Ga naar inhoud

Babsje toch ziek,een abces. ervaring iemand?


Janetd

Aanbevolen berichten

Mijn rare gevoel dat er iets mis was met Babs is helaas toch waar:(

Ze at en dronk gewoon net als anders maar vanmorgen dacht ik ik moet en zal even voelen.

Dus met moeite Babs gevangen en proberen te voelen , tis echt een pittige tante dus dit ging niet echt van harte.

Helaas voelde ik een bult bij haar kaak, niet zichtbaar vanaf de buitenkant maar het zit er toch echt.

Vandaag gelijk naar de DA gegaan en die bevestigde dat het idd een abces is.

Babs is nu nog bij de DA , heeft pijnstillers gekregen en moet morgen geopereerd worden.

De wond zal dan open blijven en wij moeten dat gaan zalven.

Er wordt een schraapsel gemaakt van de pus die dan opgestuurd wordt om te kijken welke AB er nodig is om goed te behandelen.

Ik heb een grote bench kunnen regelen zodat Babs in de woonkamer kan verblijven.

Ben nu al zenuwachtig voor morgen of alles wel goed zal gaan. En voor de nazorg , heb foto's gezien en brrr ik krijg er de rillingen van bij het idee dat ik straks in een gapend gat zit te staren en daar een zalfje in moet doen :(

Maarja Babsje moet beter worden dat is het belangrijkst.

Zijn er mensen met ervaring met een abces aan de onderkaak?(DA weet bijna zeker dat het bij de kiezen vandaan komt dus daar zal ook iets aan gedaan worden indien nodig)

Hebben jullie misschien tips of dingen waar ik op moet letten?

De DA zal morgen ongetwijfeld met een hele lijst met dingen komen maar ik wil graag veel info hierover hebben.

Heb al op de site van Wilhelminapark zitten lezen.

En nu maar hard duimen dat alles goed mag gaan met mijn lieve Babs

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja ik heb er ervaring mee 2 weken terug is bart ook geholpen

aan een abces aan zijn onderkaak en zijn ondertanden zijn verwijderd

ik heb hem een nachtje bij da verstappen laten bl;ijven omdat ik dat

prettiger voor mijn eigen vond

ik moet zeggen dat het mij duizend procent is meegevallen

ik moet 2xper dag ab geven en pijnstilling maar de pijnstilling had hij al

snel niet meer nodig

over 10 dagen moet hij terug voor controle

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hè... gadsie... Het zit je niet mee hè? Veel antibiotica's werken niet bij abcessen en daarom wordt vaak Duplocilline gegeven en dat moet dan geïnjecteerd worden. Heel veel sterkte en succes.

Nee , ik word er ook gek van , iedere keer wel wat :(

Ze sturen ook iets van die pus op om er achter te komen welke AB er precies gegeven moet worden maar volgens mij starten ze dan eerst met die jij noemt (dus morgen na de operatie) , ze wilde het nu nog niet geven omdat het een verkeerd beeld kon geven geloof ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja ik heb er ervaring mee 2 weken terug is bart ook geholpen

aan een abces aan zijn onderkaak en zijn ondertanden zijn verwijderd

ik heb hem een nachtje bij da verstappen laten bl;ijven omdat ik dat

prettiger voor mijn eigen vond

ik moet zeggen dat het mij duizend procent is meegevallen

ik moet 2xper dag ab geven en pijnstilling maar de pijnstilling had hij al

snel niet meer nodig

over 10 dagen moet hij terug voor controle

Nou gelukkig dat het bij jou achteraf meegevallen is, ik hoop dat ik dat straks ook kan zeggen.

Als het goed is wordt Babs sochtends geopereerd, rond de middag mag ik bellen en dan als het goed is einde van de middag ophalen denk ik. Mijn man is de rest van de week zowiezo thuis ivm blessure (ja gaat lekker bij ons) dus die kan Babs goed in de gaten houden gelukkig.

Moest jij ook zalf in de wond doen of niet? dat lijkt me namelijk nog het meest enge en dat Babs dus zo pittig is en niet echt mee zal werken.

Hoop ook dat ze snel lekker gaat eten en we niet hoeven te gaan dwangvoeren ofzo.

Nouja ik heb een grote bench kunnen regelen dus die staat vanavond alvast klaar, verder maar gewoon afwachten.

Jij nog sterkte met Bart

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze is vanmorgen geopereerd en ik heb net de DA gebeld.

Poeh het was een hele operatie heb ik begrepen , het was een abces met veel pus en een doorbraak naar de binnenkant.

Dus ze heeft nu een gat zeg maar.

Ze hebben de hele boel schoongemaakt en zijn op zoek gegaan naar de oorzaak maar hebben die niet kunnen vinden.

Het gebit ziet er gewoon super goed uit, absoluut nergens haakjes geen losse tanden of kiezen , gewoon een perfect gebit.

Al vraag ik me dan af waar komt het dan vandaan?

Maargoed dat moet ik vanmiddag dus nog even vragen.

We mogen haar rond half 4 ophalen, ze was al goed wakker.

Daar krijgen we uitleg over hoe we moeten spoelen, ik begreep een betadine oplossing en afgekoeld gekookt water en daarna een zalfje in de wond (geloof dit 2x per dag) en natuurlijk een AB en pijnstillers.

Ow ze hebben intern overlegd met elkaar en vinden het niet nodig om die kweek op te sturen , ze geven me eigenlijk de garantie dat ze zeker weten welke AB ze moeten gebruiken en vinden het echt onnodig om dit te laten onderzoeken.

Het gaat heel lang duren voordat dit weer beter is , zeker 4 tot 6 weken. En waarschijnlijk dus nog wel langer voordat de wond echt goed genezen is.

Ik hoop zo dat ik de juiste beslissing gemaakt heb, wat doe je zo'n beestje weer aan :(

Maargoed de bench staat er klaar voor en we gaan er gewoon weer voor, gelukkig heb ik over 3 weken vakantie en hadden we niks geboekt , en Daniel is voorlopig dus ook thuis. Dus we kunnen goed voor haar zorgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kodi heeft ook een abces gehad. Kwam ook niet uit de kaak, oorzaak onbekend. Abces liep van zijkant kaak tot in de nek door.

Ook hij is operatief geholpen. Ze hebben het abces 'open gemaakt' en de meeste pus verwijderd. Het hele abces verwijderen met zak en al durfte de DA niet gezien in de nek de zenuwen en spieren vlak bij elkaar zitten. Daarna de behandeling bestaande uit spoelen, AB en indien nodig pijnstilling.

De meeste AB wordt gegeven ter ondersteuning van het konijn. De bacterien (die abces veroorzaken) zijn vaak lastig om te bestrijden met de AB. Het abces (de zak waar de bacterie inzit) moet je spoelen om zo de bacterie te bestrijden en te voorkomen dat deze zich vermeerderd. Hierbij is het belangrijk dat de 'wond' open blijft. Groeit deze dicht dan kun je a) moelijk spoelen en B) vermeerderen de bacterien zich sneller. Zalf heb ik destijds niet mee gekregen voor in het abces, maar wel een zalf voor op de rand (opening) van het abces. Door de zalf bleef de wond zacht en open. Spoelen heb ik in het begin twee keer per dag moeten doen, later nog maar 1 keer per dag. In het begin zal er echt wel wat 'smeerkaas' (=pus) naar buiten komen, dit is dik spul. Het kost best wel wat water, met 1 spuitje ben je er niet. Pijnstilling heb ik hem alleen in het begin gegeven. Na een week of twee was dit niet meer nodig. Je konijn laat je vanzelf wel weten wanneer hij pijnstilling nodig heeft. Hou hem dus goed in de gaten.

Kodi's abces is uiteindelijk heel mooi genezen. Het heeft wel iets van een maandje geduurd. Helaas hebben zijn niertjes het hierna begeven en heb ik hem toch moeten laten inslapen.

Succes met de behandeling

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update:

Het gaat op zich best goed, ze is 1x voor controle geweest en toen zag het er goed uit volgens de DA, as dinsdag moeten we weer terug om te kijken.

Het spoelen gaat best goed, ze is echt kwaad en bijt behoorlijk van zich af maar we wikkelen haar in een handdoek en mijn man houd haar goed vast en dan blijft ze best goed zitten (al vind ze het natuurlijk echt niet leuk)

Na het spoelen krijgt ze lekkere groenten en dit eet ze nu gelijk op , in het begin zat ze echt te hijgen in een hoekje (was echt heel zielig mijn hart brak echt om haar zo te zien) maar nu begint ze gelijk te eten dus ik denk dat het daarom dus een stuk beter gaat.

Eten heeft ze eigenlijk vanaf het begin goed gedaan dus dat is me echt meegevallen, ik hoop dat de DA dinsdag weer tevreden is en Babsje snel weer lekker naar buiten kan naar Binky

(foto's zijn van vorige week, inmiddels laat ze die groenten dus niet meer liggen ;) en doet ze haar plasjes redelijk op de bak)

IMG_1380.jpg

IMG_1378.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .