Ga naar inhoud

konijnen en chocolade???


loesje24

Aanbevolen berichten

Hey allemaal

Ik heb een super lief (ahum :he:), onderzoekende FH die toen net mijn voorraadkast heeft bewonderd. Dit heeft ze natuurlijk met haar mooie tandjes gedaan.

Vooral het pak hagelslag was erg interessant en gevolg daarvan is een klein gaatje onder in het pak. Hagelslag waterval!!!

Ik was er meteen bij, maar nu vraag ik mij af, is chocolade net zo slecht voor konijnen als voor honden?

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zover ik weet wel.

Het is in ieder geval niet goed voor ze.

Maar als hij een paar nageltjes heeft gegeten kan het volgens mij niet zoveel kwaad.

Een hond moet ook behoorlijk chocolade eten, wil er echt iets gebeuren.

Onze hond kreeg heel soms een boterham met pasta als die over was.

Wisten wij toen veel, gebeurt inmiddels niet meer, maar is nooit wat gebeurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb altijd begrepen dat van chocola het hart enorm tekeer kan gaan. En bij sommige honden kan dat een hartaanval veroorzaken. Daarom is het zo gevaarlijk.

In Chocola zit volgens mijn geen Cafeïne hoor.

Ow ok, mij is nl verteld dat ze er migraine aanvallen van kunnen krijgen vanwege caffeine, mijn excuus voor de verkeerde info. Al waren we niet zo handig vroeger en voerden de hond op warme dagen een chocotip... Even vergetend dat daar ook chocolade om zit, gelukkig kon hij er wel tegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Chocolade is een voedingsmiddel dat beperkte hoeveelheden theobromine, cafeïne en tryptofaan bevat. (...)

(...) Chocolade kan voor honden en paarden echter dodelijk zijn, omdat hun metabolisme theobromine niet kan omzetten. Als honden chocolade eten, blijft de theobromine 20 uur in het bloed circuleren. Het kan epileptische aanvallen, hartinfarcten, interne bloedingen, en ten slotte de dood veroorzaken. Milde verschijnselen zijn: rillen, krampen, verhoogde hartslag, braken en diarree. Als een hond chocolade eet, breng hem dan naar de dierenarts. Het geven van zout om de hond te laten braken is geen goede oplossing omdat de hond kan overlijden ten gevolge van een zoutvergiftiging. Een hond van 10 kilo kan van 12,5 gram pure chocolade al verschijnselen krijgen. Van melkchocolade moet een hond 10 keer zoveel eten om de gevolgen te ervaren.

Quote van Wikipedia.

Het hangt dus af van de hoeveelheid theobromine in de chocolade. Nu weet ik dat niet in ieder product ook cacao (en dus theobromine) verwerkt zit. Cacaofantasieproducten zit bijvoorbeeld minder dan 35% cacao in. Witte chocolade zit helemaal niets in.

Of een konijn ook theobromine kan verteren, geen idee. Ik zou de gok er in ieder geval niet op nemen... :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Chocolade is een voedingsmiddel dat beperkte hoeveelheden theobromine, cafeïne en tryptofaan bevat. (...)

(...) Chocolade kan voor honden en paarden echter dodelijk zijn, omdat hun metabolisme theobromine niet kan omzetten. Als honden chocolade eten, blijft de theobromine 20 uur in het bloed circuleren. Het kan epileptische aanvallen, hartinfarcten, interne bloedingen, en ten slotte de dood veroorzaken. Milde verschijnselen zijn: rillen, krampen, verhoogde hartslag, braken en diarree. Als een hond chocolade eet, breng hem dan naar de dierenarts. Het geven van zout om de hond te laten braken is geen goede oplossing omdat de hond kan overlijden ten gevolge van een zoutvergiftiging. Een hond van 10 kilo kan van 12,5 gram pure chocolade al verschijnselen krijgen. Van melkchocolade moet een hond 10 keer zoveel eten om de gevolgen te ervaren.

Quote van Wikipedia

M'n hond krijgt zelden een iniemini stukje witte chocolade.(pak 1 ker per jaar) ze leeft toch nog

aangepast door Jolien_1999
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reactie!! Ik had ook wel het idee dat het slecht was voor konijnen, was gewoon even nieuwsgierig of het net zo slecht is als bij honden!

Bij honden weet ik het namelijk dat een stukje pure chocola dodelijk kan wezen. En dat er cafeïne in zit was bij mij ook bekend.

Ukkie had een pak melkchocolade slag te pakken dus al iets minder gevaarlijk ;) ( al kan baasje ook erg gevaarlijk wezen als er zoiets gebeurt :P)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn is gek op chocola.. Ze heeft het ooit eens van tafel gejat en sindsdien als ze het ruikt moet en zal ze het te pakken krijgen. Uiteraard weten we het nu dus: Chocola buiten konijn-bereik houden. Maar ze heeft meerdere keren chocola gehad, meestal ongeveer één blokje of een paaseitje of zo. Nooit enige reactie opgemerkt. Natuurlijk raad ik het niet aan maar ik zou me niet direct zorgen maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn is gek op chocola.. Ze heeft het ooit eens van tafel gejat en sindsdien als ze het ruikt moet en zal ze het te pakken krijgen. Uiteraard weten we het nu dus: Chocola buiten konijn-bereik houden. Maar ze heeft meerdere keren chocola gehad, meestal ongeveer één blokje of een paaseitje of zo. Nooit enige reactie opgemerkt. Natuurlijk raad ik het niet aan maar ik zou me niet direct zorgen maken.

Hier ook. Het was op den duur zelfs zo erg dat hij aan kwam rennen als je hagelslag op je boterham schudde. Is wel een goede methode om te zien of ze écht ziek zijn trouwens. :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad vooral de theobromine in chocolade die giftig is, minder de cafeïne. Bij mijn weten is het ook voor konijnen giftig. In welke hoeveelheid durf ik niet te zeggen, maar ik zou altijd proberen te voorkomen dat ze er van eten.

Ik heb een onderzoek gevonden waarbij ze konijnen 20 en 120 dagen voeding gaven met 0, 0,5, 1 en 1,5 procent theobromine er in. Vooral uit de groepen die 1 en 1,5 % kregen stierven konijnen door hartfalen. In de andere groepen kregen de konijnen ook wat medische problemen (verminderde vruchtbaarheid, hartproblemen). Beide dus dingen die je niet snel aan de buitenkant kan zien en niet snel opmerkt!

Voorkom dus dat konijnen chocolade eten!

Overigens kwam ik ook onderzoeken tegen waaruit blijkt dat als mensen grote hoeveelheden chocolade eten, en dan met name oudere mensen, dat dit ook schadelijk is voor je gezondheid!

aangepast door Evee
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .