Ga naar inhoud

Blindedarmkeutels?!


Sjellie

Aanbevolen berichten

Eén van mijn twee konijntjes laat de BDK's liggen. Ik weet bijna 100% zeker dat het Carlo is. Ik snap alleen niet waarom dat gebeurt. Ik gaf beide eerst 10 gram SS per konijntje en ca. 100 gram groenten (altijd andijvie, witlof, wortelloof en een stukje wortel van ca. 2 cm of een klein stukje appel). Verder natuurlijk onbeperkt hooi en water. Er bleven toen iedere dag een paar trosjes BDK's liggen.

Daarom heb ik de hoeveelheid biks gehalveerd om te kijken of het misschien zou helpen. Ik geloof dat een dag lang geen BDK's in de ren of het hok lagen. Maar de dag erna blijven er weer BDK's liggen. Vervolgens heb ik de biks weggelaten en weer bleef de ren een dag BDK vrij. Vervolgens de groenten gehalveerd. Zelfde verhaal. Uiteindelijk alleen hooi en water gegeven met een paar biksstaafjes als snoepjes. De ren en de kooi is nu al een dag of 4 BDK-vrij. Ook de rest van de uitwerpselen zagen en zien er prima uit. Ze krijgen ze grotere en lichtere keutels door de extra hoeveelheid hooi.

Gisteravond na 4 dagen BDK-vrij weer twee (!!) blaadjes witlof per konijntje geprobeerd om per dag op te bouwen en een juiste hoeveelheid groente te kunnen bepalen. En ja hoor: vanmiddag weer een trosje BDK's in de ren. :eek:

Ik snap er niets van! Waar kan het aan liggen dat Carlo zijn BDK's laat liggen? En hoeveel kwaad kan het als hij een trosje of 3 per dag laat liggen met ca. 50 gram groenten per dag en eventueel een aantal biks-staafjes?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kan hij niet goed tegen witlof. Ik zou hem dan weer een dag ofzo alleen hooi/water geven en dan een stukje andijvie proberen. Tja en misschien heb je de pech dat je een konijn hebt die niet goed tegen groente kan, dan zou je nog kruiden kunnen proberen.

Als het maar 3 trosjes per dag zijn zou ik me trouwens niet zo'n zorgen maken en wel gewoon groenvoer blijven geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kunnen wormen zijn laat een paar keutels nakijken bij de da

En appel en wortel bevatten veel suiker dus dat kan je ook even proberen weg te laten

En misschien een dag op alleen hooi en water

De appel en wortel heb ik als eerste weggelaten bij het verminderen van hun hoeveelheid groente. Ook dat hielp niet. Ze hebben inmiddels 4 dagen op alleen water en hooi gestaan om even uit te sluiten dat het weer maar één dag goed ging. Al die dagen is de kooi BDK-vrij geweest. Zouden het nog steeds wormen kunnen zijn als hij al 4 dagen lang zijn BDK's wel opeet? Zal het in ieder geval even in mijn achterhoofd houden.

Misschien kan hij niet goed tegen witlof. Ik zou hem dan weer een dag ofzo alleen hooi/water geven en dan een stukje andijvie proberen. Tja en misschien heb je de pech dat je een konijn hebt die niet goed tegen groente kan, dan zou je nog kruiden kunnen proberen.

Als het maar 3 trosjes per dag zijn zou ik me trouwens niet zo'n zorgen maken en wel gewoon groenvoer blijven geven.

Dus als een konijn niet tegen een bepaalde groente kan laat hij ook zijn BDK's liggen? Vanuit de opvang wist ik dat Carlo al gewend was aan al deze groenten. Heb voor de zekerheid wel gelet op zijn gewone keutels, maar die waren prima. Had altijd begrepen dat die zacht werden als een konijn niet tegen een bepaalde groente kon. Maar ik zal het eens proberen. Ze hebben gisteren alleen hooi gekregen, dus zal vanavond eens een beetje andijvie proberen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook geen flauw idee heb hoeveel BDK's een konijn produceert en of het eten van een aantal minder opweegt tegen de voedingsstoffen vanuit het groenvoer en de biks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .