Ga naar inhoud

Help! bang dat mn konijn het niet haalt!


Paula Salemink

Aanbevolen berichten

Ik heb een rammetje (Ozzy) van ongeveer 3 jaar en daar sinds 2 maanden een voedstertje (Jacky) van 3 en half maand bij gezet.

Sinds een paar weken kreeg Ozzy nogal plakpoep. Hij kreeg van mij altijd hooi, beetje biks en groente, maar omdat Jacky erbij kwam moest ik hier mee stoppen en opnieuw weer opbouwen. Toen hij dus plakpoep kreeg heb ik ze op een dieet van alleen water en hooi gezet. DA voor de zekerheid gebeld, die zei hetzelfde. Nu was ik ze vorige week aan het knuffelen en toen viel mij pas op hoe mager Ozzy was geworden, zijn ribben steken er gewoon uit! Achterste dagelijks gecontroleerd, geen maden. Tanden gecontroleerd, ook goed. Hongerig dat hij is!! Ik afspraak gemaakt bij de DA, hele verhaal uitgelegd.... krijg ik Infacol voorgeschreven. Weet niet of iedereen dit kent? De moeders onder ons denk ik sowieso wel. Het is tegen krampjes en lucht in de buik bij baby's. Hij liet mij ook horen dat Ozzy gas in de buik had, zoals ik al verwachtte. 3 x daags 1 ml Infacol en na een dag rustig biks gaan bijvoeren, beter beetje plakpoep als uithongeren kwam het op neer. Dus dit gedaan, rustig opgebouwd.... en zijn keutels werden weer mooi! Hij wordt nog niet dikker, maar dat zal wel tijd nodig hebben.

Kom ik vanochtend buiten, het eerste dat ik doe is water, hooi en in dit geval Ozzy zijn Infacol geven en daarna wat biks (Sience Selective). Het eten op en ineens hoor ik wat en kijk....en echt waar Ozzy was aan het spugen!! Vieze slijm met groen van het eten kwam eruit. Hij maakt er rare geluiden bij en zit nu dus heel stil in een hoekje!

Ik vind dit heel eng, wil niet dat hij dood gaat. Weet iemand wat te doen??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is vreemd! Mijn dierenarts zei dat konijnen niet kunnen spugen. Vandaar dat een gasbuikje erg gevaarlijk is! Mijn konijn Elmo heeft ook een keer een gasbuikje gehad, maar die kreeg 2 spuitjes en dit was ook meteen over. Wij zijn toen we merkten dat Elmo ziek was meteen naar de dierenarts gegaan. Ik zou gaan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb naar de DA gebeld en de situatie uitgelegd. De assistente zei dat ik eigenlijk al deed wat ik kon doen.

Ik heb gezegd dat ik hem even in de gaten hou en als ik het niet vertrouwde alsnog kom. Hij eet,drinkt en beweegt inmiddels wel weer. Moet ik dan alsnog gaan? Ik heb hem daarna niet meer zien 'spugen'. Ik dacht zelf ook al aan Snot of zo, maar het is dus weer niet zo dat zijn neus nat is en zijn ogen tranen. Ik heb eerlijk gezegd niet zoveel vertrouwen in de dierenartsen hier, omdat ik eigenlijk meestal al wel weet wat ze mij vertellen.... en soms weten ze het zelf ook nie. Begrijp me niet verkeerd, ik ga echt wel als ik me zorgen maak maar hoopte eigenlijk dat hier iemand een idee had wat het zou kunnen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok....nu doet hij weer anders. Hij ademt snel voor zijn doen, hij heeft een paar biks gegeten, maar dit doet hij heel langzaam en het waren er ook echt maar 3 of 4(sience selective) en deze eet hij dan vervolgens heel langzaam. Zou eten hem pijn kunnen doen, of misselijk? Hij zit nu ook weer stil in de hoek, terwijl de ander rond rent.

Ik zal morgen opnieuw naar de dierenarts, maar iemand nu enig idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje, da's dus echt niet goed. Zal hij misschien iets anders willen eten? Stukje appel of groente ofzo? Misschien wel Olvarit wortelhapje voor baby's (is de supermarkt nog open bij jullie?). Want die darmen moeten niet stil komen te liggen natuurlijk.

dat lijkt me ook weer niet goed, dan krijgt hij weer plakpoep/gas in de buik, ook al een hoop gesodemieter mee gehad (lees boven). ik heb de biks opgelost in water en dit maar in zn mondje gespoten. Dan slikt hij het wel weg....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klinkt een beetje als gebitsproblemen en dat 'spugen' kan heel goed een verslikking zijn geweest. Als hij inderdaad last van zijn gebit heeft onziet hij de pijnlijkste plekken met kauweb waardoor hij zich heeft kunnen verslikken. Ik zou morgen zeker de DA eens bellen en het voorleggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi allemaal,

sorry dat ik niet eerder gereageerd heb...

slecht nieuws, hij heeft het dus inderdaad niet gehaald. Heb alles geprobeerd. Ben dus weer naar de dierenarts geweest, alles uitgesloten... ik dacht al aan verstopping, maar hij poepte nog. Zijn tanden waren goed, klein beetje gegroeid omdat hij zo slecht hooi at. Biks at hij wel de laatste dagen, maar hij bleef maar afvallen. Ik dacht al aan snot, maar ook dat was het niet. Wormen waren het ook niet... En hij was helemaal wit zo bleek, zelfs zijn tong was wit! Vandaag weer naar dierenarts en hij liet zich plat op de buik vallen en zo bleef hij liggen....je kon alles met m doen, zo is hij niet. Dus conclusie: bloedarmoede...kanker! DIT K*T ziekte!!!

Heb hem dus in laten slapen, als ik dit niet gedaan had had ik m vandaag of morgen dood in zijn hok gevonden... en mijn andere konijntje....zo zielig! Hij kroop bij m in het mandje en ging tegen hem aan liggen! Hartverscheurend gewoon. Snel een nieuw vriendje voor haar vinden. Morgen wordt hij begraven. Ik kan nog steeds janken. Allemaal super bedankt voor het meedenken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .