Ga naar inhoud

Konijn ongelukkig?


Marieke0412

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Ik zit met een vervelende kwestie, waarvoor m.i. niet direct een oplossing is, maar ik wil het graag even met jullie delen, want van je af schrijven helpt altijd wel.

Ik heb sinds januari een schat van een konijntje in huis: een Nederlandse hangoor dwerg. Het is een ontzettende knuffelkont, ze kan uren bij mij op schoot liggen en loopt graag de hele dag achter je aan. Dat kon ook altijd heel mooi, want ze had (uiteraard naast haar hok) het hele appartement tot haar beschikking. De woonkamer, de keuken, de slaapkamer, de badkamer: overal mocht ze komen.

Ik stond op het punt een vriendje voor haar aan te schaffen toen ik opeens noodgedwongen mijn appartement uit moest. Een lange zoektocht volgde, want veel huisbazen willen absoluut geen huisdieren toestaan. Eindelijk een appartement gevonden waar ze wel mee mocht (bij hoge uitzondering!). Maar: a) in het contract is nadrukkelijk opgenomen dat ze niet los mag lopen en B) ze kan ook niet loslopen want overal ligt vloerbedekking. En als ze daar per ongeluk een keer plast ben ik de pineut. In de badkamer ligt natuurlijk geen vloerbedekking, dus daar laat ik haar dan (stiekem, want het mag echt niet) rondlopen.

De badkamer is +/- 2.5 keer zo groot als haar hok (van 1 meter), en daar laat ik haar dan 's ochtends ongeveer twee uurtjes lopen en 's avonds zo'n 4 uur. Natuurlijk is het voor haar véél minder leuk dan wanneer ze overal mag hupsen, maar deze situatie lijkt me niet onmogelijk, toch? Daarnaast ligt ze 's avonds nog een uurtje bij mij op schoot, lekker knuffelen.

Maar nu gebeurt er het volgende. Ik zet haar hok precies in de deuropening, zodat de badkamer afgesloten is en ze niet kan ontsnappen en ze zo mooi vanuit haar hok de badkamer in kan (en weer terug, als ze daar behoefte aan heeft). Maar ze maakt simpelweg geen gebruik van de badkamer! Heel af en toe maakt ze een rondje, maar dan gaat ze weer in haar hok zitten. Ik snap er niets van! En zodra ik dan haar hok weer op haar vaste plek zet, gaat ze tegen de tralies opspringen als in 'ik wil eruit'. Maar ze weigert gewoon in de badkamer te lopen. En dat vind ik zo sneu. :( Voel me er zo naar over. Ik weet dat het voor haar minder leuk is nu, maar we moeten er maar het beste van maken, en volgens mij kan het ook wel prima zo.

Ze ziet er verder wel gelukkig uit. Althans, ze eet en drinkt goed, en ze ligt vrijwel de hele dag lekker languit te rollen (in haar hok, zucht). Of doet ze dat soms uit verveling? Ze is wel véél meer aan het graven in haar hok dan eerst. Ze scheurt continu de kranten kapot die op de bodem van haar hok liggen.

Nou goed, ik heb niet echt een concrete vraag, en er is ook geen oplossing (een groter huis zonder vloerbedekking, maar dat zit er niet in. ;)). Maar het helpt al om het van me af te schrijven. Bedankt voor het lezen.

Marieke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastige situatie.

Veel konijnen liggen overdag, ze worden 's avonds meer actief.

Bij mij liggen ze ook de hele dag, terwijl ze toch een behoorlijke ren hebben.

En misschien toch blijven zoeken naar een appartement waar ze wel los mag lopen.

Je hebt nu een appartement, dus misschien zou je van daaruit verder kunnen zoeken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastige situatie.

Veel konijnen liggen overdag, ze worden 's avonds meer actief.

Bij mij liggen ze ook de hele dag, terwijl ze toch een behoorlijke ren hebben.

En misschien toch blijven zoeken naar een appartement waar ze wel los mag lopen.

Je hebt nu een appartement, dus misschien zou je van daaruit verder kunnen zoeken?

Heel lastige situatie. Klopt, ze is 's avonds altijd actiever dan overdag. Zeker tussen 12.00 en 16.00 uur is ze echt siësta aan het houden (vandaar dat ik haar ook 's ochtends en 's avonds eruit laat).

Klinkt misschien heel egoïstisch, maar verhuizen is voor mij voorlopig geen optie meer. Dit was in drie jaar tijd de vierde keer, dus ik wil de komende paar jaar toch echt even blijven zitten, hoe naar ik het ook voor mijn lieve nijn vind. Dankjewel voor je reactie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou eens goed informeren of het juridisch wel oké zit, dat contract.

Het schijnt zelfs zo te zijn dat mensen het voor elkaar kregen om dieren te nemen, terwijl het volgens het huurcontract niet mocht. Ergens iets van rechten van een mens. Ik weet dat er eerdere uitspraken zijn geweest dat verhuurders huurders om huisdieren niet zomaar op straat mogen zetten. Tenzij ze natuurlijk echte overlast veroorzaken.

En anders is het aan je huurbaas om tegen je te gaan procederen, mocht ze er achter komen (hoe gáát ze er achter komen?)

Vloerbedekking is inderdaad niet het meest ideale, maar uiteindelijk mag jij er ook op leven. Jij kan ook dingen laten vallen etc. Volgens mij zijn er ook wel producten om schoon te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, de huurbaas is regelmatig in het pand, dus er is wel een zekere kans dat ze erachter komt. Maar een zeil met een rennetje eromheen lijkt me een heel goed idee, want zoals Aniek zegt: dan loopt ze feitelijk niet los, dus dan is er niets aan de hand. Vriendje erbij is helaas geen optie, want ook dat staat in het contract (maximaal 1 konijntje). Bedankt voor het meedenken, ga straks even zeil en een rennetje kopen. Is ook leuker voor haar, want dan is ze lekker bij mij. Want in de badkamer kom ik nou ook niet de hele dag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik me dan afvraag...

Is het echt een appartement wat je huurt? Oftewel een woon/ slaap gedeelte, badkamer en eigen keuken met eigen afsluitbare voordeur?

Of is het meer een gedeelte in een huis wat je huurt met aparte badkamer??

In je eigen appartement, moet het geen probleem zijn om idd een stuk zeil met ren eromheen neer te zetten.

Maar als het ' kamerhuur ' is dan kan je huurbaas hier helaas wel een probleem van maken...

In princiepe met een appartement moet je zelf uitmaken wat je ervan maakt, het is jouw plekje en daar heeft een huurbaas niks mee te maken. Wel kan hij eisen dat als je eruit gaat dat het appartement in dezelfde staat terug gebracht word als wanneer jij erin kwam...

( heb ik zelf ook gehad namelijk dat ik pas uit huis ging, een kamer gehuurd waar de keuken gedeeld werd met huurbaas en de andere mensen... En die maakte er wel degelijk een probleem van ( ter info toen had ik alleen me degoe's ) om me beestjes los te laten lopen... Op de bank of op me bed op eigen kamer, met als gevolg dat me degoe's een jaar lang zielig in hun kooi hebben moeten zitten :(.

Alleen met verschonen in een klein vervoersbakje gezet...)

Toen ik wat anders had ben ik wel snel verhuisd :)

Weet niet of je hier wat aan heb...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik me dan afvraag...

Is het echt een appartement wat je huurt? Oftewel een woon/ slaap gedeelte, badkamer en eigen keuken met eigen afsluitbare voordeur?

Of is het meer een gedeelte in een huis wat je huurt met aparte badkamer??

In je eigen appartement, moet het geen probleem zijn om idd een stuk zeil met ren eromheen neer te zetten.

Maar als het ' kamerhuur ' is dan kan je huurbaas hier helaas wel een probleem van maken...

In princiepe met een appartement moet je zelf uitmaken wat je ervan maakt, het is jouw plekje en daar heeft een huurbaas niks mee te maken. Wel kan hij eisen dat als je eruit gaat dat het appartement in dezelfde staat terug gebracht word als wanneer jij erin kwam...

( heb ik zelf ook gehad namelijk dat ik pas uit huis ging, een kamer gehuurd waar de keuken gedeeld werd met huurbaas en de andere mensen... En die maakte er wel degelijk een probleem van ( ter info toen had ik alleen me degoe's ) om me beestjes los te laten lopen... Op de bank of op me bed op eigen kamer, met als gevolg dat me degoe's een jaar lang zielig in hun kooi hebben moeten zitten :(.

Alleen met verschonen in een klein vervoersbakje gezet...)

Toen ik wat anders had ben ik wel snel verhuisd :)

Weet niet of je hier wat aan heb...

Het is inderdaad geen 'echt' appartement. Het is een aparte gedeelte in een huis waar ik wel mijn eigen badkamer heb. De woon/slaapkamer is in dezelfde ruimte, dus inderdaad meer 'op kamers'. Dus mijn huurbaas kan er inderdaad een probleem van maken (sterker nog, dat is al gebeurd, want alles staat strikt in het contract).

Maar ik heb zojuist hier in mijn kamer even een provisorische ren gemaakt met spullen als omheining en handdoeken op de grond: he-le-maal blij. Er volgde toch een stroom aan binkies, haha! Geweldig om te zien! Dus ik ga morgen iets van zeil halen of plastic tegels o.i.d. Dan komt het wel goed. Bedankt allemaal voor het meedenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik keek wel even op van jou contract; ik kan me slecht voorstellen dat het legaal is dat er zoveel eisen worden gesteld mbt jou konijn. Maargoed, daar heb je nu natuurlijk weinig aan! :)

Maar; als je een zeil neerlegd en er een ren omheen zet dan is dat gewoon een vergrooting van het het hok. Dus dan kan je huisbaas daar helemaal niks van zeggen ;) Wat ik dan zeker zou doen is bovenop de ren een net spannen (of een dichte ren) want dan is het een afgesloten gedeelte. Bovendien, mag je huurbaas nooit zo maar jou kamer in komen hè! Dus als hij dan komt kan je je konijntje altijd even in het hokje stoppen!

Succes ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb niet alles gelezen, maar woon je anti-kraak of zo?

Ik zou me als ik jou was maar eens goed in gaan lezen over je rechten want je laat lekker over je heen walsen van alle kanten.

Je kan niet 4 keer in een jaar zomaar op korte termijn moeten verhuizen tenzij je zo gek bent geweest een anti-kraak contract te tekenen.

Verder heeft geen mens er een bal mee te maken of jij huisdieren hebt en of je die los laat lopen, da's absoluut niet rechtsgeldig.

Sowieso heeft jouw huisbaas niets te zoeken op jouw terrein, hij mag NOOIT bij jou binnen komen tenzij op jouw verzoek want dat is huisvredebreuk.

Dus ik zou lekker schijt hebben aan alle mensen die jou hun zin proberen op te dringen en eens een keer normaal gaan leven en je rechten gebruiken. Als je huur betaalt heb je nu eenmaal huurrechten dus stop met huur betalen als dit echt allemaal zo zit, je staat namelijk volledig in je recht.

Mocht je geen huur betalen maar een of andere gekke anti-kraakconstructie hebben, probeer dit aan te vechten via de Bond voor Precaire Woonvormen bijvoorbeeld. Dit kan echt niet, ik word hier heel boos van.

Sowieso dat je een contract tekent met dit soort dingen er in snap ik niet. Niet dat ze een poot hebben om op te staan, het kan gewoon niet hoor, maar ga dan kraken of zo. Laat je leven niet zo bepalen door een ander, en laat al helemaal niet je konijn er de dupe van worden. Arm beest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blij dat je Nijntje nu wat meer ruimte heeft :)

Maar helaas kan je huurbaas hier idd een probleem van maken, omdat het een gedeelte van 'zijn' huis is. Ook al huur je het en is het jouw ruimte...

Maar zoals mosseltjes idd zegt, als je het hok vergroot met een ren, en die ook afdekt dan is en blijft het een dicht hok :)

Daar kan geen probleem VAB genaakt worden ;)

Heb hier ook wel eens van die dichte rennen( compleet gaas) van grote afmeting voorbij zien komen. Schuilhokje erin, zeil eronder en je hebt een groot 'hok' :)

Als je hier de ruimte voor heb ( die zijn geloof ik anderhalf of 2 vierkante meter groot) dan is dat de ideale oplossing lijkt mij

Zijn ook niet zo heel duur geloof ik...

Suc6 ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blij dat je Nijntje nu wat meer ruimte heeft :)

Maar helaas kan je huurbaas hier idd een probleem van maken, omdat het een gedeelte van 'zijn' huis is. Ook al huur je het en is het jouw ruimte...

Nee dat is gewoon niet waar. Wie huur betaalt heeft recht op huurbescherming.

Daar zijn allerlei wetten en regels voor en mijn huisbaas kan voor mijn part wel in mijn contract zetten dat hij altijd binnen mag komen wandelen, ik kan dat contract dan gewoon tekenen en als de huisbaas aan komt lopen en naar binnen wil kan ik gewoon de politie bellen als hij niet weg gaat. Ik heb namelijk gewoon recht op huisvrede en als ik hem 3x gesommeerd heb om weg te gaan en hij doet dat niet overtreedt hij gewoon de wet. Punt. Wat in de wet staat gaat boven het contract, klaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lonja: ik snap wel dat je er boos van wordt, maar ik snap ook zeker TS wel. Als ik moet kiezen tussen geen dak boven mijn hoofd of een huurcontract met die regeltjes, dan zou ik ook voor dat contract gaan.. Maar ik zou dan idd wel zeil en een ren regelen en ik zou de huurbaas voor het tekenen van het contract wel hebben laten weten (proberen over te halen) dat konijnen groepsdieren zijn, dat er dus een 2e bij komt en dan 2 minder schade aanrichten dan 1. Ze kunnen namelijk veel schade aanrichten op het moment dat ze zich vervelen en/of eenzaam voelen. Nou die 2 dingen los je op door een maatje..

Maar goed, ik zou idd dat contract even laten controleren op rechtsgeldigheid en als het wel rechtsgeldig is, zou ik vragen wat er kan gebeuren op het moment dat je zonder overlast en schade te creeren wel betrapt wordt. Ik denk namelijk ook dat ze je niets kunnen maken. Een huurder kan dag en nacht grote feesten geven (overlast voor de hele buurt) en nogsteeds mag deze niet het huis uit gezet worden. Wel kan het zo zijn dat als de politie voor de zoveelste keer overlast constateerd, de huurder een boete krijgt en weer zoveel keren later kan de radio afgepakt worden.

Maar zolang jij geen overlast creer, kan de politie ook niets doen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

hihi, Lonja is nog een beetje feller dan ik ;) Naast de huurdersbescherming, zit je ook met de rechten van de mens. Zoals ik eerder zei: er zijn al mensen die het daarop hebben gegooid en hun gelijk hebben gekregen. Huisdieren kunnen (zo uit mijn hoofd) geïnterpreteerd worden als gezinslid en daar heb je recht op.

Ik zit nu in hetzelfde schuitje, ik moet een appartement zoeken en als je een verhuurder/huisbaas vraagt, zeggen ze allemaal nee op huisdieren. Hier is het mondje-dicht-tactiek. Ze kunnen je toch weinig maken, zolang je geen overlast veroorzaakt en de boel in oorspronkelijke staat verlaat. Laat die verhuurders maar procederen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies, hoe moeten ze er ooit achter komen dat jij een huisdier hebt?

Bovendien kunnen ze regeltjes verzinnen wat ze willen, je hebt inderdaad gewoon bepaalde rechten.

@lonja: ik snap wel dat je er boos van wordt, maar ik snap ook zeker TS wel. Als ik moet kiezen tussen geen dak boven mijn hoofd of een huurcontract met die regeltjes, dan zou ik ook voor dat contract gaan..

Er zijn andere oplossingen, daar kies je zelf voor. Ik heb zelf ooit overwogen anti-kraak te gaan wonen tot ik het contract zag en me erin ben gaan verdiepen. Zo lang mensen niet opkomen voor hun rechten zijn er altijd anderen die er misbruik van weten te maken, daar zul je zelf tegen op moeten staan.

Ik had ook no way kans op een huurhuis maar er zijn wel degelijk andere wegen, maar daar moet je wel jezelf voor in de wet verdiepen en weten waar je rechten liggen, en vooral actie willen ondernemen. Zo heb ik jaren gekraakt gewoond. Je moet dan dus wel niet te makkelijk ingesteld zijn en het vereist een behoorlijke DIY mentaliteit en actiebereidheid.

Daardoor maak ik me hier ook zo boos over, ik heb me hier zo in verdiept en ben er jarenlang erg actief mee bezig geweest en ik weet dat het anders kan en ook anders moet. Maar daarvoor is wel nodig dat je je inleest en niet alles klakkeloos accepteert en opstaat voor je rechten.

Ook heb ik een tijdje via Tijdelijke Verhuur gewoond. Ook bij deze vorm van huur heb je rechten. Dat is ook altijd een optie.

Bij anti-kraak heb je nauwelijks rechten en daarom vind ik het jammer dat er toch mensen zijn die hiervoor tekenen. Toch bestaat anti-kraak bij gratie van mazen in de wet en dan zul je het zelf ook op deze manier moeten gaan spelen en net zo slim zijn.

Anders hou je geen leven meer over. Er zijn heus wel mensen die wel actie ondernemen binnen anti-kraakland en zich verzetten door bijvoorbeeld een ander slot op de deur te zetten. Voorbeelden hiervan kan je zien op de site die ik gaf, maar hiervoor moet je dus wel bereid zijn om de strijd aan te gaan. Maar door dat te doen help je niet alleen jezelf maar ook een heleboel anderen en ik vind het een erg belangrijke strijd om in ons drukbevolkte landje op te komen voor woonruimte en huurrechten, en als ik dit soort verhalen lees over de meest lullige dingen zoals 1 konijn dat niet los mag dan maakt me dat heel boos. Dat is dus gewoon heel makkelijk geld verdienen zonder als verhuurder je verantwoordelijkheid te nemen, over de rug van de woningzoekende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lonja, dank voor je berichtjes, maar ik woon niet anti-kraak hoor. Het feit dat ik binnen zo'n korte tijd vier keer ben verhuisd is een samenloop van omstandigheden (zoals een huurbaas die het pand voor eigen gebruik wilde gaan inzetten en een relatie die verbroken werd). En ik heb mijn nijn pas sinds ik mijn derde huis woon, en ze nu is ze dus meeverhuisd naar het vierde huis. Ik gaf alleen aan dat ik zo vaak verhuisd ben om te laten begrijpen dat ik nu gewoon graag wil blijven zitten waar ik zit. Want verhuizen brengt altijd kosten, tijd en stress met zich mee.

En ik begrijp heel erg goed dat ik rechten heb, maar je moet het ook even vanuit mijn situatie bekijken. Als ik niet binnen een bepaalde periode een huis had stond ik op straat, heel simpel. En mijn konijntje weg doen was geen optie. Dus natuurlijk ga ik dan akkoord met allerlei regeltjes. Want ik wil gewoon een onderkomen. En ja, ik had dan wellicht beter moeten overleggen met de huisbaas, maar hé, ik was allang blij dat ik ergens terecht kan. En je moet niet vergeten dat een huisbaas zelf zijn/haar huurders mag kiezen. Dus waarom zou de huurbaas dan akkoord gaan met een huurder die moeilijk doet over zijn/haar regels (ik dus) terwijl er ook honderden andere huurders zijn die daarmee wel akkoord gaan. Dus je kan wel zeggen dat ik allerlei rechten heb en die moet aanvechten, maar ik geloof niet dat het altijd zo simpel is. Zeker niet als je dringend een huis nodig hebt.

En ik vind het eerlijk gezegd wel wat simpel om te zeggen dat een huisbaas er nooit achter kan komen dat de huurder een huisdier heeft. Want wat nou als hij/zij een keer aanklopt om iets te vragen. Dan hoeft hij/zij nog niet eens je kamer binnen te komen (want dat mag inderdaad niet zomaar, dat weet ik) en dat ziet hij/zij al dat ik een konijn heb. Ik woon niet in een paleis, dus zodra de deur opengaat kun je echt wel mijn hele kamer overzien.

Goed, nogmaals allemaal bedankt voor het meedenken. Ik heb nu een oplossing en het gaat nu helemaal goedkomen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap het wel hoor Marieke!

Het lijkt me gewoon enorm lastig om in zo'n situatie te zitten.

Maar een stuk zeil met een dichte ren is een mooie oplossing!

Daarnaast is het logisch dat er regels zijn, het is jouw huis niet!

Ik moet er niet aan denken dat iemand bij ons de zolder zou huren en er een grote bende van maakt.

Succes en ben benieuwd naar het resultaat :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .