Ga naar inhoud

Zere voetjes flinke FH


Marjolijn

Aanbevolen berichten

Mijn Franse hangoor is van een behoorlijk formaat (net geen 7 kilo) en ik heb het idee dat dit inmiddels letterlijk en figuurlijk op zijn voetjes begint te drukken.

Omdat de vacht aan zijn voeten snel vervilt (met name aan de zijkant) knip ik deze regelmatig bij, ongeveer 1 keer per 3 a 4 weken. Een tijdje terug had ik al een klein kaal plekje gezien onder zijn rechtervoetje gezien, maar het was gewoon zijn huid, geen bloed/korstje of iets anders verontrustends. Echter zag ik zojuist onder beide voeten zo'n plekje, waarbij er bij 1 voet ook een korstje op zat. De plekjes zitten in het midden van zijn voeten, niet op zijn hak dus. Ze zitten ook een beetje onder zijn vacht, omdat de vacht onder zijn voeten vrij lang is 'valt' deze zeg maar over het kale plekje. Hij loopt er dus niet direct op.

Hij heeft er nu (nog!) geen last van, de plekjes zijn heel klein (circa een halve centimeter), ik kan er gewoon aan komen en hij huppelt vrolijk rond. Maar ik bang dat het erger gaat worden, in het ergste geval dat hij sore hocks krijgt. :erf: Is er iets wat ik kan doen om dit te voorkomen??

Ter informatie: hij is groot maar zeker niet te dik, vorige week nog bij de dierenarts geweest en hij is in topconditie. Hij zit in een hok op tegels (bovenin het hok zo'n lade van dat zwarte kunststof) en loopt hier buiten op het terras (ook tegels).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vooral als het zo wat tegels zijn typer straatsteen. Moet zelf eens op je blote voeten de hele dag daar op lopen.

Hun voetjes zijn daar echt niet geschikt voor. Wat je vooral niet mag doen is die voetwol ook nog gaan knippen dat zijn echt hun sloefjes en die hebben ze nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je vooral niet mag doen is die voetwol ook nog gaan knippen dat zijn echt hun sloefjes en die hebben ze nodig.

Ik zat het mezelf daarnet af te vragen, mijn hangoor heeft ook vlug vervilte voeten én beginnende sore hocks (stammen nog uit zijn EC-tijd maar zijn sindsdien niet verergerd.): mag je deze voeten kammen en/of knippen?

Knippen dus al duidelijk niet, maar mag je wel kammen? Hij heeft een dikke laag wol onderaan zijn voeten, zijn kale vlekjes komen dus nooit aan de grond of bodembedekking. Misschien dat ik met de puntjes van de borstel wel wondjes maak? Of dat ik zijn wollige voeten te erg uitdun? Kammen of gewoon laten?

(en sorry voor het inbreken in dit topic, maar dit topic was net waar ik ook naar op zoek was, en om dan een tweede te beginnen ... )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor jullie reacties! Hebben jullie ook een tip waar ik Paw wax kan kopen?

Ik ga meestal naar de Jumper voor alle benodigdheden, hebben ze dat daar?

De onderwol in hun voetzoolbeharing is echt superbelangrijk dus die moet je echt in ere houden.

Ik bedoel daarmee geen harde ondergrond, geen kammen of knippen . Gewoon puur natuur.

Reusje, als ik zijn voetjes niet bijknip dan wordt het 1 grote klont vervilt haar. Dat lijkt me ook niet goed dus ik hou het wel altijd een beetje bij met de schaar. Ik knip het absoluut niet kaal of heel kort, maar het langste haar, vooral de plekjes die beginnen te vervilten knip ik wel weg.. Moet ik dit niet meer doen en de vervilte vacht laten zitten? Dit kan toch ook pijn doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het haar van de voetjes is inderdaad compleet anders dan dat van de vacht . Dat vilte is nodig om de voet te beschermen bij die zware rassen als je er gaat knippen heb je enkel nog de zachte haartjes en daar zitten ze inderdaad direct door.

De plukjes die je soms daar ziet uitsteken enkel die mag je wegplukken niet knippen. Zitten ze nog te vast dan blijf je ook daar af.

Veel voetproblemen bij zware rassen komt doot af de bodem of doordat het baasje iets te vlijtig is met de schaar. Eens ze wondjes hebben wordt het moeilijk om ze te genezen.

Dus beter voorkomen dan genezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .