Ga naar inhoud

Ontstoken ogen


Marjolijn

Aanbevolen berichten

Mijn FH ram heeft al vanaf baby vaak ontstoken ogen. Soms trekt het vanzelf weer weg maar soms houdt het ook lang aan. We hebben al verschillende dingen geprobeerd en zo langzamerhand begin ik de hoop een beetje te verliezen.

De eerste behandeling was met Cavasan. Dit sloeg best goed aan.

De tweede keer kreeg hij weer Cavasan maar sloeg het niet aan. We zijn toen overgestapt op Terra-cortril.

Dit spul werkte goed, maar zodra ik stopte met zalven kwamen de ontstekingen weer terug.

De laatste keer bij de dierenarts was ergens in juli jl.

Hij heeft toen gedurende een kleine 2 weken 5 duplo injecties gehad, telkens met 2-3 dagen ertussen.

Daarnaast moest ik Dibbes een week lang 4x per dag zalven met Chlooramfenicol+vit.A oogzalf.

Aan het einde van de behandeling zijn zijn traanbuizen voor de zekerheid ook nog doorgespoeld (die overigens niet verstopt bleken te zijn). En hoera, de verbetering werd zeer snel zichtbaar en na 2 weken had Dibbes weer 'normale' ogen! Omdat ze zo vaak onstoken en vies zijn, zijn de haren in zijn ooghoek zo goed als verdwenen.

Ook deze waren terug gegroeid. Ik kon mijn geluk niet op! Eindelijk er vanaf dacht ik.

Maar niet dus.... ik zag gisteren al dat hij een viezig oogje had, dus schoongemaakt, verder niets aan de hand.

Maar vanochtend vond ik hem met 1 vreselijk vies oog, t andere oog staat ook op het punt te beginnen.

Zijn ene ooghoek is alweer helemaal kaal en vuurrood.. het is zo sneu om te zien!

Net weer met de DA gebeld en ik moet nu opnieuw beginnen met de laatst gebruikte zalf,

na het weekend moet het beter zijn, maandag sowieso even bellen..

Zoals jullie misschien wel zullen begrijpen hou ik echt mijn hart vast,

we hebben alles al geprobeerd van zalfjes tot injecties tot traanbuizen doorspoelen,.. wat kunnen we nog meer doen?

Zo extreem als dit heb ik nog nooit gezien/gehoord..

Als jullie tips/advies hebben... heeeeeeeeel graag!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet niet of je het al een keer hebt laten nakijken bij je DA, maar heeft hij geen problemen met zijn kiezen? Dat veroorzaakt ook vuile oogjes.

Gebruik je de zalf lang genoeg? Na genezing nog twee dagen verder zalven om de rest bacterie ook te doden? Anders kan het snel weer terugkomen.

aangepast door Rian
Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet niet of je het al een keer hebt laten nakijken bij je DA, maar heeft hij geen problemen met zijn kiezen? Dat veroorzaakt ook vuile oogjes.

De DA heeft wel een keer tijdens een consult gekeken maar kon natuurlijk niet alles achterin zien.. daarvoor zou hij onder narcose moeten. Ze wilde het eerst op een andere manier proberen op te lossen. Misschien dat we hier nu toch naar moeten gaan kijken.

Gebruik je de zalf lang genoeg? Na genezing nog twee dagen verder zalven om de rest bacterie ook te doden? Anders kan het snel weer terugkomen.

Ja, als het genezen is ga ik inderdaad nog heel even door en dan stop ik.

Op dit moment is het voornamelijk zijn ooghoeken waar hij last van heeft, zijn oogleden zijn nog niet eens echt heel erg rood.. door die viezigheid en omdat hij er denk ik aan krabt (korstjes) gaan zijn ooghoeken helemaal kapot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Franse Hangoor sukkelt wel meer met ontstoken oogleden dat is zo wat een minpuntje aan de kop van het ras.

Waar ze ook soms veel last van hebben is dat hun wimpers heel lang en gemakkelijk omkrullen in het ooglid gaan irriteren. Dat kan je zelf perfect in de gaten houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze FH heeft ook heel vaak ontstoken oogjes, of één ontstoken oogje.

Toen hij antibiotica kreeg voor iets anders klaarde het op. Zalf helpt weinig.

Er zijn al RXen genomen en er is in zijn mondje gekeken met de scoop, maar het blijkt geen tandprobleem te zijn. Ook zijn traanbuizen zijn normaal en open.

Ik heb me er bij neergelegd eerlijk gezegd en probeer de oogjes zo goed mogelijk proper te houden. Bij het streelbeurtje van 's avonds en 's ochtends neem ik een steriel compresje en wat steriel (afgekookt en afgekoelt) water en haal ik de korstjes eruit. Zo blijft de 'schade' beperkt. Als het echt erg wordt zullen we uiteraard de dierenarts erbij halen, maar die heeft ook geen idee mee.

Ik heb wel eens een artikel gelezen of chronisch droge ogen als oorzaak van chronische oogontstekingen bij konijnen. Ik denk eraan dat eens te laten onderzoeken in de toekomst, maar om hem nu alleen daarvoor in slaap te laten doen (moet een test gebeuren waarvoor ze lang stil moeten liggen, dat lukt onze Ralph nooit)...

Zelf denk ik dat de hoekjes zo rood worden omdat de korstjes en de vochtigheid de huid verstikken. Zolang ik het vuil eruit kan halen voor het korstjes worden, of de korstjes snel verwijder, is er wat minder haar in zijn ooghoeken, maar zien ze niet rood. Misschien een tip?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yicke, wat voor een test is dat precies voor die chronische droge ogen? Mijn ram is namelijk heel erg gemakkelijk, gaat gewoon bij de dierenarts op de tafel liggen slapen.. ze zijn daar ook helemaal dol op hem hihi. Het doorspoelen van zijn traanbuizen is zelfs niet onder narcose gebeurd, hij bleef gewoon keurig liggen. Dus bij hem zou die test eventueel wel bij bewustzijn kunnen.

Ik hou zijn ogen ook altijd zo goed mogelijk schoon, maar het verbaast me soms hoe snel het gaat. Soms zie ik 's avonds een beetje witte afscheiding in zijn ooghoek, de volgende ochtend is het gelijk 10x zo erg en zit er gelijk een korstje.

Is dit trouwens iets wat echt een ras kwaaltje is.. hoeveel % van de Fransen hebben dit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/kcs.html

Hier heb ik de informatie gehaald. Ik betwijfel of dat is wat ons konijn heeft, er is namelijk géén witte waas over zijn ogen en het is bijlange niet zo ver. Ik heb geen idee hoeveel % het heeft, enkel dat het veel voorkomend is, ik hoor het van nog franse hangoor-mensen. En ja, het kan snel gaan. Ik was zijn ogen 2x per dag maar moet toegeven dat ik tussendoor bij het strelen (eerst handen wassen natuurlijk) ook wel eens zijn oogje streel en zo het vuil meeheb. Beetje zoals konijntjes elkaars snoetje wassen. Dat is overigens zijn favoriete manier om zijn ogen te laten reinigen ;)

Ralph blijft uiteindelijk ook wel liggen, maar ik zou het risico niet nemen dat hij halverwege toch een bokkesprong maakt en zo een beschadiging aan zijn oog oploopt, de duts.

En Reusje: wimpers zijn het niet. Hij heeft het eigenlijk al heel zijn leven en dat houden we, net zoals een aantal andere dingen, goed in het oog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry voor mijn late reactie!

Yicke, mijn Dibbes heeft ook niet zo'n witte waas over zijn ogen, denk ook niet dat hij dus droge ogen heeft.

Op dit moment ben ik weer een weekje aan het zalven met de antibiotica zalf (chlooramfenicol zalf).

Ik moet dit afmaken tot ik weer op de 10 dagen zit, alhoewel zijn ogen nu alweer prima in orde zijn.

Toch wel de DA gevraagd wat nu te doen, want het gaat altijd wel weer over met de zalf, maar het begint ook zo weer.

Ik heb nu Opthosan oogzalf meegekregen, een vitamine A zalf is dat.

Deze mag ik gewoon af en toe in zijn ogen smeren ook al is er niks aan de hand.

Het brengt een soort beschermende laag aan over het hoornvlies.

Kijken of dat helpt en voorkomt dat zijn ogen weer gaan ontsteken.. we zullen zien!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .