Ga naar inhoud

hoeveel gram?


Lilabella

Aanbevolen berichten

ik heb 4 supper lieve konijnen maar ik betwijfel of ze genoeg voer krijgen. ik meet altijd af in een maatbeker ga nog 1 van de dierenwinkel kopen maar heb tijdelijk deze maatbeker. ik geef biks (kleine korrels) en soms SS, maar ik vroeg me eigenlijk een beetje af of ze genoeg gram krijgen. weten jullie hoeveel gram 4 konijnen moeten, van SS en van gewone biks? ik zal ze zo eventjes wegen en de gewichten plaatsen zodat het makkelijker is om te zeggen hoeveel gram ze samen moeten krijgen (het is een viertalletje) Knijntje en Fluffie zijn teddydwergjes en Spikkel en Snufje zijn ras loos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de normale biks is 25 gram per kilo lichaamsgwixht, SS is 15 gram.

Je kunt voelen of ze dik genoeg zijn door hun ribbetjes en ruggetje te voelen, je moet dit kunne voelen, maar niet te goed.

Anders kun je naar de DA gaan en laten checken.

we hebben geen weegschaal voor dieren :( ga wel even kopen maar dan moet ik eerst nog sparen :( en ik spaar nu nog voor hindernis...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je gaat zelf op de weegschaal staan en dan noteer je het getal, en dan met 1 konijntje erbij. Het verschil is hoeveel je konijntje weegt.

Ik lees dat je gewone bix en SS geeft, hoe doe je dat dan als ik vragen mag? Een beetje gewone bix en een beetje SS of? Het is niet zo goed om plots over te schakelen en bv dag om dag ander voer te geven, dat kunnen hun darmpjes niet zo goed hebben, vandaar dat ik het even vraag/zeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de normale biks is 25 gram per kilo lichaamsgwixht, SS is 15 gram.

Je kunt voelen of ze dik genoeg zijn door hun ribbetjes en ruggetje te voelen, je moet dit kunne voelen, maar niet te goed.

Anders kun je naar de DA gaan en laten checken.

Nogmaals dit is een richtlijn! En geen heilige standaard. Je moet je konijnen gewoon in het begin geregeld wegen om de juiste hoeveelheid biks te bepalen. Het ene konijn heeft meer en het andere heeft minder nodig. Als je konijn aankomt, geef je minder biks en als hij afvalt moet je wat meer geven enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En voelen aan de ribben/rug, dan moet je al veel ervaring hiermee hebben om te kunnen zeggen of een konijn goed op gewicht is, of te dun etc. Ik geef toch echt de voorkeur aan wegen, dat is toch nauwkeuriger.

En het is niet zo dat alle andere biks dus 25 gr/kg is want ik geef BBT en daar krijgen ze 7-8 gram per kilo lichaamsgewicht van.

Van BBT geldt ongeveer dezelfde richtlijn als voor SS.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .