt gekocht per ongeluk een mannetje en een vrouwtje hadden gekocht. Dat zijn dan toch de ouders van jouw konijn, dat mannetje en vrouwtje?

Wilde konijnen kan en mag je helemaal niet kopen bij mijn weten, dus hoezo komt er dan een wild konijn bij kijken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jouw konijntje is als ik goed gelezen heb over 3 weken gecastreerd. Dan moet je echt nog enkele weken geduld hebben hoor. Het is namelijk niet zo dat als de balletjes ervan zijn hij weet dat zijn hormonen weg zijn.

Die hormonen gaan rond de 6 weken na castratie bijna volledig verdwijnen en dan gaat hij ook terug wat rustiger worden.

Maar net als bij mensen gaat hij natuurlijk wel nog wat puberen maar dat is minder erg hoor.

Wees gerust moest je echt een wild konijntje hebben zou die nooit zo lief bij je komen liggen.

Hij wil natuurlijk ook altijd bij je zijn , als je dat volledig weg wil moet je echt een vriendinnetje voor hem halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties :)

De reden waarom ik aan half-wild dacht was omdat zijn vader een lichtbruine kleur met een witte buik had. Ook was hij heel slank en had grotere oren (zoals op de foto's hier op het forum).

Maar BamBam is zelf richting mij echt super tam. Vanmorgen kwam hij weer op bed tegen me aan liggen, en MOEST ik hem aaien (anders gaat ie aan me dekens krabben :P). Dus ik denk dat ik dat idee kan laten varen.

Ik doe ook nog steeds mijn best om het voor elkaar te krijgen dat hij een vriendinnetje mag hebben. En ik zit er zelfs over te denken om er gewoon één te halen zonder mijn ouders toestemming (ze kunnen haar toch niet wegbrengen).

Maar ik weet niet hoe ik dat het beste kan realiseren i.v.m. weinig ruimte op me kamer:

20120921091127.jpg

Dit is mijn hok, ren, konijn en kat :P

Hier zou dus een tweede konijntje bij moeten.

Maar het konijn moet dan wel handtam en 100% zindelijk zijn, net als BamBam, dus zou ik haar dan van jongs af aan moeten nemen?

En is dit genoeg ruimte voor twee konijnen?

En ik ben dolgelukkig met het feit dat BamBam altijd slaapt 's nachts, en ik dus altijd 8 uur slaap heb.

Als ze met ze tweeën zitten, gaan ze dan niet meer herrie maken?

Hier nog even een foto van BamBam van dichtbij:

20120918231119.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je foto's doen het niet.

Maar je kunt naar een opvang gaan.

Dan weet je het jarakter van konijnen, ze koppelen voor jou een klein gedeelte om zeker te weten dat de konijnen het samen okk kunnen vinden.

Zindelijk maken miet je heel constant zijn, maar een slimmer konijntje gaat bij mijn weten wel wat makkelijker.

De ruimte die ze minimaal nodig hebben is 2 m2 waar ze altijd in moeten kunnen.

Ze hebben niet voor niets zo een grote poten :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb je geen tuin waar je bijvoorbeeld wel 2 konijntjes mag houden? dan is je konijn blij omdat hij een maatje heeft en kan hij de boel niet meer vernielen maar zou je een verblijf kunnen realiseren waar ze alleen dingen kunnen slopen die mogen: bijvoorbeeld een kartonnen doos/tunnel / zandbak om te graven etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben helaas geen grote tuin, ik heb wel buitenhof (daar zat bambam afgelopen zomer veel in),maar die is niet groot genoeg voor 2. opzich zouden ze op me kamer genoeg ruimte hebben, omdat ze natuurlijk veel rond mogen lopen.

Ik wacht nog paar weekjes om te kijken of zijn hormonen nog afnemen.

Ondertussen houd ik het forum in de gaten of er voedsters van zijn leeftijd langs komen, in de buurt van amsterdam, zodat ie een vriendinnetje krijgt.

Bedankt allemaal!

Ps. Ik zal nog even foto's plaatsen bij algemeen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wacht je foto's nog even af, ik zou ze wel plaatsen in het fotohoekje en niet bij algemeen ;)

De kleur van het konijn zegt niet veel over of het een wild konijn is of niet. Ik heb 2 konijnen die allebei konijngrijs zijn (zo heet dat, dezelfde kleur als een wild konijn) maar de ene is gewoon een tam konijn en de andere komt nou toevallig wel net uit de natuur maar dat kan je niet zien aan de kleur. Het enige wat je kan zien aan de oren is dat ze juist ergens een tamme voorouder heeft gehad want die zijn een klein beetje groter dan die van een wild konijn, en zij is zelf voor haar leeftijd ook aan de grote kant voor een wild konijn.

Het wordt pas een half-wild konijn als een tam konijn een wild konijn is tegen gekomen en die jongen krijgen.

Ik zou niet af gaan zitten wachten of er ergens een konijn naar jouw wens voorbij komt maar zelf naar een opvang gaan zodat je gewoon alle keus hebt in een zindelijk en tam konijn, en je jouw konijn daar naartoe mee kan nemen om te zien of het klikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben helaas geen grote tuin, ik heb wel buitenhof (daar zat bambam afgelopen zomer veel in),maar die is niet groot genoeg voor 2. opzich zouden ze op me kamer genoeg ruimte hebben, omdat ze natuurlijk veel rond mogen lopen.

Ik wacht nog paar weekjes om te kijken of zijn hormonen nog afnemen.

Ondertussen houd ik het forum in de gaten of er voedsters van zijn leeftijd langs komen, in de buurt van amsterdam, zodat ie een vriendinnetje krijgt.

Bedankt allemaal!

Ps. Ik zal nog even foto's plaatsen bij algemeen :)

Er is ook een lijst met opvangen asielen, dan weet je zeker dat het klikt en je kunt ze altijd terug brengen.

Dan weet je ook het karakter ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb je zeker gelijk in, alleen bij de opvang bij ons in de buurt zijn de konijnen gewend buiten te zitten.

Kunnen ze dan makkelijk wennen aan binnen zitten?

Want mijn vorige konijn vond het vreselijk om binnen te zitten, die heb ik daar ook heen gebracht zodat ze een buiten hok zou krijgen. (met een vriendinnetje)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hebben daar heus wel konijnen die gewend zijn binnen te zitten.

Je moet alleen dan nu wel oppassen met de temperaturen, nu kan het nog net misschien maar als het straks kouder is en ze hebben een wintervachtje moet je ze niet van de ene dag op de andere binnen zetten. Eerst een paar dagen in de schuur bijvoorbeeld, dan nog in een onverwamde kamer misschien en daarna pas in de huiskamer bijvoorbeeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat leuk dat er een vriendinnetje bijkomt! Ik wilde nog wat tips geven om je ouders over te halen haha, maar toen ik even het topic doorlas zag ik dat Bambam een vriendin krijgt. Erg leuk! Ben benieuwd hoe dat gaat! Speeltjes gaan natuurlijk wel verveling (en dus stoute konijnen) tegen, maar een vriendin werkt natuurlijk het beste.

Veel plezier ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaa precies, en ik zie overal op de website foto's van konijntjes die aan het knuffelen zijn enzo. Dat heb ik me moeder laten zien, en toen was ze verkocht.

Maar het vriendinnetje moet dus wel aan wat eisen voldoen. Ze mag niet te groot zijn (max formaat bambam) ze moet tam en zindelijk zijn, en moet gewend zijn los te lopen en zich daar ook bij te gedragen :P

Maar ik heb al genoeg voedsters gezien bij opvangen uit de buurt, en ook hier op het forum wordt een leuk vrouwtje aangeboden, dus we gaan deze week even aan de slag :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha klopt. Zo heb ik mijn moeder ook overgehaald. Het leuke is dat ze nu dus ook net zo schattig zijn als op de foto's van andere nijntjes. Echt hartverwarmend :) Moet er niet aan denken ooit nog een konijn alleen te houden.

Weet je al wat voor konijn je wilt voor Bambam? Je zou even op de BBsite kunnen kijken naar karaktertrekken van bepaalde rassen, is misschien voor jouzelf ook leuk om te weten. Zo las ik vorige week 'pas' wat de karaktertrekken van Doni zouden moeten zijn, en het komt echt overeen haha :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaa dat is een goeie idd :)

Ik heb geen idee wat het beste bij hem past. Want hij is zelf echt een lieverd, echt een doetje. Hij is totaal niet dominant, en één van mijn katten geeft hem wel eens eens een tik (als hij probeerde op hem te rijden) en dan vond hij dat alleen maar leuk haha.

En voor mezelf wil ik ook het liefst een lief aanhankelijk vrouwtje, zodat ze gezellig samen bij me kunnen komen zitten.

Ik heb vorig jaar namelijk een voedster gehad, die kreeg ik dat ze een half jaar was, en die was niet heel prettig in de omgang (voor een beginnende konijnenhoudster). Die viel me aan, en ik mocht haar niet aaien niks.

Dus zolang ze lief en aanhankelijk is, vind ik het allemaal wel gezellig :)

Heb nu wat foto's aan me album toegevoegd, en voor degene die daar niet willen kijken... Dit is bambam :D:

attachment.php?attachmentid=64012&d=1348411846

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aaaah ik geloof dat ik verliefd ben! Wat een lieverdje! Hij lijkt op m'n Doni toen ze jonger was. Maar zo pluizig en wollig en awwwh.

Hij heeft dan geloof ik een beetje het karakter van mijn Noa. Echt een zachtaardig, leuk, nieuwschierig beestje waar je alles mee kan doen. Maar Noa is een meisje en een echt tutje om te zien, heel leuk. (ze is een klein lotharingertje, iets groter dan een dwerg dus).

Doni is een kruising tussen een thrianta en een hollandertje. Heel speels, vriendelijk, alert, lomp, aanhankelijk en een beetje temperamentvol maar ook heeeeel lief voor Noa. Ook een erg leuk konijn. Geeft ook een hele leuke combi omdat ze elkaar veel leren.

Je vind vast een leuke vriendin!

http://www.bunnybunch.nl/konijnen/konijnenrassen/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn vader lijkt echt superrr veel op een Gele van Bourgondie. Het zou misschien kunnen kloppen, omdat de eigenaren de vader uit Limburg hadden.

Het is een beetje een vaag verhaal geweest, maar de 'fokkers' van bambam hadden een grote ren achter in de tuin, en daar hadden ze al drie voedsters in rondlopen. En toen kwamen ze op een camping, en daar vonden ze twee konijnen die vrij tam waren, en ze besloten deze mee te nemen. Ik weet niet meer of die konijnen nou los rondliepen, of daar op die camping woonde.

Het leken eerst twee vrouwtjes te zijn (allebei leken ze Gele van Bourgondie's te zijn) maar één van de twee bleek een mannetje en heeft alle 4 de voedsters bevrucht.

Bammie's moeder was dus één van hun eerste voedsters, een zwart/wit bont hangoor konijn.

Dus ik denk niet dat we er precies achter zullen komen :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .