Ga naar inhoud

Knuffel heeft baarmoederkanker


Kp Tje

Aanbevolen berichten

Ongeveer een jaar geleden kreeg mijn Knuffel spontane bloedingen uit haar vagina. Wij zijn gelijk naar de dierenarts gegaan om vast te stellen wat het kon zijn. De dierenarts toen had gezegd dat het een versteende eicel was dat spontaan was vrijgekomen omdat haar vriend Zwartje samenleefde met haar. Zwartje was wel gecastreerd. Zij is nooit gesteriliseerd geweest. Nu, een jaar later (en ongeveer 2 maanden geleden) voelde ik een grote bobbel aan de zijkant van haar ribben. Ik schrok en nu omdat ik verhuisd ben was ik naar de dierenarts om de hoek gegaan, gelijk naar de dierenarts. Hij heeft toen geprikte in de bobbel en onder een petrischaal gedaan om te kijken of de bobbel uit cellen of vet bestond. Het was voor hem te lastig vast te stellen. Daarom had ik toen besloten de bobbel te laten weghalen. Uiteindelijk, op de dag van de operatie (ik was erg bezorgd over hoe het zou lopen) heeft de dierenarts toch besloten om verder onderzoek te doen en te voelen op de buik op de baarmoeder (naar aanleiding van de bloedinging het jaar daarvoor).

Uiteindelijk heeft hij besloten een echo te maken van Knuffels buikje en toen gezien dat er een donkere plek van onregelmatigheden in de baarmoeder. Knuffel is nu ongeveer 7 jaar bijna 8. Ik was zo van streek toen ik hoorde dat het waarschijnlijk kanker was en er al uitzaaiingen worden. Ik heb de beslissing wel of niet opereren met veel moeite moeten maken. Gelukkig was de dierenarts erg begripvol. Uiteindelijk heb ik besloten de operatie van het verwijderen van de gehele baarmoeder niet door te laten gaan. Er waren al uitzaaingen en ik wou Knuffel niet door de narcose en stres heen laten gaan. De dierenarts zei zelf dat het misschien nog een hele lang tijd goed zal gaan! Dat gaf natuurlijk veel hoopIk geniet nu elke dag van haar en beleef zoveel plezier aan het knuffelen en het uitlaten en haar zo enthousiast en blij zien. Het is een tijdje zelfs zo geweest dat ik haar ziekte vergeten was omdat ze nog zo vrolijk rondhuppelt en prima eet. Maar dan denk ik er toch aan dat ze ziek is en het maakt mij zo bang om haar kwijt te raken. En wanneer is maar de vraag. Er zijn nu inderdaad meer uitzaaingen want als ik haar aai, voel ik een aantal bobbels op haar ribben. Het is zo naar dat ze zoiets vreselijks heeft.

Haar gedrag is de laatste tijd veel veranderd. Zij is erg bijterig, maar dat komt door de hormonen wisselingen in haar lichaam. Ik neem het haar niet kwalijk en houd zo veel van haar. Ik weet in ieder geval als ik ooit een vrouwtje weer neem, dat ik haar zeker laat steriliseren om de kans te verkleinen. Zijn hier ook nog anderen op het forum die dit hebben meegemaakt met hun konijn? Toen ik erachter kwam had ik een gevoel van ongeloof, dat het niet waar kon zijn.

Vandaag in het parkje!

http://i1072.photobucket.com/albums/w369/Kp_Tje/9be81aa0.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, ik heb dat ook gehad. Mijn konijn had ook bloederige uitvloeiing en de dierenarts heeft haar baarmoeder toen gevoeld en die bleek een tumor te bevatten. Er is toen een foto gemaakt om te kijken of het naar de longen was uitgezaaid.

Op de foto was toen niks te zien, wat inhield dat het of nog niet was uitgezaaid, of misschien wel maar dan was het nog zo klein dat het niet te zien was op de foto.

Met die informatie heb ik besloten haar wel te laten opereren. Ze was toen 8 jaar. Uiteindelijk heb ik haar een paar maanden geleden laten inslapen, ze werd zo benauwd dat het geen doen meer was. Ze is bijna 10 geworden, dus heeft nog 2 jaar extra mogen krijgen.

Maar bij jouw konijn is het uitgezaaid begrijp ik? Dan weet ik niet wat ik zou doen, ik weet niet hoeveel kans van slagen een operatie heeft? En wat haar perspectieven zijn voor daarna? Het kan ook zijn dat ze de operatie niet overleeft, dat zijn zeker dingen die je in overweging moet nemen.

Veel succes in ieder geval met je beslissing!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ongelofelijk naar voor je dat je konijn baarmoederkanker heeft en dat er sprake is van uitzaaiingen.

Ik heb veel respect voor je beslissing, zou in jouw geval waarschijnlijk precies hetzelfde gedaan hebben.

Heel veel sterkte de komende tijd! Probeer nog maar zoveel mogelijk van haar te genieten en verwen haar maar lekker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een verschrikkelijk nieuws! Ik hoop dat jullie nog een lange tijd samen hebben. En vergeet niet zo nu en dan een fotootje of iets dergelijks te maken. Heb ik ook veel gedaan in mijn laatste tijd met mijn konijntje. Nu is hij er niet meer, en geeft het me heel veel troost om naar al zijn grappige en lieve foto's te kijken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

goh wat een rotverhaal, mijn konijn had ook helderrood bloedverlies en nadat er uitgesloten was dat het van haar blaas kwam hebben we haar gelijk laten steriliseren. later bleek dat haar baarmoeder vergroot was en dat er bloedstolsels in zaten, gelukkig nog niet ernstig maar ben blij dat we het gelijk hebben laten doen, jij heel veel sterkte met je konijn en geniet van de tijd dat ze er nog is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jee heftig hoor! Heel veel sterkte en zoals er al meerdere zeggen, geniet nog lekker samen. En inderdaad foto's maken geeft je echt troost. Ik heb mijn voedster in moeten laten slapen omdat ze Ecuniculi had. Op dagen dat ik mezelf het kwalijk nam, keek ik naar de foto's waarop ze al erg ziek was. En dan besef ik dat ik het er wel goed aan heb gedaan. Het is natuurlijk een heel ander verhaal. Maar je kunt duidelijk in de foto's zien dat ze het altijd erg na der zin heeft gehad bij jou/mij/elk andere goed baasje. Ik heb na der dood een mooi canvas schilderij laten maken van me meid en die hand bij m'n bed, daarlag ze het liefst de heledag op. Ook heb ik er lekkere dingetjes gegeven die ze normaal niet kregen of ongezond waren, als ze dan toch al ziek zijn, dan maar extra verwennen vond ik. Dan heeft ze iniedergeval een 'lekkere' laatste tijd gehad hihi. Ik denk ook wel dat de juiste beslissing gemaakt hebt door haar niet meer telaten helpen. Ik had dezelfde keus ook gemaakt als ik er zo voorstond.

Nou goed, om een verhaal kort te maken, geniet samen en verwen er lekker. Hopelijk mag je er toch nog een hele tijd bij je houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aw wat een verhaal inderdaad.. dappere beslissing. Heb er (gelukkig nog) geen ervaring mee, maar ook wel eens gekozen om niet het hele medische circus in te gaan met een wat ouder huisdier maar hem gewoon nog een zorgeloze paar laatste maandjes te geven. Nooit spijt van gehad. Geniet nog veel van elkaar, iedere dag is er weer een!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat naar om zo'n bericht te krijgen. Heeft de dierenarts nog iets gezegd over eventuele pijnbestrijding? Het kan tenslotte best dat ze wat bijterig is geworden omdat ze misschien pijn heeft, maar dat kun je zelf het beste beoordelen in overleg met de dierenarts.

Fijn dat ze bij jou zo liefdevol oud mag worden en dat je het beste met haar voorhebt! Sterkte met alles!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .