Ga naar inhoud

konijn lust alleen gemengd voer


bobbie2012

Aanbevolen berichten

Sinds 2 weken is Luna bij ons. De eerste paar dagen at ze alleen maar hooi, ze kreeg HF en SS brokken maar deze wilde ze niet. Ik ben toen naar de dierenwinkel gegaan en heb daar een klein zakje gemengd voer gehad om te proberen of ze dit wel pakt. En ja hoor mevrouw begon meteen te eten. Van de vorige eigenaar hoorde ik ook dat ze dit alleen maar gewend was. Daarna heb ik het gemengde voer gemengd met de HF en de SS. Nu eet ze dus alleen alles op van het gemengde voer (dus ook de staafjes) en laat ze de HF en de SS liggen. Intussen zit ze samen met mijn andere konijn die dus voor haar het andere voer op eet. Eigenlijk ben ik echt tegen gemengd voer en ik vind het jammer dat Bobbie nu dus ook gemengd voer eet (hij vindt dat natuurlijk ook lekkerder;))

Heeft iemand een tip hoe ik Luna toch zo ver kan krijgen dat ze alleen maar biks eet? Of zit ik nu eeuwig aan het gemende voer vast?

aangepast door bobbie2012
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een keer zo'n konijn gehad.

Nu is er op zich niks mis met (een goed) gemengd voer zolang ze alles op eten, maar als je haar echt per se over wilt zetten op alleen biks, kun je de biks tussendoor als snoepje geven. Clara mijn konijn trapte daar toen in en was superblij toen ze opeens een bak vol "snoepjes" kreeg :mdr:.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijne krijgen op dit moment ook gemengd voer, de biks was op in de plaatselijke dierenwinkel.

Zolang ze alles op eten is het oké, daar gaat het om. Volgens mij is het niet zo dat biks 'beter' is, maar dat biks vaak de voorkeur krijgt omdat ze dan zeker weten alles binnenkrijgen wat ze binnen moeten krijgen.

Ik geef mijne pas nieuw voer als het oude op is :) Zo eten ze alles op.

Je kunt misschien ook de biks en het gemengde voer mengen? En dan steeds iets meer biks, en dan iets minder gemengd voer?

Ik ken ook mensen die hun nijn gewoon aan de biks hebben gezet. Toen ze honger kregen zijn ze wel gaan eten :P Maar dat ligt er misschien aan hoe eigenwijs je konijn is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Biks is wel zeker beter omdat de gekleurde dingetjes en granen vol met suikers zitten die een konijn helemaal niet nodig heeft en vaak is de biks zelf ook van mindere samenstelling.

Dat is bij de slechtere merken misschien het geval maar in Russel Rabbit zitten in ieder geval geen toegevoegde suikers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De manier om over te stappen op ander voer is door iedere dag wat minder van het oude voer en wat meer van het nieuwe voer te geven, tot je de oude niet meer geeft. Mijn konijnen lieten het nieuwe voer in het begin links liggen, maar uiteindelijk kregen ze dat natuurlijk niet meer zo veel en gingen ze toch het nieuwe voer eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Biks is wel zeker beter omdat de gekleurde dingetjes en granen vol met suikers zitten die een konijn helemaal niet nodig heeft en vaak is de biks zelf ook van mindere samenstelling.

Ligt aan het merk ;) mijne zitten geen toegevoegde suikers (ook geen gekleurde dingetjes? alleen gele maïs maar dat is altijd geel), ik heb het in een ton gegooid en heb normaalgesproken biks, dus ik kom er even niet op. Er zit ook heel veel biks tussendoor trouwens, dat is wel een voordeel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou ik niet doen. Ik heb dat een keertje gedaan en na een half uur keek ik hier en zag ik dat (volgens mij, weet het niet zeker) Aniek had gepost dat je dan misschien bepaalde voedingsstoffen achterwege laat omdat je niet weet wat er alleen in de biks zit.

Ik vind de oplossing van snoepjes en dan ineens een bak snoepjes neerzetten een heel goed idee. Dat zou ik proberen. Die paar weken extra gemengd is niet zo'n ramp lijkt me, vooral niet omdat ze alles eet en niet alleen het lekkere spul.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vul ook pas het bakje bij als alles is opgegeten, die van mij krijgen nog steeds gemengd, nog een halve emmer en dan eten ze wel biks. Maar omdat ik meerdere konijnen bij elkaar heb weet ik natuurlijk niet of de een al het lekkers eruit vist en de minst dominante het met de brokjes moet stellen. Willow heeft er voornamelijk een handje van maar die had het toen door. Dus bij Maggy en Willow check ik het even dubbel. Hooi is altijd beschikbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De TS schreef:

Wat is een goed merk konijnenvoer?

Daar je antwoord ;)

De eerste paar dagen at ze alleen maar hooi, ze kreeg HF en SS brokken maar deze wilde ze niet. (...) Daarna heb ik het gemengde voer gemengd met de HF en de SS. Nu eet ze dus alleen alles op van het gemengde voer (dus ook de staafjes) en laat ze de HF en de SS liggen. (...).Heeft iemand een tip hoe ik Luna toch zo ver kan krijgen dat ze alleen maar biks eet? Of zit ik nu eeuwig aan het gemende voer vast?

Toch echt een kwestie van lezen...

Daarnaast wordt er niet gevraagd naar een goed voermerk, maar of ze er aan vast blijft zitten of dat je het op een andere manier op kunt lossen...

aangepast door juudjuhlove
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .