Spring naar bijdragen
Irisz

paar vraagjes

Recommended Posts

Hoi allemaal,

Na een poosje wikken en wegen krijgt mijn konijntje een vriendinnetje erbij! Nu heb ik nog helemaal geen ervaring met koppelen, maar na het inlezen op dit onderwerp snap ik het in theorie denk ik redelijk;) Toch heb ik nog 2 vraagjes.

Mijn konijn en zijn toekomstige vriendinnetje krijgen samen een mooi groot hok, dus dat is voor allebei nieuw. Nou vroeg ik me af of ik (voor de koppeling) dan het beste mijn konijn er nu alvast in kan zetten en zijn vriendin even ik het oude hok. Of dat ik straks als eerste zijn vriendin in het nieuwe hok moet zetten en hem nog even in zijn oude hok laat. Daarnaast vroeg ik me ook nog af of ik dan 1 of 2 toiletjes nodig heb:)

Ik hoop dat jullie me raad kunnen geven, en alvast bedankt natuurlijk!

grtjes

Iris

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Laat je man castreren en ga dan opzoek naar een vriendin, dan kun je ze meteen koppelen op neutraal terrein en het nieuwe hok geven. Het beste is het hok neutraal te laten dan 1 van beide er alvast in te zetten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hij is allang gecastreerd dus dat hoeft niet meer:) bedoel je dan dat ik nog een derde hok erbij moet regelen en ze na de koppeling in het nieuwe hok zetten?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh kijk dat scheelt. Ik zou dan gewoon neutraal gebied een garage of badkamer uitzoeken om ze te koppelen (konijnen tijdens koppelijk niet steeds scheiden maar bijelkaar laten) en dan samen in het nieuwe hok zetten als de situatie redelijk stabiel is en daar verder het verliefde stel te laten ontstaan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij mij werd geadviseerd ze na het koppelen meteen samen in een hok te zetten. Dit ging meteen aardig goed.

Ik zou ze dus wel bij elkaar zetten, want inderdaad, als het goed gaat moet je ze niet telkens uit elkaar houden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

En het andere konijn was nieuw, die kon gerust bijkomen. (En als de ander vervelend deed dan sloten we een deel voor een uurtje af, zodat ze weer even bij kon komen.) Is goed gegaan!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je konijn wordt al gekoppeld in het opvangcentrum waar je zijn maatje vandaan haalt. Daar worden de eerste stappen genomen en wordt gekeken of het mogelijk klikt. De koppeling gaat thuis verder. Dat moet op een neutraal terrein gebeuren waar jouw konijn in ieder geval nog niet eerder is geweest. Als alles goed gaat is het niet nodig om ze nog eens te scheiden. Dan moet na de scheidingsperiode weer opnieuw gekoppeld worden.

Als het verkeerd gaat met de koppeling ... zou ik het niet weten. Heb maar één koppeling meegemaakt en die verliep vlekkeloos. Bij ons is trouwens de nieuwe kooi gelijk in gebruik genomen op advies van de opvang. Het werd als neutraal terrein gebruikt. Ze zijn er gezellig in gebleven omdat de koppeling geen problemen opleverde.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je hebt twee verschillende soorten koppelingen. De ene opvang heeft de voorkeur voor de rustige koppeling de andere koppelt op de snelle manier.

Als je op de snelle manier koppelt kun je ze laten kennismaken in de opvang. Als dat goed gaat kun je ze thuis ook bij elkaar laten en aan elkaar laten wennen in het nieuwe hok. Zit hier wel een vaste ren aan vast? Dat is namelijk wel echt belangrijk voor je nijnen.

Als je de rustige manier wilt, dan kun je de twee hokken gebruiken om ze om en om in te doen zodat ze aan elkaars geur kunnen wennen. Je laat ze dat zo'n 10 dagen doen en zet ze dan pas bij elkaar, dit moet dan weer op neutraal terrein wat je dan even opnieuw zou moeten maken ergens.

Daarna de nieuwe kooi weer goed schoonmaken en geurvrij, en hopelijk kunnen ze daar dan vervolgens samen wonen!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja kan ook gewoon twee of drie dagen wachten met koppelen

Wel zorgen dat ze elkaar nog niet zien of ruiken

Dan kan de dame eerst even bijkomen

Maar waarom ga je niet met je ram naar een opvang daar kan hij zelf zijn vriendin kiezen en helpen ze met de koppeling

Succes

maar bedoel je dan meteen koppelen na het ophalen van het nieuwe konijn? Heeft die niet eerst 1 of 2 dagen nodig om bij te komen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bijkomen moet ze toch, of het nu alleen is of gekoppelt.

Door het in fasen te doen moet ze eerst wennen aan een nieuw huis en nog geen 2 dagen erna is alles wat ze dacht dat er was weer weg en wordt ze met een ander konijn op weer een andere plek gezet.

Kun je net zo goed de eerste stap overslaan toch...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou even een update. Zaterdag het nijntje opgehaald. Toen een paar uur laten rusten en daarna samen gezet op neutraal terrein (badkamer). Dat verliep redelijk, maar ik vertrouwde het niet genoeg om ze ook al samen in een hok te doen, want op het eind sprongen ze steeds onder en over elkaar heen. Dus allebei voor de nacht in de 2 hokken naast elkaar gezet. Vandaag heb ik ze weer 2 langere periodes van een paar uur bij elkaar gezet, maar er zit nog niet echt schot in.

Mijn rammetje is namelijk wel geïnteresseerd, maar zodra hij in de buurt komt, valt de voedster naar hem uit en jaagt ze hem weg. Of ze doen hun dansje met sprongen weer, dat ze over en onder elkaar door springen. Een keer rolden ze kort samen over de grond, maar sindsdien niet meer. Ze rijden trouwens niet op elkaar. Dus mijn rammetje heeft nu een paar keer flink het deksel op zijn neus gehad (maar ik heb niet ingegrepen) en is nu bang voor de voedster. Uit de neutrale ruimte probeert hij weg te komen en als de voedster in beweging komt dan stampt hij vaak met zijn achterpootjes en wil hij uit de buurt. De voedster moet blijkbaar niets van het rammetje hebben en zolang hij maar uit de buurt blijft ligt ze er languit best relaxed bij. Zij is wel het dominerende konijn.

Dus de meeste tijd zit hij lichtelijk gestrest aan de ene kant van de ruimte en ligt zij aan de andere kant. Hebben jullie nog tips??? Moet ik dit nog even volhouden? Ik weet dat je niet teveel medelijden mag hebben. Maar mijn rammetje is steeds zo bang dat ik bang ben dat ik hem straks de neutrale ruimte niet goed meer in krijg.

Nou ja, alle tips welkom!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh oh, lieve Iris..

Ik lees het telkens weer; mensen die bij het koppelen steeds een paar uur samen zetten en weer uit elkaar.

NIET DOEN!!

Het is veel beter en effectiever om ze in een keer samen te zetten en niet meer uit elkaar te halen.

Je kunt ze het beste in de badkamer zetten samen en niet meer weghalen tot ze samen uit een bakje kunnen eten en bij elkaar willen liggen af en toe. En dat kan zomaar 2 dagen duren!

Heb je de mogelijkheid om de konijnen een hele dag, hele nacht en weer een hele nacht in de badkamer te laten?

Zo ja, dan moet je dat doen... Koppelen duurt maar zelden kort. Ze moeten elkaar helemaal leren kennen en accepteren. Daarbij hoort een heel ritueel aan vermijden, over elkaar heen springen, in het kontje bijten, op elkaar rijden, jagen en soms zelfs vechten!

Bij mijn koppeling vlogen werkelijk de haren in het rond!! Een heel eng gezicht, maar zolang er geen bloed vloeit moet je ze laten.

Geef ze dus echt ruim de tijd en probeer je er niet te veel mee te bemoeien, alleen om te kijken of ze nog genoeg eten en drinken hebben, of dat het uit de hand loopt.

Het is niet gek hoe jouw konijntjes reageren. Ik herken ook dat een van de twee heel bang wordt voor de ander. Dat gebeurde bij mij ook, toen mijn ram zich realiseerde dat het vrouwtje hem de baas was. Maar dat trekt vanzelf ook bij, als je ze maar de kans en dus tijd geeft.

Stop ze dus liefst nu nog de hele nacht in de badkamer, of houdt ze vannacht apart en start morgen opnieuw, maar als je start moet je ze dus ook niet meer uit elkaar halen!

Maak de ruimte zo leeg mogelijk, behalve wat eten, drinken en een doos om even in terug te kunnen trekken.

SUcces en hou ons op de hoogte!!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .