Ga naar inhoud

maden vraag


funny_bunny

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

ff een vraagje...

ik heb overal, door heel het huis maden.

Overal behalve in het konijnenhok.

Hoe kan het dat de maden overal zitten behalve bij de konijnen ?

Hoe kom ik van de maden af, en hoe blijven ze weg ?

Op allerlei site's lees ik dat de maden afkomen op konijnen keutels, maar ik geloof daar niks van, omdat de maden niet bij de konijnen liggen.

Mijn vraag is Hoe houd ik mijn huis maden vrij ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de afvalbak doe ik etens resten, en konijnen keutels en urine.

Begrijp wel dat ze dan naar de afvalbak gaan. maar waarom niet naar de konijnen ?

Okee ben daar wel blij om haha.

Ik woon in een flat, de konijnen zitten buiten (balkon).

Ik wil de afvalbak niet buiten zetten, omdat (denk ik) de bak dan heet word in de zon en er dan meer vliegen op af komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hè, in je hele huis maden?!

Of bedoel je in de prullenbak?

Als je serieus maden in je hele huis hebt zou ik maar eens wat aan de hygiëne gaan doen.

Maden kunnen alleen leven van etensresten en dergelijk afval.

De vuilniszak in je prullenbak vaker verwisselen en goed de bak zelf schoonmaken.

Het afval van de konijnen, de keutels e.d. niet in de prullenbak gelijk in de kliko doen of in de container die je meestal bij flats hebt.

Dan blijft het niet binnen bij je liggen want dat zal wel lekker gaan stinken, daar komen dan juist de vliegen op af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel vorige week een explosie van groene vliegen in huis gehad. Echt te smerig voor woorden. Het hele huis onderzocht of er iets lag te "rotten" dat kan natuurlijk makkelijk met zoveel dieren: een botje onder de bank, of onder een kast maar niets gevonden. Juist met het warme weer gooi ik niets weg in de vuilnisbak binnen en voordat het de container in gaat doe ik er extra plastic zakjes om heen. Ik heb ze allemaal "opgezogen" en daarna geen last meer van gehad. Op het moment had ik wel alles tegen elkaar open en was aan het koken en gebruikte ik vissaus vraag me ook af of ze daar niet op af zijn gekomen.

Maar maden door het hele huis dat vind ik wel vreemd hoor ik zou inderdaad eens goed alles schoonmaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

je hebt verschillende soorten maden. de maden die op de poep en de urine afkomen zijn van de groene vleesvlieg/strontvlieg. Andere maden van andere vliegensoorten hebben daar niks aan en hebben dus ook een andere voedingsbron.

Maar idd, als je ze echt in heel je huis hebt, zou ik eens hard aan de schoonmaak gaan... vliegen leggen geen eitjes op een kale ondergrond of bij wat haren of hooi... Ze hebben een voedingsbodem nodig van wat voor ons afval is.

Hoe je ervan afkomt? Schoonmaken en schoonhouden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

je hebt ook vast een kliko toch? misschien konijnenkeutels en urine daar meteen in gooien in een dichtgeknoopte zak? dan zijn ze uit je huis en niet op je balkon. risico van je prullenbak/pedaalemmer op het balkon zetten is dat ze misschien wel bij je konijnen ook gaan zitten want daar liggen dan ook keutels.

in ieder geval zoals de rest zegt: een goede schoonmaak zal wel een groot deel verhelpen en geen uitwerpselen van dieren in huis in de prullenbak doen zal denk ik ook helpen! zoiezo als je dat in een dichtgeknoopte zak weggooid komt er al minder snel ongedierte op af heb ik gemerkt! succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor jullie reacties.

Ik ga eens kijken of het werkt...

het gelijk weg gooien van konijnen urine en keutels in de afvalbak buiten voor de flat. is een goede.

Ook de afvalbak zelf zal ik zeker vaker schoonmaken, is ook een slim idee.

Ik heb mn huis grondig schoon gemaakt.

alle hoeken en gaten na op eventuele etens resten enz, niks gevonden.

Echt alles van zijn plek gehaald en nog grondiger schoon gemaakt.

Ik ben wijzer en ga de tips uit voeren, bedankt iedereen !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren op de dierenambulance een duif gehad die helemaal vol zat met maden. Echt een heel rot gezicht is dat!

Ik ben zelf als de dood voor maden bij mijn konijnen, maar goed schoonmaken met dettol en elke dag toiletjes schoonmaken is hopelijk afdoende om dit te voorkomen, met het warme weer.

Toch zaten er twee dagen geleden bij mij ook veel vliegen in huis en ze waren mak.....zo raar. Alle vliegen gedood en weggedaan. Hopelijk voldoende...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon ook in een flat en doe het afval van mijn konijnen in een aparte zak, knoop dr in en gelijk weg uit huis. De urine van konijnen ruikt heel sterk en als je dat in je afvalemmer in huis gooit is het een feest voor vliegen (en dus ook maden), maar ook niet bepaald goed voor je eigen gezondheid...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zelf als de dood voor maden bij mijn konijnen, maar goed schoonmaken met dettol en elke dag toiletjes schoonmaken is hopelijk afdoende om dit te voorkomen, met het warme weer.

Ik maakte voorheen het toiletje altijd met schoonmaakazijn schoon, maar ik stond laatst bij de drogist en dacht eens te informeren naar dettol. Ze hadden een klein flesje pure Dettol maar dat kostte iets van 10 euro, of een fles keukenschoonmaakspul met dettol, ik heb nu dat laatste maar gepakt maar ik vind het heel erg stinken (het ruikt heel zoet, kauwgomballenachtig).

Gebruik jij puur? Is dat dan niet duur? Volgens mij doe je 3x met zo'n flesje of zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn het wel maden? Als het door het hele huis zit klinkt het meer als meellarven/meelmotten. Heb je misschien ook last van kleine motjes?

Meelmotten komen echt als een soort explosie (heb ik ooit in een pak oud hooi gehad wat in de berging lag, maar binnen no time zaten overal in huis coconnon tegen de muur in een soort kleine spinragbakjes die heel plakkerig waren, daar verpopt de de larve zich tot motje. de meellave lijkt is ook wit maar veel dunner kleiner dan een vliegenmade)

http://www.ppd.nl/ppd/determinatielab/materiaal-aantastende-insekten/de-meelmot.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij wonen ook op een appartement. De inhoud van de plasbak gaat iedere avond in de groene zak (wordt wekelijks opgehaald en is bestemd voor tuin en keukenafval). We hebben zo'n twee zakken vol per week, maar goed, hierdoor ruikt het nooit in huis en hebben we nooit vliegen/maden/etc.

Door de aubiose die samen met plas en keutels in de zak zit is de inhoud droog. Larven en maden hebben we er nog nooit in gehad, al trekt het natuurlijk wel, zeker in de warmte, vliegen aan.

Maar hoe kan je nu in hemelsnaam maden in je hele appartement hebben? Die beesten komen alleen op vuile dingen, rottende dingen. Ik kan me amper voorstellen dat je ganse appartement onder de rottende etensresten ligt en als dat het geval is zou ik een kuisploeg + verdelgingsdienst laten komen en opteren voor een wekelijks poetsvrouw...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maakte voorheen het toiletje altijd met schoonmaakazijn schoon, maar ik stond laatst bij de drogist en dacht eens te informeren naar dettol. Ze hadden een klein flesje pure Dettol maar dat kostte iets van 10 euro, of een fles keukenschoonmaakspul met dettol, ik heb nu dat laatste maar gepakt maar ik vind het heel erg stinken (het ruikt heel zoet, kauwgomballenachtig).

Gebruik jij puur? Is dat dan niet duur? Volgens mij doe je 3x met zo'n flesje of zo.

Ik gebruik dettol altijd verdunt een dop in een emmer water. Ik vind het heerlijk ruiken en dweil ook het huis en toilet etc. ermee. Het is inderdaad erg duur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maakte voorheen het toiletje altijd met schoonmaakazijn schoon, maar ik stond laatst bij de drogist en dacht eens te informeren naar dettol. Ze hadden een klein flesje pure Dettol maar dat kostte iets van 10 euro, of een fles keukenschoonmaakspul met dettol, ik heb nu dat laatste maar gepakt maar ik vind het heel erg stinken (het ruikt heel zoet, kauwgomballenachtig).

Gebruik jij puur? Is dat dan niet duur? Volgens mij doe je 3x met zo'n flesje of zo.

Het ruikt inderdaad typisch 'dettol'haha. op de dierenambulance gebruiken we het ook altijd voor bakken. Ik ruik dan zelf helemaal naar Dettol.

Ik koop wel een fles van tien euro en met 1 scheutje in 1 emmer is dat voldoende. Ik maak veel schoon door een sopje van dettol te maken en met een doekje alles af te nemen. Maar de nachthokken sop en spuit en borstel ik helemaaal uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou dan zal ik het toch eens proberen als ik weer wat meer geld heb, kijken wat ik ervan vind. Het leek me zo vreemd duur namelijk om daarmee het toiletje schoon te maken. Schoonmaakazijn is 45 cent voor een liter, dat scheelt nogal vond ik :P

Ik vind de Dettol niet stinken hoor, Dettol heeft bij mijn weten zo'n typische geur maar niet echt stinkend.

Ik bedoelde dat keukenschoonmaakspul met dettol, daar hadden ze 1 of andere geur aan toegevoegd die lekker moet zijn, maar ik vind het echt heel vies, zo kunstmatig zoet, bah!

Meelmot is inderdaad ook iets wat je zou kunnen hebben ja! Maar dan zie je vanzelf wel die vlindertjes, en die rupsjes zien er anders uit dan maden. Ik heb dat in mijn vorige appartement een keer gehad in mijn washok. Ik schrok me rot toen ik al die beestje aan het plafond zag spinselen! Haha, gelukkig kon je ze gewoon allemaal vangen en buiten gooien en de bron bleek een zakje met vetbolletjes voor de vogels te zijn. Die lagen wel in een afgesloten kastje, en die bolletjes waren ook nog helemaal niet oud, ik denk dat die er in de winkel of zo al ingekomen waren. Sindsdien bewaar ik alles van meel, bakpoeders etc. maar ook vogelvoer wel altijd blikken zodat er nooit van die rupsjes uit kunnen komen die dan door de hele ruimte zitten.

Maar zoiets lijkt me inderdaad waarschijnlijker dan je hele huis vol maden, zeker als je zegt dat je alles schoongemaakt hebt en er nergens iets lag te rotten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .