Ga naar inhoud

Te weinig biks?


KoenSilvertant

Aanbevolen berichten

Hallo,

Hoeveel hooi moet een konijn nou eigenlijk hebben.

Ja veel, maar hoeveel is veel?

Dit is wat ik aan hooi per dag geef:

Ochtend, grote ruif vol, grote bal vol

Middag: grote bal vol kleine bal vol

Avond: grote bal vol kleine bal vol grote ruif vol.

Maar ze krijgen ook maar heel weinig biks.

38 staafjes om precies te zijn.

Is dit te weinig?

Ze krijgen ook nog wel groente, een lunchbak vol per dag.

Hoe kun je ook alweer voelen hoe zwaar ze zijn?

De ruggetjes kan ik wel voelen, die van bobo heel goed en lotje wat minder.

Ribbetjes kanik jiet zo heel goed voelen?

Moet ik over gaan op 40 gram biks per dag?

Owjah, het gewicht weet ik niet, maar ik schat 2,5 kilo en 1,5 kilo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eens gelezen dat de hooiconsumptie zo groot moet zijn als een bolletje (los) hooi ter grote van het lijfje van het betreffende konijn/dag. Ik weet alleen niet meer waar ik dat vandaan haal want ik lees redelijk wat over konijnen op zo divers mogelijke plaatsen. Basje eet hier bijna 2 maal zijn eigen lijfje/dag, dus of het klopt weet ik niet.

Ik heb ook wel eens 100 gram per dag/konijn gelezen, maar dat lijkt mij erg veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel typisch KoenSilvertant, dat je andere mensen gaat liggen afkraken om wat voor voer ze geven en zelf weet je niet eens of je het goed doet. Lijkt me toch handiger dat je eerst er wat meer vanaf weet voordat je dingen gaat roepen in topics als SS en HFST is het beste voer. Er komt wel wat meer bij kijken.

Anyway, het aantal staafjes zegt me niks. Je moet gewoon je konijnen regelmatig wegen en als ze goed op gewicht blijven dan is het prima. Komen ze aan, geef je minder etc. Er is niet 1 hoeveelheid perfect, het is per konijn verschillend hoe de behoeftes liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat fijn dat je je nu zekerder van handelen voelt. Probeer alsjeblieft goed na te denken over je reacties naar anderen toe, zeker als het gaat over dingen waar je zelf nog onzeker over blijkt. Ik kan mij best inbeelden dat samen met mezelf en Amatjuh er hier nog mensen zijn die dit gevoel delen en dat het anders nog voor wrijvingen zou kunnen gaan zorgen. Van achter een computerscherm is het nu eenmaal moeilijk beoordelen hoe jij het precies bedoelt hebt... Ik oefen er zelf ook nog elke dag op, geen schande hoor, het is alleen maar een tip :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat fijn dat je je nu zekerder van handelen voelt. Probeer alsjeblieft goed na te denken over je reacties naar anderen toe, zeker als het gaat over dingen waar je zelf nog onzeker over blijkt. Ik kan mij best inbeelden dat samen met mezelf en Amatjuh er hier nog mensen zijn die dit gevoel delen en dat het anders nog voor wrijvingen zou kunnen gaan zorgen. Van achter een computerscherm is het nu eenmaal moeilijk beoordelen hoe jij het precies bedoelt hebt... Ik oefen er zelf ook nog elke dag op, geen schande hoor, het is alleen maar een tip :)

Dankjewel voor de tip!

Als ik het zo eens na lees, zie ik i derdaad dat het soms bot overkomt, dit is dan wel niet de bedoeling...

Ik zal er zeker op gaan letten! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je in je manier van schrijven al wat voorzichtiger bent en daarbij bewoordingen gebruikt als "ik meen gelezen te hebben", "ik denk zelf dat", "persoonlijk zou ik",... Is het volgens mij al minder bot en is er denk ik veel meer ruimte voor andermans mening/informatie/...

Om even een eigen voorbeeldje te geven: ik ben zelf nieuw met konijntjes dus ik let er op dat als ik niet 100% zeker ben ik 'schrijf dat ik iets denk', 'ik (denk ik) gelezen heb dat'. Het is voor mij nodig voorzichtig te zijn met het geven van informatie/formuleren van zinnen omdat het anders kan lijken alsof ik de waarheid in pacht heb en dat is per slot van rekening toch zeker niet het geval. Ik meen dat koen ook redelijk nieuw is dus ik raad hem bij deze hetzelfde aan.

Dit is ook wat ik bedoelde in mijn vorige bericht, ik hoop dat het nu wat eenduidiger is :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is niet het enige topic hoor en dat is ook waar ik me aan stoor.

Dat je mensen advies geeft hier op BB is prima, maar weet dan wel waar je het over hebt en roep geen loze kreten in topics. Graag met argumenten. HFST en SS zijn heus niet de allerbeste biks en er zijn ook nog andere wegen die naar Roma leiden. Er is gewoon niet simpel weg 1 pasklaar antwoord op wat is de beste biks. Je kunt natuurlijk alleen uitgaan van de samenstelling van de biks en daaruit concluderen welke de beste is, maar daarnaast heb je ook nog te maken met hoe de konijnen erop reageren (lusten ze het? hoe zien de keutels eruit?). En dan heb je nog het budget wat iemand heeft en voor hoeveel konijnen het is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .