Ga naar inhoud

Chinchilla met konijn?


Felicia

Aanbevolen berichten

Ik heb 2 lieve chinchilla's die apart zitten van de konijnen. Mijn chinchilla's zitten binnen. Ik heb het nog niet gedaan hoor. Dit is gewoon een nieuwsgierige vraag: hoe zou een chinchilla & een konijn reageren als je ze bij elkaar in 1 ruimte zet?

Volgens mij zou dat niet lukken, maar ben benieuwd wat jullie denken of weten. Of misschiens zelf ervaring mee hebben. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hangt er vanaf wat je bedoeling is. Wil je ze echt koppelen en samen in een kleine ruimte (hok/ren) laten leven? Of wil je gewoon weten of je ze samen in dezelfde ruimte kunt laten loslopen?

Samen in een hok/kooi leven kun je wel vergeten. De chinchilla's en konijnen hebben totaal verschillende dagritmes en mogelijk nog veel verschillendere (bestaat dat woord? Nou ja, nu wel :he:) voedingsbehoeften. Dat komt nooit goed.

Samen laten loslopen in bijvoorbeeld de woonkamer moet je gewoon even uitproberen. Hier kan het niet echt omdat met name Kaatje gewoon geen andere dieren in haar 'territorium' dult. Ook hamsters of cavia's kunnen niet loslopen hier als de konijnen niet even in hun hok worden opgesloten. Dit is op zich wel natuurlijk gedrag denk ik maar zal ook sterk verschillen per individu. Zo kon ik de cavia's zonder problemen bij Kerrie en Zout en de Specerijtjes laten loslopen en mochten ze daar zelfs lekker mee-eten uit de voerbak. Dus probeer het eens en kijk wat er gebeurt ;). Ik denk niet dat een konijn een chinchilla zo snel iets aan kan doen, zijn de chins veel te snel voor, maar blijf er voor de zekerheid wel bij om eventueel in te kunnen grijpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje wat een combinatie. Ik zou het niet proberen, hoewel ik eigenlijk nooit denk welke dieren eventueel samen zouden kunnen leven.. Gewoon soort bij soort, dat is het veiligst ;)

Nou, ik heb hier anders ontzettend goede ervaringen met de combinatie veeltepelmuis en kleurmuis hoor :yes: Okee, die zijn natuurlijk ook redelijk nauw aan elkaar verwant maar dat zijn chinchilla's en cavia's ook en die zou ik dus weer niet samen zetten. Het gaat er gewoon om hoe de soorten leven en of dat bij elkaar past. En in het geval van de vtm en kleurmuizen past dat prima en is het een geweldige oplossing voor als je eenzame en/of moeilijk te koppelen dieren hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee ik ga ze absoluut niet samen zetten. Was gewon nieuwsgierigheid.

Ja inderdaad, andere voer, ander soort hok, ..

Ik zou het wel is kunnen proberen, mijn chinchilla's zitten in de logeerkamer waar ze af & toe eens mogen rondlopen, kan daar eens een lief konijntje bijzetten. Maar zeker niet bijlaten. Maar misschien is het toch het beste het niet te proberen. Je weet nooit wat er kan gebeuren ..

Bedankt voor de informatie !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ik heb hier anders ontzettend goede ervaringen met de combinatie veeltepelmuis en kleurmuis hoor :yes: Okee, die zijn natuurlijk ook redelijk nauw aan elkaar verwant maar dat zijn chinchilla's en cavia's ook en die zou ik dus weer niet samen zetten. Het gaat er gewoon om hoe de soorten leven en of dat bij elkaar past. En in het geval van de vtm en kleurmuizen past dat prima en is het een geweldige oplossing voor als je eenzame en/of moeilijk te koppelen dieren hebt.

Ja maar ik bedoel echt bizarre combi's als dit, een chin en een konijn...? Muizen kan ik mij nog wel wat bij voorstellen.

Ik heb wel eens een aquarium bij iemand opgehaald, daar had een vrouw een goudhamster in zitten, een rusje en wat muisjes. Ging niet goed volgens de mevrouw... (wat raar).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .