Ga naar inhoud

Shreddy eet al meer dan een week niet, ook niet na verwijderen haakjes op kiezen


SandraB

Aanbevolen berichten

  • Reacties 71
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Pff jeetje, Shreddy gaat nog niet eten ondanks de pijnstilling van vanmiddag... Ik heb zelf ook pijnstilling meegegkregen, maar die mag ik morgen pas geven omdat het prikje wat ie vanmiddag gehad heeft 24 uur werkt volgens de da. Argh, ik had verwacht dat ie wel weer zin zou krijgen in wat eten. Zou hij dan ondanks de pijnstilling toch nog pijn voelen? Ik bied hem vers hooi aan, stukje andijvie, takje peterselie, een brokje van Science selective... Hij heeft net wel een klein stukje appel gegeten. Ik baal ook als een stekker dat het zo vreselijk warm is (en nog warmer gaat worden de komende dagen...) Dat helpt natuurlijk ook niet erg mee... (Ze staan binnen overigens hoor, niet buiten en zeker niet in de zon. Heb overdag de gordijnen dicht als 's ochtends de zon op het raam staat) Gelukkig heb ik nu een ontzettend fijne da die ontzettend veel tijd en aandacht had voor mijn kleine mannetje. Ze zei dat ik tussendoor altijd mag bellen als ik vragen heb... Denk dat ik morgen maar bel als hij nog niet eet... Wat denken jullie? Ondertussen ga ik met goede moed door met dwangvoeren + ciseral geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Amai toffe dierenarts gelukkig is die geen tandarts.

Ik kan mij voorstellen dat je konijntje nu gewoon ook schrik heeft om te eten.

Moest in mijn mond zo iets scherp zitten ....brrr ik mag er niet aan denken.

Gasnarcose is niet zo schadelijk voor een konijn als gewone narcose hoor. Ze zijn daar veel minder groggie van.

Succes met je konijntje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zeker even aan je ex-dierenarts laten weten van hoe en wat, want dit kan natuurlijk niet. Hij heeft het gebit van Shreddy zo verziekt, dat het beestje meer pijn na de behandeling heeft dan hij ervoor had. Dit moet je zeker melden bij hem hoor! Arme Shreddy!

Persoonlijk zou ik er, denk ik, wel voor kiezen om Shreddy meteen te laten helpen aan die kiezen. Om het nou af te wachten, of hij die scherpe randen zelf zal wegslijten. Je merkt duidelijk, dat hij veel pijn heeft en die randen zullen ook niet in 3 dagen afgesleten zijn, neem ik aan. Ik zou, denk ik, het risico nemen van een 2de maal narcose in korte tijd. Het is een risico natuurlijk, maar nu heeft Shreddy pijn en haalt zijn bekje met elke kauwbeweging verder open. Maar dit is natuurlijk geheel en al jouw beslissing.

Ik hoop in ieder geval, dat hij ondertussen baat heeft van de pijnstilling en zelf weer wat eet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie aandacht voor dit topic. Dit geeft me enorm veel steun. Ik vrees inderdaad ook dat ik niet onder een 2e behandeling uitkom. Shreddy eet nog steeds niet zelfstandig. Ik hoop inderdaad dat de narcose dmv gas minder schadelijk en risicovol zal zijn voor hem. Ondertussen probeer ik hem in een goede conditie te houden door hem te dwangvoeren met Science Recovery en z'n darmpjes te stimuleren met Ciseral. Gelukkig laat ie het allemaal zo makkelijk toe! Hij is altijd al een stuk 'makkelijker' geweest dan mijn andere konijn, Huckerby. Ik vrees dat Huckerby al dit gedoe van de stress niet overleefd had... Ik baal wel ontzettend van de ongeloofelijke hitte in huis... Het is hier binnen 27 graden! Ik probeer het zo koel mogelijk te houden met alle gordijnen dicht. Ben zo bang dat de warmte een extra belasting is voor Shreddy.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zielig zeg voor je konijn. Ik kan me voorstellen hoe hopeloos je je moet voelen. Heb hetzelfde ook een keer meegemaakt met mijn konijn. Het is uiteindelijk allemaal wel weer goed gekomen. Maar volgens mij blijven die haakjes een probleem spelen, als die ze eenmaal heeft gehad. En ik denk ook dat de warmte meespeelt, in het niet eten, dat heb ik hier ook wel een beetje. Maargoed, hoop voor je dat het goedkomt met Shreddy en heel veel sterkte van mij gewenst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb pijnstilling meegekregen met tevens een ontstekingsremmende werking. Hij heeft zowaar een beetje (grof gemalen) Sience Selective voer gegeten! Maar nog wel erg weinig hoor! Hij zal echt inderdaad geholpen moeten worden en dat gaat morgen (vrijdag) gebeuren. Ik hoop zo dat hij sterk genoeg is om door de (gas)narcose te komen... Ben ontzettend zenuwachtig... Ik hou jullie op de hoogte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier wordt aan jouw en Shreddy gedacht hoor.

Heb helaas maar al teveel ervaring hiermee dus snap hoe je je voelt.

Maar..... hier is het altijd goed gegaan en regelmatig was mijn nijn erg zwak voor de ingreep.

Veel dierenartsen halen het konijn als ze klaar zijn ook weer gelijk uit narcose, dmv een prikje in de oorvene.

Zo krijgen ze het minimale aan narcose binnen en is het konijn snel weer helemaal bij.

Komt vast en zeker allemaal weer goed en heb je straks weer snel een blij en happy Shreddy rondhupsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alvast voor straks (ik ga er gewoon vanuit dat alles weer goed komt)....

Ga eens heel goed het voedingspatroon van Shreddy na, wat voor brok voer je, hoeveel brok en eet hij genoeg hooi?

Volgens mij geef je best veel zachte dingen (of dat moet alleen zijn nu hij slecht eet?)

Geef weinig brokken en fruit, zodat hij goed hooi wil eten.

Sommige konijnen doen het goed op SS, hier werkte het niet (te zacht)

Hier werd om de 8 a 10 weken haakjes verwijderd, tot ik via de dierenarts aan Trovet brokken kwam.

Het is keihard waardoor er goed gemalen wordt, licht verteerbaar, waardoor er snel weer hongergevoel is en er hooi gegeten wordt.

Sinds ik Trovet gebruik is de laatste keer anderhalf jaar geleden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een tip voor zometeen. Als zijn mondje echt zo beschadigd is dan zal hij nog wel even pijn houden ook al zijn zijn kiesjes nu wel goed geslepen. Dus blijf nog even pijnstiller geven (heeft de DA hopelijk ook gezegd). Uit ervaring weet ik dat het nog een aantal dagen tot een week kan duren voordat hij weer normaal eet. Ik geef altijd nog een paar dagen geweekte SS-brokjes en veel groente en kruiden(hooi). Blijf ook de gewone harde SS- brokjes aanbieden op een gegeven moment zal hij switchen van zacht naar hard (doet Boris tenminste wel).

Ik ben zelf trouwens op Trovet overgestapt ivm haakjes. Ik weet nog niet of het werkt, want Boris is net een paar weken geleden nog aan zijn kiesjes geholpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor al jullie tips! Shreddy is vandaag goed door de narcose gekomen, huppelde al weer vrolijk rond toen ik hem in zijn kooi terugplaatste. Helaas heeft de da behalve haakjes ook een absces (ontsteking) achter in zijn bekkie aangetroffen, ik snap niet wat mijn vorige da heeft bezielt, dat hij 'niets gezien heeft...' Shreddy krijgt nu een antibioticakuur (2x daags, vijf dagen lang). Maar de da gaf aan dat bij sommige konijnen zo'n absces weer terug komt. Iemand ervaring of kennis over? Ik hoop zo dat Shreddy de komende dagen weer wat meer interesse krijgt in eten... Hij krijgt normaal gesproken af en toe als traktatie een stukje fruit, maar zijn voeding heeft altijd op de eerste plaats uit hooi, groenvoer en een klein beetje biks bestaan. Maar dit laat hij allemaal links liggen op het moment... Pff voel me een beetje hopeloos! Da heeft aangegeven om naast de antibiotica door te gaan met de pijnstiller en de ciseral. (en dwangvoeren uiteraard). Gelukkig blijft Shreddy lekker vrolijk en levendig ondanks alle ellende, en dat houd mij ook op de been. Maar wat zou ik graag hier op het forum melden dat ie weer lekker aan het eten is en niet langer gedwangvoerd hoeft te worden... Nog even geduld hebben... Ik hou jullie op de hoogte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zielig zeg, voor je konijn. Gelukkig zit je nu bij een goede da die zijn goud waard. En hopelijk gaat het snel weer beter met Shreddy, en kan die weer gauw zelfstandig eten. Mijn konijn is ook een bikkel, en die van jou zo te lezen ook. Veel sterkte.

aangepast door Valentijn
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat eten komt echt wel snel! Ik heb hetzelfde meegemaakt dat het gewoon over het "hoofd" werd gezien. Nou ja ik denk dan maar zo ze doen het niet expres slordig is het natuurlijk wel maar ik laat me nu gewoon niet meer met een kluitje in het riet wegsturen. Ik ken mijn konijn en weet meteen wanneer het weer zover is met haakjes.

Fijn dat jullie het nu achter de rug hebben nu op naar genezing! Sterkte met de patient en ik hoop dat je snel kunt stoppen met dwangvoeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een tip voor zometeen. Als zijn mondje echt zo beschadigd is dan zal hij nog wel even pijn houden ook al zijn zijn kiesjes nu wel goed geslepen. Dus blijf nog even pijnstiller geven (heeft de DA hopelijk ook gezegd). Uit ervaring weet ik dat het nog een aantal dagen tot een week kan duren voordat hij weer normaal eet. Ik geef altijd nog een paar dagen geweekte SS-brokjes en veel groente en kruiden(hooi). Blijf ook de gewone harde SS- brokjes aanbieden op een gegeven moment zal hij switchen van zacht naar hard (doet Boris tenminste wel).

Ik ben zelf trouwens op Trovet overgestapt ivm haakjes. Ik weet nog niet of het werkt, want Boris is net een paar weken geleden nog aan zijn kiesjes geholpen.

Mijn nijn had zo vaak last van haakjes dat ik ben doorverwezen naar Utrecht omdat we dachten aan een gebitsafwijking of inderdaad ook abces. Dit bleek gelukkig niet het geval. Het simpele advies was: elke dag druppeltje vitamine d (kinderen tot 4 jaar) en vitamine c tabletje en zoveel mogelijk in de zomer het gras op. En warempel voor het eerst is nijnemans al ruim zeven weken haakjes vrij!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat eten komt echt wel snel! Ik heb hetzelfde meegemaakt dat het gewoon over het "hoofd" werd gezien. Nou ja ik denk dan maar zo ze doen het niet expres slordig is het natuurlijk wel maar ik laat me nu gewoon niet meer met een kluitje in het riet wegsturen. Ik ken mijn konijn en weet meteen wanneer het weer zover is met haakjes.

Fijn dat jullie het nu achter de rug hebben nu op naar genezing! Sterkte met de patient en ik hoop dat je snel kunt stoppen met dwangvoeren.

Ja maar ik maak me wel zorgen om dat abces in zijn mond hoor. Ik lees overal op internet dat deze heel moeilijk te bestrijden zijn met antibiotica... De da heeft het abces open gemaakt zodat de troep eruit kan en nu moet de antibiotica de rest doen. Maar als ik het zo overal lees is dit een hardnekkig probleem! De da zei ook al dat het soms terug kan komen. Shreddy heeft net 1 klein blaadje weegbree gegeten en een paar rozijntjes. (heel gek maar een stukje appel en rozijntjes is het enige waar hij op dit moment echt zin in heeft, ik hoop zo dat ie gauw weer hooi enzo gaat eten....)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Succes met Shreddy!

Mijn nijn had zo vaak last van haakjes dat ik ben doorverwezen naar Utrecht omdat we dachten aan een gebitsafwijking of inderdaad ook abces. Dit bleek gelukkig niet het geval. Het simpele advies was: elke dag druppeltje vitamine d (kinderen tot 4 jaar) en vitamine c tabletje en zoveel mogelijk in de zomer het gras op. En warempel voor het eerst is nijnemans al ruim zeven weken haakjes vrij!

Dat is gek, Eevie had het laatst in een ander topic over dat zij een verband dacht te zien tussen te veel calcium en haakjes.

Vitamine D (wat gewoon in daglicht zit) zorgt voor de opname van calcium. Extra vitamine D nodig hebben zou dan juist kunnen wijzen op een tekort aan calcium(opname), dat is het tegenovergestelde. Nu is calciumgebrek en tandproblemen een wetenschappelijk vastgestelde link, dus zo gek klinkt het ook weer niet, maar het is wel precies het tegenovergestelde van wat zei zij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Succes met Shreddy!

Dat is gek, Eevie had het laatst in een ander topic over dat zij een verband dacht te zien tussen te veel calcium en haakjes.

Vitamine D (wat gewoon in daglicht zit) zorgt voor de opname van calcium. Extra vitamine D nodig hebben zou dan juist kunnen wijzen op een tekort aan calcium(opname), dat is het tegenovergestelde. Nu is calciumgebrek en tandproblemen een wetenschappelijk vastgestelde link, dus zo gek klinkt het ook weer niet, maar het is wel precies het tegenovergestelde van wat zei zij.

Het vitamine d tekort vond ik erg logisch klinken aangezien het binnennijnen zijn (alleen met mooi weer buiten) en ik zelf ook met een zwaar vitamine d tekort liep dus waarom zou dat niet hetzelfde zijn bij konijnen. Vitamine c kreeg ik voorgeschreven voor het speeksel. Het teveel aan vitamine c plast hij wel uit. Tekort aan vitamine c vond ik wel apart omdat ze hier iedere avond een zeer gevarieerde groentenschotel krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .