Ga naar inhoud

Konijn te dun?


Dorieke_

Aanbevolen berichten

Mijn Vlaamse Reus dame van 18 weken was zeer mager toen ik haar kreeg. Toen ik haar kreeg was ze een week of 12. Ze was erg ingevallen en je kon haar botten overal voelen.

Na goed voer (Hope Farms Rabbit Select), voldoende water, vers hooi en groente is ze gelukkig al een heel stuk aangekomen :) Alleen blijf ik de botten aan de achterkant van haar lijf voelen? Vanaf halverwege haar rug naar haar kontje voel ik nog botten zitten als ik aai. Hoort dit zo of is dit een teken dat ze nog te dun is?

Alvast bedankt allemaal!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar mijn mening moet het een beetje mooi rond aflopen, je voelt ze vaak wel iets zitten, maar echt uitsteken is niet de bedoeling volgens mij.

Kan het ook zijn dat er nog nauwelijks spieren zitten? Toen ik mijn konijn Leo van marktplaats haalde had hij ook totaal geen spieren op z'n lijf zitten. Nu ruim een jaar later vind ik hem er mooi uit zien. Hij voelt ook goed aan, mooi aangekomen, en z'n spieren zitten er ook weer waar ze horen te zitten. Maar dat heeft dus een jaar geduurd bij elkaar. Eerst kwam hij gewoon aan en groeiden de spieren langzaam, toen vond ik hem lelijk in z'n vacht zitten, maar nu dat ook vervangen is vind ik hem supermooi. En volgens mij zit hij ook lekker in z'n vel.

Wat voor verblijf heeft ze als ik vragen mag? Leo heeft de hele dag de mogelijkheid om z'n hok uit te kunnen, de ren in, dan kunnen de spieren namelijk ook rustig opbouwen ;) Ik weet niet of je die mogelijkheid hebt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie Domino :)

Ik denk dat ze dat het wat jij zegt het ontbreken van bespiering is. Nu ik jouw verhaal lees herken ik heel veel punten. Ze was in het begin ook lelijk qua vacht en glanst nu veel meer. Ook is ze qua groei wat breder geworden als ik het vergelijk met foto's die ik van haar heb toen ze hier net was.

Ze heeft een ren van 4m2 waar ze heerlijk in rond hupst. Ruimte genoeg :) Tevens heeft ze nog een nachthok waar ze alleen 's nachts in zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, nou dan moet het vast goedkomen toch? :) Gewoon even de tijd geven om rustig aan te sterken ;) ze is verder wel helemaal gezond?

Te snel dik worden of zwaarder lijkt mij ook niet gezond namelijk. Nu kan het lijf rustig aan wennen en opbouwen. En ze is ook nog eens in de groei, dus ze heeft de energie overal wel nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik wil hier even op reageren en vond het niet echt nodig om nieuw topic te maken.

Ik heb van de zomer twee konijntjes 'gered' die onder vreselijke omstandigheden moesten leven in een hok. Nooit er uit kwamen, slecht voer, geen hooi, geen groenvoer e.d. Ik heb ze dus nu zo'n 2 maanden.

Het gaat hartstikke goed met ze. Een ervan is al helemaal uit haar schulp, zit goed in haar vel, mooie bespiering e.d.

De andere was eerst echt veeeeel te dik. Arme dier liep niet eens, was niet gewend om beweging/ruimte te hebben en kon ook enorm gewicht volgens mij gewoon niet goed meesjouwen. Die heb ik dus op een gezond 'dieet' gezet en dit ging super. Ze is mooi slank, en kan eindelijk rennen/huppelen. Alleen nu de laatste paar weken heeft ze problemen met haar vacht. Ik dacht eerst dat haar vriendin dit eruit plukte maar ik vind nergens plukken haar. Het is ook alleen aan de onderkant, daar zijn happen uit. Heeft het te maken met stress? Rui? Rare weer (heel koud en nu ineens weer 20 graden)?

Wat kan ik hiermee doen? Is er iets om de vacht wat te stimuleren om weer goed te groeien of is dat een kwestie van tijd? Ook merk ik dat ze nu ze wat slanker is, er een beetje uit verhouding uit ziet. Maar zoals ik hierboven gelezen had heeft dat wss te maken met bespiering? Deze had ze namelijk totaal niet, alleen maar vet. Bij mij kan ze de hele dag door naar buiten dus ik neem aan dat dat met de bespiering vanzelf ook wel goed komt?

Graag tips.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is zeker wel de rui-periode, hier althans wel. Is ze niet stiekem schijnzwanger geweest dat alle haren op 1 plekje verstopt liggen, misschien ergens een gat gegraven? Dan trekken ze ook zo aan de onderkant alles eruit en zo'n nestje ligt ook enigszins verstopt waar je het niet snel ziet.

Er kan natuurlijk ook wat anders zijn dat weet ik niet. Dat schijnzwanger is iets wat dan bij mij op komt omdat het aan de onderkant is dat er plukken haar missen.

De bespiering zou vrij snel wel in orde moeten komen volgens mij, als ze al 2 maanden alle ruimte heeft dan zou je denken dat dat er toch wel weer aan zit, maar ik heb dat alleen maar gezien bij mijn konijn wat helemaal geen vet en spieren meer had, die was na 2 maanden weer mooi in d'r proporties. Misschien werkt het anders als ze juist heel dik zijn, en misschien heeft leeftijd er ook wel mee te maken, als het een ouder konijn is kan ik me voorstellen dat zoiets veel moeilijker weer opbouwt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was al op zoek naar een nestje maar niets, nada, noppes. Ook niet op de verstopplekjes.

Kijk het nog even aan daar ik van meer mensen hoor dat het ruiperiode is. Misschien heeft zij het wel extra erg. Noga en het andere konijn verharen ook wel maar niet echt hele happen uit de vacht.

Vind ook wel dat zij minder snel herstelt als haar vriendinnetje. Ze hebben beiden in ieder geval meer dan een jaar zo geleefd (ik gok ze rond de 1,5 - 2 jaar) en het vriendinnetje doet het super. Het is alsof zij wat meer moeite heeft te herstellen. Maar goed, ze is natuurlijk ook echt veel afgevallen (op een gezonde manier!). En dat zie je ook wel eens met mensen, eerst vet verbranden en dan komt pas de opbouw met spieren. Misschien kan ik het ergens mee stimuleren in de vorm van voer? Beweging krijgt ze in ieder geval genoeg, ze huppelt/sprint wat af.

Voor de rest is ze goed gezond. Eet goed, drinkt goed, keutelt/plast goed. Alleen die vacht ziet er gewoonweg niet uit. Ohja, en haar ogen... Ze heeft in de tijd bij de andere baasjes in ieder geval aan een oog een forse ontsteking gehad. Nu is ze blind aan dat oog. Vreselijk wat men kan doen met dieren... Gewoon laten zitten omdat het geld kost, bah.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .