Ga naar inhoud

Ziek, vanavond naar dierenarts, wat nu te doen?


Vlieger

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen,

Dit is pas mijn tweede berichtje op BunnyBunch en ik had gehoopt dat het wat positiever kon zijn.

Een van onze twee konijnen is heel erg lusteloos. Hij beweegt niet, op wat schuiven na, drinkt en eet niet en reageert op niets, zelfs niet op zijn vriendinnetje. Vanochtend was hij nog zijn oude zelf, rennend en springend maar sinds een uur ligt hij er ziek bij. We hebben dit wel eens meegemaakt met het andere konijn en dat ging altijd binnen een paar uur weer weg. Ik vrees dat dit iets anders is omdat hij pijn aan zijn achterpoten lijkt te hebben.

Ik vind het echt heel naar dat hij eruitziet alsof hij pijn heeft maar we kunnen pas vanavond naar de dierenarts omdat ik minderjarig ben en dus niet kan rijden en overige familieleden werken. Nu vroeg ik me af of ik iets kan doen om hem warm te houden/zijn pijn te verlichten. Ik heb een mengsel van SS en lauw water gemaakt maar hij reageert er niet op. Ik wil hem niet oppakken omdat hij echt pijn lijkt te hebben en hij normaal ook nooit wordt opgepakt omdat hij dit niet fijn vindt. Weten jullie nog iets? Misschien een dekentje, beschermen tegen de regen?

Mijn excuses als dit verhaal heel vaag overkomt maar ik heb de griep en ben nogal geschrokken van zijn toestand.

Alvast heel erg bedankt!

aangepast door Vlieger
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je konijn koud is zou ik hem zowiezo binnen halen. Een konijn wat ziek is kan zijn temperatuur moeilijk weer op peil brengen. Is er misschien iemand anders in de buurt met een auto? Buren ofzo? Het zou wel het mooiste zijn als je eerder heen kan gaan. Ik hoop dat dat lukt voor je.

Waaruit maak je op dat je denkt dat het aan de achterpoten ligt en niet bv aan de buik? Niet onaardig bedoeld hoor, maar ik probeer wat duidelijkheid te krijgen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh jee, nu begint hij te trillen en te knarsen. Frustratie! Had ik maar een auto, dan kon ik hem zo hup naar de dierenarts brengen.

Maakt niet uit, ik vat het ook niet onaardig op. Als hij zichzelf verplaatst schuiven zijn poten een beetje mee, ik mag er ook niet aan zitten want dan is hij meteen weg. Ze steken ook heel eigenaardig naar buiten, vergeleken bij het andere konijn is dit best wel zichtbaar terwijl het toch een fors beestje is. Misschien gaan mijn gedachten met me op de loop, dat kan natuurlijk ook. Maar het zou inderdaad ook zijn buikje kunnen zijn.

De buren hebben geen auto en overige familieleden nemen niet op, ik weet ook niet wat ik nog meer kan proberen.

aangepast door Vlieger
Link naar reactie
Delen op andere sites

Rond Eindhoven. Hij is net naar buiten gekomen, van zijn hok naar de bank gerend/gelopen. Verschillende dozen geïnspecteerd maar op eten reageert hij nog steeds niet. Ik probeer nu om toch wat SS naar binnen te krijgen d.m.v. een spuit maar ik denk niet dat het gaat werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hebben gezegd dat ik hem warm moest houden, niet overdreven maar een dekentje zou hij wellicht fijn vinden. Ik heb hem net binnen gehaald in een vervoersmandje met een dekentje, wat hij helemaal niet fijn vindt maar buiten is het nu erg koud. Heel erg bedankt voor je hulp, ik wacht nu even af wat hij gaat doen en als het minder gaat reageer ik hier weer. Maar alvast bedankt voor de tips en de hulp!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik bedacht mij ook net dat de dierenambulance misschien ook kan helpen. Maar overleg dat even met je ouders ofzo, niet dat je straks ruzie hebt omdat je hier dat advies krijgt. ;)

Dierenarts thuis laten komen is naar mijn mening erg duur en ze hebben dan maar beperkte onderzoeksmiddelen bij de hand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gekeken maar voor zover ik dat kan op Google rijden ze niet in Noord-Brabant naar de dierenarts, in ieder geval niet waar ik woon. Het is wel een goed idee dat de dierenarts naar hier komt maar dan is het toch een kwestie van geld dat niet van mij is. Als ik mijn ouders te pakken krijg zal ik het voorstellen, maar tot nu toe nemen ze niet op en reageren ze niet op sms'jes.

LASTIG! Misschien moeten ze toch maar een vliegende auto uitvinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoveel?! Is dat bij alle dierenartsen zo?

Je kan idd gewoon eens bellen naar de Dierenambulance en het voorleggen.

Nee heb je ja kun je krijgen.

En het OV is geen optie?

Als je je konijn warm moet houden dan is een kruik erbij leggen misschien een idee.

Is het dwangvoeren gelukt? Je hebt toevallig geen pijnstilling in huis of wel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vervelend dat je nu niet daar de dierenarts kan, bij konijntjes erg belangrijk eigenlijk. Als je een optie kan vinden heen te gaan is dat het beste.

Wat je nu moe doen is inderdaad binnen houden op een handdoek of iets en kijken of er keuteltjes komen. Zo niet, zeker niet dwangvoeren zonder dierenarts bezoek, want als de boel verstopt is kan je het nog erger maken.

Lekkere dingen aanbieden andijvie, witlof, wortel, appel, paardenbloemblad.. wat die maar wil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn net naar de dierenarts geweest, geen infecties of besmettelijke ziektes, wel wat spanning in zijn buik. Hij heeft een pijnstiller gekregen en medicatie en het gaat nu al een stuk beter! Hij rent rond en springt en is weer helemaal zijn oude zelf. Het enige minpunt is dat hij wegvlugt zodra hij me ziet haha maar ik hoop dat dat snel over gaat! Bedankt voor jullie hulp en dit topic mag worden gesloten. : )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, vooral het eten gaat er goed in! : ) Hij hoort maar een blaadje en hij gaat al op onderzoek uit haha, geweldig om te zien, pas nu besef ik hoe erg ik zijn fratsen heb gemist. Vooral zijn vriendinnetje kan niet van hem afblijven. Echt geweldig om te zien, twee verliefde konijnen!

Oh, nog een vraagje. We hebben gisteren het medicijn Cisaral gekregen (30 ml) om te geven totdat hij weer ging eten. Nou at hij bij thuiskomst al dus kunnen we het niet meer gebruiken. Wat zouden jullie doen? Bewaren voor noodgevallen? Het is niet mogelijk om het aan iemand anders te geven, denk ik?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon lekker bewaren voor noodgevallen. Wel op de datum letten uiteraard, maar ik heb het hier ook staan. De werking wordt op den duur wel minder, maar als je inene zaterdagnacht erachter komt dat ze problemen hebben, ben je blij dat je nog wat hebt staan! Uiteraard wel erop letten dat het niet troebel ofzo is geworden, want dan kun je het zeker niet meer gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook net zo'n flesje gekocht een paar dagen geleden, er staat ergens dat het na opening nog 6 maanden houdbaar is, dus zolang hou ik het zeker bij. Gesloten gaat het nog veel langer mee. Ik zou het gewoon lekker bijhouden, zoals domino ook al aangeeft: ze worden vaak ziek op momenten dat je nét niet even snel naar de dierenarts kunt, midden in de nacht bv. En als het dan zo'n twijfelgevalletje is of je daarvoor de DA van wacht contacteert, da heb je alvast de pijnstiller bij de hand en kun je zo eventueel een extra uurtje of 2 rekken tot je vaste dierenarts weer diertjes ontvangt.

Ik heb nu ook darm en maag-spul in huis, lijkt mij handig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .