Spring naar bijdragen
MarinaR

Gaat deze koppeling wel goed?

Recommended Posts

Ik heb afgelopen zaterdag uit de opvang een gesteriliseerd voedstertje gehaald voor onze ex-ram. Onze ram is een uitzonderlijk makkelijk, lief en tam exemplaar maar wel aan een maatje toe. Het opgehaalde dametje werd beschreven als lief maar blijkt een heel pittige tante te zijn. Tegen ons wordt gegromd en uitgehaald en als wehaar aaien vertikt ze het om haar kop plat te leggen, al grommend probeert ze onder je handen weg te komen. Begrijpelijk want de keren dat ze met handen in aanraking kwam waren voor haar niet al te leuk.

Maar goed, de koppeling. De eerste keer samen in neutrale ruimte (de gang) ben ik me lens geschrokken. Eerst leken ze elkaar te negeren maar plots draaiden ze zich naar elkaar om en vlogen elkaar aan. De plantenspuit moest er aan te pas komen. Na een tijdje ging ons mannetje doodop liggen en het vrouwtje ging zich zitten wassen of er niets aan de hand was. Het mannetje was echt slap toen ik hem optilde om hem weer in zijn hok te zetten.

De tweede poging ging een stuk beter, volgens mij is het vrouwtje echt de baas en het mannetje ontloopt haar. Hij kwam steeds op mijn schoot zitten alsof hij steun zocht. Maar hij is dus gewoon bang voor haar. Nu wil ik ze langer bij elkaar zetten (nu kunnen ze elkaar wel steeds zien en ruiken) maar hoe pak ik dat aan? Het voedstertje is niet te hanteren en als het mis gaat kan ik haar niet pakken in ieder geval niet zonder al te veel stress voor haar. Ik moet haar echt klemmen en zelfs als ik haar met haar buik naar boven draai blijft ze spartelen en proberen te bijten.

Ik ben wel een beetje bang om deze koppeling door te zetten vanwege dat gedrag van haar. Stel dat ons mannetje haar echt niet ziet zitten en zo bang blijft. Dan is hij slechter af als toen hij alleen zat. Dat ze vervelend tegen ons doet kan me nog niet eens schelen, als ze maar een leuk paartje vormen.

Ik zit wel een beetje met mijn handen in mijn haar. Ik dacht dat twee "geholpen" dieren een goede combinatie vormden maar het kan natuurlijk dat het vrouwtje al zo gevormd is door haar ervaringen dat ze daar een behoorlijke tik van heeft gekregen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Soms klikt iets simpel weg niet, wil niet zeggen dat dit niet klikt, maar je moet wel bedenken dat niet de eerste beste date echt een match is.

Hebben ze gespeeddate bij de opvang? Hoe lang laat je ze bij elkaar? Hebben ze gevochten met de plukken haar in het rond? Hoe groot is de ruimte en wat staat er allemaal in?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

wat doet de voedster precies als ze op hem afgaat? als ze er alleen op rijdt of hem najaagt zou ik niet ingrijpen, dat is natuurlijk gedrag en dat moet gebeuren. dit is niet leuk om te zien maar zolang er geen bloed vloeit of er niet echt gebeten wordt zou ik het laten.

de voedster op haar rug draaien zou ik absoluut niet doen, wat wil je daarmee bereiken? als ze al nare ervaringen heeft, heeft ze er nu nog meer bij en daar wordt ze niet handelbaar van denk ik.

ik zou er ook niet bij gaan zitten, je ram kan inderdaad steun bij jou zoeken maar ze moeten het echt samen uitzoeken.

ze steeds uit elkaar halen en weer bij elkaar zetten kan meer stress opleveren omdat ze zo steeds opnieuw rangorde gaan uitvechten.

beschrijf eens wanneer je precies ingrijpt en wat de voedster dan verkeerd doet, misschien kunnen we hier dan advies op geven. ik hoop voor je dat de koppeling gaat slagen want je bedoelingen zijn natuurlijk super, 2 konijntjes tot een koppel vormen! en ik snap dat het niet leuk is als je ziet dat je ram bang wordt of iets dergelijks.

de voedster kan ook wel veranderen naar jullie toe, je moet denk ik veel geduld hebben, haar op jou af laten komen ipv haar dwingen aaien leuk te vinden. zoals je zegt, wie weet wat ze al meegemaakt heeft. veel succes!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, de opvang doet niet aan koppelen. Ze hebben er de ruitme en de tijd niet voor. Ik heb ze de eerste keer iets van een kwartier bij elkaar gehad en bouw dat steeds op. Maar al die tijd ontloopt ons mannetje haar. Zij lijkt zich echt op haar gemakkie te voelen en zit zich zelfs te wassen.

Ik heb wel regelmatig contact met de opvang en mag zelfs het proefwonen verlengen. Ik wil nu gaan proberen om ze in de ren te laten, gescheiden door gaas zodat ze wel door het gaas contact kunnen hebben. Er staan buiten twee hokken in een L-vorm omspannen door gaas, ik heb geen wiskundig inzicht maar het totale renoppervlak is iets van drie vierkante meter, dat wordt dan gescheiden voorlopig.

Het ene nachthok is bijna twee meter lang, het andere is wat kleiner.

In de opvang was ze lief maar een moeilijke eter. Bij mij is ze "vervelend" maar eet als een dijkwerker haha.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Pfff doet me denken aan Jasper en Zowy. Ik denk dat je veel geduld moet hebben met deze 2 te koppelen.

Is ze door de opvang gesteriliseerd?

Nee door een vorige eigenaar omdat ze met 2 ongecastreerde rammen zat. Ik snap dus wel dat ze zo naar tegen onze ram doet. Het arme dier is ws doorlopend verkracht.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
wat doet de voedster precies als ze op hem afgaat? als ze er alleen op rijdt of hem najaagt zou ik niet ingrijpen, dat is natuurlijk gedrag en dat moet gebeuren. dit is niet leuk om te zien maar zolang er geen bloed vloeit of er niet echt gebeten wordt zou ik het laten.

de voedster op haar rug draaien zou ik absoluut niet doen, wat wil je daarmee bereiken? als ze al nare ervaringen heeft, heeft ze er nu nog meer bij en daar wordt ze niet handelbaar van denk ik.

ik zou er ook niet bij gaan zitten, je ram kan inderdaad steun bij jou zoeken maar ze moeten het echt samen uitzoeken.

ze steeds uit elkaar halen en weer bij elkaar zetten kan meer stress opleveren omdat ze zo steeds opnieuw rangorde gaan uitvechten.

beschrijf eens wanneer je precies ingrijpt en wat de voedster dan verkeerd doet, misschien kunnen we hier dan advies op geven. ik hoop voor je dat de koppeling gaat slagen want je bedoelingen zijn natuurlijk super, 2 konijntjes tot een koppel vormen! en ik snap dat het niet leuk is als je ziet dat je ram bang wordt of iets dergelijks.

de voedster kan ook wel veranderen naar jullie toe, je moet denk ik veel geduld hebben, haar op jou af laten komen ipv haar dwingen aaien leuk te vinden. zoals je zegt, wie weet wat ze al meegemaakt heeft. veel succes!

Ik draai haar alleen op haar rug als ik haar optil, zodat ze minder spartelt als ik haar naar het hok breng. Dan zet ik een wijsvinger op haar kop, de met de andere hou ik haar nekvel vast en til met de andere hand onder haar kont en vervoer haar in mijn handen met de buik naar boven. Dit moet wel zo omdat ze anders mij erg verwondt en ze dan ook een gevaar voor zichzelf is, want ze kan vallen.

Ik leg haar niet op haar rug als ze bij elkaar zijn, ik kom alleen aan haar als ik haar moet vervoeren. En van bovenaf aaien is ook noodzaak, als ze op me afkomt is het met de bedoeling te bijten.

Ik heb de laate keren niet ingegrepen omdat ze niet echt vochten. Alleen de eerste keer, toen heb ik de plantenspuit moeten gebruiken en ze moeten scheiden, ik ben er gewoon doorheen gelopen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik ben al een tijdje benieuwd waarom de ene opvang aanraadt konijnen steeds een korte tijd bij elkaar te zetten, weer te scheiden, weer bij elkaar etc en een andere opvang dan weer zegt: meteen bij elkaar en zo laten als het klikt.

ik ben ook een voorstander van die laatste methode en heb daar super ervaringen mee, en lees vrij vaak dat dat uit elkaar halen en weer bij elkaar zetten niet geweldig gaat, ik ben gewoon benieuwd of iemand weet waarom dat wel vaak wordt aangeraden?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geen idee, ik kreeg van mijn opvang ook een boekje mee waarin dat stond. Heb het niet geprobeerd hoor!

Misschien werkt het ook, al komen hier vooral mensen die het zo doen dan hulp inroepen omdat het niet werkt zo lijkt het.

Je kan je konijn vervoeren door haar in de vervoersbox te laten gaan, als ze er niet zelf na een tijdje in gaat ka je er wat lekkers in leggen, zo hoef je haar niet op te tillen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Misschien werkt het ook, al komen hier vooral mensen die het zo doen dan hulp inroepen omdat het niet werkt zo lijkt het.

juist.. en ik begrijp het ook, want als de opvang je dit aanraadt, volg je dat op. maar er komen de laatste tijd inderdaad zoveel mensen vragen om advies omdat die manier niet zo succesvol is lijkt het.

ik zou ook proberen of je iets kan verzinnen zodat je haar niet zo vaak hoeft op te tillen, want dat zijn waarschijnlijk geen leuke ervaringen. tip van Lonja werkt vaak wel! succes.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kun je haar niet in een vervoersbox lokken met iets? Dan wordt ze niet opgetild en dat scheelt misschien stress. Ik hoor dat van meer mensen hier dat ze dat doen.

Ik kan je niet helpen, want ik heb zelf nauwelijks ervaring met koppelen. Heel veel succes met de koppeling en ik hoop dat het echt een leuk stel gaat worden!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
ik ben al een tijdje benieuwd waarom de ene opvang aanraadt konijnen steeds een korte tijd bij elkaar te zetten, weer te scheiden, weer bij elkaar etc en een andere opvang dan weer zegt: meteen bij elkaar en zo laten als het klikt.

ik ben ook een voorstander van die laatste methode en heb daar super ervaringen mee, en lees vrij vaak dat dat uit elkaar halen en weer bij elkaar zetten niet geweldig gaat, ik ben gewoon benieuwd of iemand weet waarom dat wel vaak wordt aangeraden?

Op mijn trio na zijn al mijn konijnen in fases gekoppeld. Ik heb een aantal konijnen die erg veel moeite hebben met veranderingen. Ze meteen bij elkaar laten zorgt dan voor zo veel stress dat het koppelen niet meer lukt. Door ze elke dag steeds iets langer bij elkaar te laten en te scheiden op een positief moment kunnen ze veel beter wennen.

Elke koppeling is anders en voor sommige konijnen zou meteen samenblijven beter zijn, maar er zijn dus ook echt situaties waarbij het voor de dieren prettiger is ze langzaam te laten wennen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben zelf niet voor het in fases koppelen. Je begint telkens opnieuw en haalt ze vaak uit elkaar op een naar moment, waardoor een volgende koppeling weer moeilijker wordt. Ook naast elkaar huisvesten vind ik niet echt de fijnste methode. Maar goed, meningen en ervaringen verschillen.

Dat de opvang niet kan en wil koppelen vind ik echt een tekortkoming. Juist goede begeleiding is belangrijk. Ook dat je zegt: "Ik heb wel regelmatig contact met de opvang en mag zelfs het proefwonen verlengen", vind ik raar. Jij zit heel erg je best te doen voor een voedster die nog niet heel leuk is geweest voor jou en jouw ram. Natuurlijk "mag" je het dan nog even proberen. Ze moeten blij zijn dat jij zoveel moeite doet.

Ik weet niet waar je woont, maar mijn advies zou zijn het koppel uit logeren te laten gaan in een pension waar ervaring is met koppelen. Dat kan soms ook in een opvang. Dan ziet men vanzelf of er een kans van slagen is of niet. Ik laat ook vaak in een pension koppelen en heb daar supergoede ervaringen mee.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik sluit me bij Christaaa aan (behalve over het in fases koppelen dan, wat dat aan gaat ga ik absoluut met EmilyRose mee), de konijntjes ergens anders laten koppelen lijkt me in dit geval wel een goed idee. Eigenlijk vind ik dat een opvang dit zelf als optie zou moeten hebben, maar dat is dus blijkbaar niet zo jammer genoeg.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben zelf ook niet voor het in fases koppelen, maar alle koppelingen zijn anders en dus niet te voorspellen. De opvang hier in de buurt adviseert het wel omdat je niet van een konijn moet verwachten dat ze meteen samen willen wonen. Ben ik het dus niet mee eens :whistle2:

Mijn vorige ram heb ik altijd op eigen terrein gekoppeld omdat hij op neutraal terrein echt zichzelf niet was. Er zijn gewoon geen standaard regels voor koppelen.

Zelfs veel ruimte en afleiding geldt niet voor alle konijnen. Ik heb hier in het pension 1x een stel gehad die ik in een kleinere ruimte heb moeten zetten om ze te koppelen. In de ruimte die ze eerst hadden rende de ram steeds bang weg voor de voedster en de voedster raakte daardoor heel erg gefrustreerd en begon juist extra op em te jagen. In een kleinere ruimte ging het veel beter.

Ben je wel bij een konijnenopvang geweest of een opvang waar ze ook toevallig konijnen herplaatsen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, klopt hoor, wat de rest zegt. Elke koppeling is anders. Zelf heb ik ook eens een voedster in mijn groep gekoppeld. Zijn heeft in een eigen dubbelhok in de ren gewoond en haar heb ik dagelijks even los gelaten. Maar dat was een bijzondere koppelen, waarbij 1 dame in een bestaande groep op hun terrein ging wonen.

Maar gemiddeld genomen zou ik beginnen met in 1 keer bij elkaar op neutraal terrein. Dat het soms net even anders moet, dat weet je dus als je koppel ervaring hebt. En de dieren goed kent.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank jullie wel voor alle reacties. Ik heb haar wel van een serieuze opvang die alleen de ruimte niet heeft en ik heb een heel goed gevoel bij die mevrouw. Ze heeft een groot hart voor dieren en is in haar eentje en dus ook nog eens razend druk en de stichting heeft niet de financiële middelen en de ruimte voor koppelingen.

Ik wil erg graag dat deze koppeling lukt want ik heb echt met dat voedstertje te doen maar ook vanmorgen weer toen ik haar voerde begon ze echt weer te grommen en te doen. En ja eerlijk is eerlijk daar word ik niet blij van. Zeker niet omdat de konijnen een project van mij en mijn dochter samen zijn. Mijn dochter is (bijna) dertien en is stapel op haar rammetje. Maar ze durft niet goed bij het voedstertje te komen en dat snap ik best. Ze vindt het eng om zo de hokken schoon te maken (wat haar taak is) en nu doe ik dat maar. Ik heb besloten ze morgen samen op te sluiten in de badkamer en dan maar een hele dag en kijken hoe dat gaat en als dat goed gaat dan samen in het verblijf. Gaat het morgen samen niet goed dan moet ik helaas de knoop doorhakken en gaat ze terug. Dat voelt niet goed, dat voelt als een verlies, een falen maar twee eenzame konijnen is ook niet de bedoeling.

Dus pfff misschien kunnen jullie wat good vibes onze kant op sturen.

bewerkt door MarinaR

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

We gaan duimen

Ik weet wat een moeilijke beslissing het is zeker voor een konijn die een verleden heeft

Heel veel succes het gaat gewoon goed komen toch

Heel veel goede vibes :love:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gaat het morgen samen niet goed dan moet ik helaas de knoop doorhakken en gaat ze terug. Dat voelt niet goed, dat voelt als een verlies, een falen maar twee eenzame konijnen is ook niet de bedoeling.

Dus pfff misschien kunnen jullie wat good vibes onze kant op sturen.

Ik zal voor je duimen, maar als het niet lukt dan lukt het niet.

Sommige voedsters zijn echt heel fel en blijven dat vaak ook wel. Zelf heb ik ook zo'n exemplaar hier rondlopen. Het koppelen heeft bijna 2 maanden geduurd, maar nu is het wel een heel stabiel stel. Voor mensen is ze nog steeds niet altijd lief (vaker niet dan wel), maar ik persoonlijk vind dat niet zo erg (alleen jammer). Aangezien je de konijnen samen met je dochter doet kan ik héél erg goed begrijpen dat je hier niet zo op zit te wachten, dus voel je alsjeblieft niet schuldig als het morgen niet goed gaat in de badkamer en je haar toch terug gaat brengen.

In ieder geval veel succes morgen!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nu de voorbereidingen gaan beginnen. Ik heb ze net nog even gevoerd en sjonge zeg, kom je met gulle gaven dan knort ze als een varken. Volgens mij heeft ze enorme baknijd want ze valt vooral aan als er eten inhet spel is. Hoe gaat dat straks samen, zal ons mannetje nog wel durven eten? Het is al niet een beste eter. Ik doe haar brokjes nu maar met een lepel in haar bakje en je hoort de tanden tegen de lepel slaan. Bij de opvang at zij heel slecht maar hier bij ons eet ze als een dijkwerker. Raar beest. Maar vandaag valt dus de beslissing of ze blijft of niet. Ik zou het heel zielig voor haar vinden als ze weer terug moet aggos. Waarom snapt ze niet dat we alleen het beste met haar voorhebben. Ik hoop dat ik haar in de kattenmand kan lokken.

Wacht er schiet me iets te binnen. Omdat onze ram zo timide is, zou het dan juist niet beter zijn om de koppeling juist op een voor hem bekend terrein te doen? Stel dat ik een ruimte in de woonkamer maak, waar hij heel vaak is geweest. Zou hij dan niet wat toegankelijker zijn? Voor haar is de woonkamer compleet onbekend terrein. Of maak ik het dan juist erger?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heel veel succes vandaag! Ik kan je helaas niet helpen met je vraag, want ik heb niet zoveel ervaring met koppelen, nog maar 1x gedaan (daarvoor de klassieke fout gemaakt om nieuwe konijnen gewoon toe te voegen in het hok).

Ik hoop echt dat haar gedrag wat beter wordt en dat ze daardoor bij jullie kan blijven. Maar als dat niet het geval is, voel je niet zo schuldig hoor. Jij hebt het in ieder geval geprobeerd en haar een kans gegeven.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou de nijnen zitten bij elkaar in de douche en ditmaal viel de ram de voedster aan. Was niet lang, wel veel plukken haar. Ik ben er een tijdje bij gebleven maar omdat meneertje maar steun bleef zoeken bij mij en de voedster hevig ademend in een hoekje zat ben ik er maar even bij weggegaan. Wat nu? Ik ga zo af en toe even kijken, dadelijk de hokken flink schoonmaken, de extra ren er weer aankoppelen en ze dan maar God zegene de greep bij elkaar zetten? Snotver wat is dit moeilijk zeg.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

sinds wanneer zitten ze bij elkaar in de douche? heb je ze nog bij elkaar zitten? zolang het gaat zou ik ze daar samen laten, de komende uren, misschien wel de hele dag. en dan pas vanavond in het hok. ik denk dat je daarmee de kans vergroot dat het in het hok ook goed zal gaan.

als je ze te vroeg naar de hokken verhuisd gaat het misschien weer mis.

je doet in ieder geval erg je best, mocht het echt niet lukken dan is dat ontzettend pech maar soms is het zo.

soms hoor je nog wel eens dat een paar weken uit elkaar zodat ze elkaar even 'vergeten' kan helpen, en dan weer opnieuw beginnen maarja of het helpt weet je niet van te voren. succes!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .