Ga naar inhoud

Herstel castratie ram


SandraB

Aanbevolen berichten

Komende woensdag wordt mijn ram Huckerby gecastreerd. Ik lees overal dat het een vrij simpele ingreep is, maar ik maak me best wel zorgen over het herstel. (Ben pas mijn konijntje Shreddy verloren en wil nu heel graag een vrouwtje koppelen aan Huckerby) Ik ben twee dagen vrij na de castratie en moet daarna weer werken, is dit genoeg tijd om hem bij te laten komen en dat hij weer goed eet enzo. Heb Shreddy vanwege een abces vrij lang gedwangvoerd en ben als de dood dat Huckerby na zijn castratie niet meer wil eten ofzo.. Ben na alles gewoon een stukje bezorgder en angstiger geworden. Wat zijn jullie ervaringen met castraties van jullie rammen? Kwam hier dwangvoeren a.d pas of aten ze weer snel na de operatie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

in de meeste gevallen is het bij een ram een vrij simpele ingreep en eten de rammen eigenlijk dezelfde dag wel weer. mijn ervaring is dat ze wat suf en sloom zijn van de narcose maar na enkele uren alweer lekker zitten te smikkelen.

tip is wel om hem even op handdoeken te houden, geen stro etc, dat kan in de wond prikken. volgens mij is 2 dagen vrij goed hoor :)

het is logisch dat je het spannend vind, dat blijft het altijd!

heel veel succes met Huckerby!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maakte me ook enorm veel zorgen toen mijn konijntjes gecastreerd werden. Een van de twee wilde niet direct eten en at de volgende dag pas weer iets. Maar achteraf is het vaak helemaal niet nodig om zoveel zorgen te maken.

Na 2 dagen zijn ze meestal al wel weer een heel eind opgeknapt. Alleen duurde het bij mij nog wel een tijdje (4 dagen) voordat ze echt weer goed hun brokjes gingen eten, voor die tijd aten ze vooral groentes en hooi. Maar ik ben zelf ook na 1 dag alweer gaan werken en dat ging prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, het vervelende is dat ik komende zaterdag op zondag een behoorlijk lange dienst heb... (van 15.00 tot 15.00 de volgende dag)

Mijn moeder komt dan de kat + Huckerby voeren, maar zij is niet in staat om te dwangvoeren of medicatie toe te dienen..

Vandaar dat ik me extra zorgen maak over de herstelperiode. Ik hoop gewoon dat ik aan twee dagen vrij genoeg heb. Heb tijdens de ziekte persiode van Shreddy al een hoop gezeur gehad op mijn werk en weinig medewerking. (Ik woon op 10 min afstand met de auto van mijn werk, maar mocht niet ff tussendoor naar huis om Shreddy een voeding/medicijnen te geven...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

op zich is 2 dagen wel genoeg denk ik hoor, in de meeste gevallen eten ze dan weer zelfstandig. en als hij nog niet volledig eet leg je wat extra's bij hem als je gaat wat hij zoiezo lekker vind. en dan vraag je of je moeder je even op de hoogte brengt als ze is langs geweest of hij heeft gegeten.

het gaat vast goedkomen. wel vervelend dat ze op je werk niet meewerken wat dat betreft. toen mijn ram 2 jaar terug op een ochtend lusteloos lag en niet meer wilde bewegen en eten heb ik meteen mijn werk gebeld en gezegd: ik ben wat later want ik moet eerst met mijn konijn naar de dierenarts. vonden ze ook niet leuk weet ik nog maar ik dacht: no way dat ik hem de hele dag alleen laat zo. hij is erg ziek geweest en het was maar goed dat ik naar de dierenarts ben geweest.

sommige mensen hebben niks met dieren en begrijpen dat gewoon niet ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Huckerby is vandaag gecastreerd! Hij ging onder gasnarcose en was dus weer heel gauw bij. Hij heeft ook al het een en ander gegeten. Met name groenten. Hij eet nog niet helemaal zoals normaal, maar dat zal er wel bij horen neem ik aan. Ben in ieder geval blij dat ie wat eet! Ik lees overal op internet dat het 2 a 3 weken duurt voordat het veilig is om er een vrouwtje bij te zetten. Maar volgens mijn dierenarts moet ik acht weken wachten voordat hij onvruchtbaar is... Ben een beetje in de war... Vind het een beetje jammer, want ik heb fijne mensen ontmoet met een voedster van 1,5 jaar, maar ik kan niet van hun verwachten dat zij haar al die weken voor mij reserveren... Duurt het echt acht weken?? Ik lees overal 2 a 3 weken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Maar volgens mijn dierenarts moet ik acht weken wachten voordat hij onvruchtbaar is... "

Dit moet ik trouwens even corrigeren: De assistente gaf mij deze informatie, niet de da. Heb nogmaals meerdere sites geraadpleegd (waaronder ook van dierenartspraktijken) en ze zeggen allemaal 2 a 3 weken. Ik denk dat de assistente of heel voorzichtig wil zijn, of niet goed geinformeerd is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey,

Ik heb nog een vraag rondom het herstel van mijn ram Huckerby. De assistente van de dierenarts raadde me aan om hem zeker een week op kranten of handdoeken te houden omdat de bodembedekking anders de wond kan irriteren. Huckerby zit vanaf afgelopen woensdag op kranten en handdoeken, maar hij vindt het maar niks! Hij trekt voortdurend alles weg waardoor hij op een harde ondergrond komt te zitten/liggen. Ik ben bang dat hij hier sore hocks door krijgt. Bovendien zie ik aan hem dat hij het gewoon niet prettig vindt... Hoe lang heeft jullie ram op kranten/handdoeken moeten leven? (ik heb een binnenkonijn die dus helaas geen ren met lekker zacht gras heeft...Wel een zacht vloerkleed haha)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .