Ga naar inhoud

"gedrag- vraag"( denk ik tenminste)


Joos v d H

Aanbevolen berichten

Hoi ik heb n vraag over gedrag. Ik heb altijd mijn konijnen kunnen handelen door ze op te tillen als dat noodzakelijk was ( verzorging, naar de dierenarts, of medische controle, hakjes, kontje en nagels en zo) MIk heb nu bijna twee weken twee nieuwe konijnen die ik dus aan het laten wennen ben aan mijn handen ( ik moet er tenslotte straks helemaal goed voor kunnen zorgen) Hughie en Vinnie zijn twee vlaams duitse reusjes die geboren zijn op 22 april. Ze komen uit de hand eten, Ze geven mij schattige duwtjes met hun neussies, maar als puntje bij paaltje komt en ik moet ze tillen ( en dat doe ik alleen voor noodzakelijke dingen omdat ik weet dat de meeste konijnen daar niet van houden) dan flippen ze en gaan ze ontzettend tekeer met spartelen. Ik ondersteun altijd hun achterlijf, maar die grote achterpoten vangen valt niet mee. Ik wil elke dag een keer met ze oefenen nu en ze de rest van de tijd de ruimte geven en de vrijheid, anders is t teveel stress, Maar ze pikken t niet! Zijn er hier mensen met meer ervaring over hoe je nijnen te laten wennen aan verzorging en medische checks en zo, zonder stress? Want ik wil ze alles gunnen, maar niet de stress die niet nodig is.

Ze zijn overigens verdomd slim. Ze weten al wanneer er lekkers komt en dan dansen ze voor me op hun achterpoten en komen uit t bakje eten. Ik weet dat ik pas kort met ze oefen, maar ervaringen delen lijkt me zinvol. dank voor evt reacties.

Joos

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Muffin houdt daar ook absoluut niet van!

Ik oefen het niet met hem en ik aai hem af en toe maar optillen is echt not-done bij hem.

Dus als ik naar de DA moet met hem, dan zet ik de reiskooi in de ren en dan leg ik er wat voer in.

Mocht dit geen optie zijn dan lok ik hem met wat lekkers naar een plek toe waar hij nergens tegenaan kan spartelen en pak ik hem snel en met veel ondersteuning op. Hij weet best dat ik dat bijna nooit doe dus een half uurtje later lijkt het alsof er nooit iets gebeurd is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uhh en oh ja: hoe denken jullie over t nekvelletje vastpakken? Ik hoor mensen ooit zeggen dat dat per se niet kan en anderen zeggen dat t juist de beste methode is. Ik weet t niet. Ik heb dierenartsen konijnnen aan nekvelletjes zien pakken en ook aan nekvelletjes met oortjes en al. Die laatste methode heb ik die dierenarts verboden, anders zou ik HEM aan z n oren pakken, en toen pakte ie alleen t nekvelletje om t konijntje om te keren en te checken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hoeft je dieren niet op te tillen om ze na te kijken, toch? Als ze bij je komen zitten voor wat lekkers kun je ook kijken naar nagels, oren, etc. Ik pak alleen mijn ram af en toe op, omdat hij lang haar heeft en regelmatig plakpoep. De rest blijft altijd met de voetjes op de grond.

Natuurlijk moet je ze oppakken als je naar een dierenarts moet, maar oefenen heeft daarin geen zin. Ze gaan het echt niet leuk vinden en je hebt een reële kans dat ze je niet meer vertrouwen straks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor t delen van jullie ervaringen. Ik zal ze es n tijdje met rust laten dan en de lok methode in de carrier gebruiken, Misschien veranderen ze nog van idee en anders mogen ze nijn zijn zoals ze zelf willen. Maar nu mag ik ze nog niet aanraken als ze gestrekt liggen te rusten; dan springen ze overeind. Maar twee weken hier is pas kort he. Wie weet hoe ze zich ontwikkelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

inderdaad, met zulke grote konijnen absoluut niet bij het nekvel pakken hoor, dat doet pijn bij ze.

ik zou er niet aan beginnen, dat elke dag oppakken. waarom zouden ze daar aan moeten wennen? tis niet te hopen dat ze elke week naar de dierenarts moeten of gecontroleerd moeten worden op haken dus het is niet zo zinvol.

plus je kan ze ook controleren met de voeten op de grond. en in de transport box kan je ze lokken. mocht het een keer noodzaak zijn dan is het gewoon zo, dan vinden ze het nog steeds niet leuk, of je nou wel of niet geoefend hebt.

gewoon lekker de tijd geven en geduld met ze hebben. als je ze inderdaad optilt kunnen ze bang van je worden en vertrouwen ze je niet. dan gaan ze niet snel op je afkomen waarschijnlijk. veel plezier van je konijnen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb met mijn konijn hetzelfde probleem. Een tip die ik van een andere BBer kreeg was om het konijn te vangen in een handdoek en dan in te pakken en vervolgens optillen. Dit heeft me wel geholpen een aantal keer, maar nu is het zo dat zodra de handdoek eraan komt het beest al wegrent en het vervolgens nog niet lukt. Maar je zou het kunnen proberen als je ze echt op moet pakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen pak ik nooit meer op tenzij het noodzakelijk is. Mijn kleintjes vanzelfsprekend wel, maar die associeren dat gelukkig met eten krijgen, ze komen al vanzelf op mijn hand zitten. Maar die zijn 5 weekjes, dus ik verwacht dat als ze geen voeding meer krijgen, ze ook niet meer opgepakt willen worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze franse hangoor heeft ook een hartsgrondige hekel aan oppakken. Maar ja, soms moet het, voor medicijnen, om zijn nagels te knippen (onmogelijk om meer dan één of soms zelfs die enkele nagel te knippen zonder hem tegen te houden.

Het beste gaat dat met twee. Mijn man pakt hem op, vrij kordaat, niet treuzelend, houdt met één hand zijn voorpoten en met andere zijn achterpoten vast terwijl het konijn met zijn rug tegen man's buik aanligt, en ik kan doen wat ik moet doen. Hij is er niet gelukkig mee, maar houdt zich vrij rustig zolang wij rustig blijven en wanneer we hem lossen loopt hij niet weg.

We oefenen dit echter NIET. Het is enkel voor noodgevallen. Ik vrees dat hij er anders nog een hardere degout van zou krijgen.

Nadat hij een week lang medicatie moest krijgen alle paar uur - die ik alleen moet geven aangezien mijn man ver van huis werkt en ik de enige ben die over de middag over huis kon gaan - bleek een andere mogelijkheid hem met een hand goed tegen de grond duwen vanin zijn nekje, hand over het kopje, met de vingers van dat hand kan je dan zo'n beetje zijn lippen spreiden en een spuitje medicatie in zijn bek brengen. Dit gaat alleen als er maar één soort gegeven moet worden, na één spuitje ziet hij het niet meer zitten...

Grote jongens blijven grote jongens. Een klein konijn kan je alleen in bedwang houden met één hand, zo'n reus al wat moeilijker. Als ik hem helemaal alleen lang moet vasthouden gaat hij ook in een handdoek, maar dat vindt hij helemaal niet prettig.

Ik zou niet meer oefenen, ze gaan het nooit leuk vinden en je creëert er alleen maar stress mee. Het tast ook jullie band aan. Bekijk een paar filmpjes die je hier op BB kan vinden over optillen, kammen etc en probeer dat de volgende keer uit.

Konijnen blijven prooidieren, ook als ze zo groot zijn dat volgens mij de marter van hen wegloopt ipv omgekeerd ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je dat ik net zo'n soortgelijk topic wilde openen? Mijn konijn pak ik ook op om haar van het binnenhok naar de ren te zetten. Dit gaat soms heel goed, maar vaak spartelt ze ook behoorlijk. Ik denk dat ik dan inderdaad maar een reismandje koop en haar zo van de ene naar de andere plek ga vervoeren. (Nachthok staat eindje van de ren vandaan namelijk).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijn vindt optillen gewoon hatelijk maar inderdaad soms moet het.

Ik neem mijn grote zware mannen op en hou ze dan zo snel mogelijk heel dicht tegen mij.

Meestal beginnen ze te spartelen omdat ze schrik hebben als ze niet in evenwicht hangen. Zo zwaar ze zijn zouden ze met echt te gaan tegen werken hun rug kunnen beschadigen .

Dus daarom let ik steeds goed op dat ze echt heel stevig zitten tegen mijn buik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

vanmorgen heb ik Vinnie losgelaten in de tuin door een carrier aka transportkoffer voor m te houden met daarin n worteltje en ze ging er mooi in. Toen deed ik de "lift"naar beneden en ze ging mooi spelen. dezelfde truc vanavond met Hughie gedaan, die moest van de speelren naar t hok en dat met een paar korrels muesli in de transportkoffer. Ze zijn dan ook niet bangig of afwijzend.

PRIMA oplossing. Bedankt voor de tip!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .