Ga naar inhoud

gedrag van voedster veranderd na sterilisatie


jolanda1965

Aanbevolen berichten

Beppie is vorige maand gesteriliseerd, moest gebeuren vanwege gezondheidsredenen. Maar ik vind haar zo anders als voor die tijd. Ze is heel erg op zichzelf geworden. Vroeger kon ze uren naast je liggen en lekker knuffelen, nu hooguit 10 minuten, Zal dit tijdelijk zijn omdat ze wat angstig is door wat ze mee heeft gemaakt of zal dit blijvend zijn ?

Ik ben wel benieuwd of meerdere mensen dit gemerkt hebben aan hun konijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na een castratie van een voedster merk je vaak een verandering in gedrag. Heel vaak is dit een verandering die wij als mens positief viden. KNuffeliger, rustiger etc. Maar het komt ook voor dat het konijn veranderd en rustiger word meer op zichzelf, wat stiller, minder enthousiast. Soms trekt dit bij en komt er weer meer van haar oude ik naar boven. Ik sommige gevallen is die verandering blijvend. Een van mijn konijnen was vroeger een heel vrolijk en best aanhankelijk konijn. Vrolijkheid zie ik niet vaak meer bij haar en aanhankelijk is ze al helemaal niet meer.

Als ze weer meer terug zal veranderen zal dat denk ik vooral tussen nu en zeg een maand moeten gaan gebeuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het nog weinig gemerkt, intussen heb ik wel al een aantal voedsters laten helpen. Daarbij moet gezegd worden dat het grotendeels opvang-konijnen of konijnen van anderen waren, waarbij ik mij dus gericht heb op de nazorg en de keuze voor sterilisatie ofwel niet echt een keuze was maar noodzakelijk (meestal i.v.m. dracht) ofwel een keuze gemaakt door de baasjes. Je kent de konijnen dan natuurlijk niet zoals hun baasje ze kent. Maar vooralsnog heb ik gelukkig geen negatieve dingen opgemerkt of te horen gekregen. Bij mijn eigen konijnen is het hormonale gedrag (rijden, nestjes bouwen, sproeien) weggenomen maar verder aan hun karakter is weinig veranderd. Ik zou een konijn ook niet laten helpen in de hoop dat het karakter veranderd. Hoewel de kans (in sommige gevallen kun je het beter een risico noemen) dus wel bestaat dat ze erg veranderen.

Een vervelende bijkomstigheid maar je hebt bewust de keuze voor castratie gemaakt, hou dat wel in je achterhoofd. Een goede keuze ook, anders was ze niet lang meer bij je geweest. Ik hoop erg voor je dat het nog bij trekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb helaas ervaring met een voedster die na haar castratie nooit meer echt dezelfde is geworden. Van een opvliegend meisje die toch wel erg hield van knuffelen is ze veranderd in een pittige tante die totaal niet meer van knuffelen hield. Ook werd ze erg vervelend naar haar vriendje toe. zo erg dat ik ze heb moeten scheiden. Met haar nieuwe vriendje ging het wel goed, maar ook bij hem werd ze erg vervelend als ze lekker in de tuin aan het rennen waren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ze is niet geholpen vanwege haar gedrag, maar helaas omdat ze bloedingen had vanuit haar baarmoeder. het lijkt de laatste dagen weer iets beter te gaan hoor, ze komt meer naar mij toe en blijft ook wat langer bij mij zitten, vind het wel erg jammer, misschien is ze het vertrouwen een beetje in mij kwijt geraakt door wat ze heeft meegemaakt en moet dat weer even terug gewonnen worden,het is best een angstig meisje van zichzelf, en net wat dollie zegt ik had weinig keus om het niet te laten doen dus gewoon hopen dat het bijtrekt allemaal. maar was eigenlijk gewoon benieuwd of andere het ook zo ervaren hadden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je schrijft ook duidelijk dat ze vanwege gezondheidsredenen is gecastreerd, maar dat kan even goed uitwerkingen hebben op haar gedrag. Tenminste als dat gedrag beinvloed werd door haar hormonen.

Zit ze normaal samen met een ander konijn? Vaak knapt een voedster daar ook wel wat van op, als ze weer bij haar partner zit. Het is sowieso een zware operatie, dus een weekje wat down is heel normaal. Maar een maand is wel lang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet jezelf hoe dan ook nooit iets verwijten. De keuze was noodzakelijk. Geef het even tijd. Probeer haar vertrouwen weer te vinden. Je merkt vaker dat het een vertrouwens probleem is en de band weer beter word. Een negatieve verandering is zeker mogelijk en ik ken enkele voedsters die dat hebben na een castratie al dan niet een medisch noodzakelijke (dat maakt ook niet uit).

Ik ken er meer waar het uiteindelijk weer goed kwam en nog meer die er niet of nauwelijks van veranderden.

Een vriendje helpt wel vaak in het gedrag wel merk je vaak dat een konijn meer naar een konijnenvriendje trekt. Wat natuurlijk heel positief is want daar kan ze goed mee communiceren en ze begrijpen elkaar echt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .