Ga naar inhoud

'onderhoud'


Gast

Aanbevolen berichten

Aangezien Pluis enorm in de rui is sinds twee weken en daarom ook heel veel haar binnen krijgt, had ik besloten ondanks haar enorme hekel hieraan haar toch te borstelen. Ook omdat ze toch al wat klitten begon te krijgen in haar nek en het al 2 maanden terug was.

Er kwam behoorlijk veel haar uit, het bleef maar komen. Na een tijdje begon Pluis zo te trillen dat ik gestopt ben met borstelen en haar rustig heb laten zitten en vervolgens op de grond heb gezet. Het eten dat ze tijdens het borstelen kreeg heeft ze niet op, terwijl ze hier normaal helemaal gek is. Ze ligt nu al een kwartier op haar vertrouwde plekje en ze ademt behoorlijk snel. Haar oren bewegen helemaal mee met haar adem ritme, terwijl dit normaal niet zo is.

Ik probeer het borstelen zoveel mogelijk uit te stellen, maar nu was het echt nodig. Heeft iemand tips om dit soepeler te laten verlopen? Ik vind dit namelijk behoorlijk zielig voor haar.

Ook moeten denk ik binnenkort toch haar nagels geknipt worden, dat is op deze manier echt geen doen. De dierenwinkel zei dat ze pas geknipt mag/kan worden nadat ze 1 jaar oud is, klopt dit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de nagels echt te lang zijn, moeten ze worden geknipt.

En misschien kan je op de grond kammen? Dan hoef je haar niet op te pakken en dan hoeft ze niet op schoot te zitten...

Maar moet je wel zorgen dat ze natuurlijk niet weg rent!!

Misschien moet ze nog wennen aan de kam, de eerste keer kort, de tweede keer dat je kamt wat langer enzo.

Misschien heb je hier wat aan!?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al geprobeerd, maar dan rent ze weg of ze hapt naar de borstel.

Wennen lijkt me opzich een goed idee alleen het is eeb ramp om haar op te tillen. Ik moet haar echt vangen in een handdoek anders lukt het niet. Dat wil ik het liefst zo min mogelijk doen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms moeten we onze konijnen even vervelen met dingen die we niet leuk vinden!

Ik zou het borstelen juist niet uitstellen maar haar er juist aan laten wennen...elke dag een paar min

Bied haar wat eten aan op haar vertrouwde plek en ga een paar keer met de borstel erover heen en klaar en dan elke dag gewoon 1x en dan klaar.

Zo is het kort maar leert ze er ook aan wennen en gaat ze kammen zien als wat lekkers krijgen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom probeer je het niet met zo een speciale handschoen ? Die bestaan voor katten en honden maar werken ook prima voor konijnen.

Dit werkt 100 keer aangenamer voor je konijn dan gelijk welke borstel. Veel zachter en het lijkt dat je haar gewoon aait. Een extra voordeel is dat je de nieuwe haartoppen niet beschadigd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom probeer je het niet met zo een speciale handschoen ? Die bestaan voor katten en honden maar werken ook prima voor konijnen.

Dit werkt 100 keer aangenamer voor je konijn dan gelijk welke borstel. Veel zachter en het lijkt dat je haar gewoon aait. Een extra voordeel is dat je de nieuwe haartoppen niet beschadigd.

Ik heb hier nog nooit van gehoord, wat is dit voor iets? En waar haal ik het vandaan?

Ik heb een aantal keer geprobeerd om haar iets lekkers te geven en dan de borstel 1x over haar rug te halen op een plek waar geen klitten of lange haren zitten. Maar ze springt meteen weg, zelfs als ze nog aan het eten is. Dus opbouwen gaat moeilijk worden ben ik bang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laten wennen wil niet echt lukken. Ze hupst gelijk weg. De enige manier is toch de harde manier waarin ik haar moet oppakken en gelijk helemaal goed moet borstelen zodat het komende tijd niet hoeft. Jammer, want zo is ze er niet echt blij mee, maar blijkbaar is het de enige manier

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik zou het graag aanpassen zodat ze hier veel minder stress van heeft, maar dat gaat niet helaas. En je kan het haar ook niet aan dr verstand brengen dat het voor haar eigen bestwil is :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb erna ook geprobeerd, maar dat hoeft ze dan ook niet.

Die handschoen heb ik nog niet geprobeerd, daar moet ik nog naar kijken. Heb voorlopig ook niet het voornemen om haar nog te borstelen, maar helaas zijn binnenkort de nagels aan de beurt... dan lijkt me nog erger dan het borstelen. Dat wordt namelijk de eerste keer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh ik hoop echt dat ik dat nooit hoef te doen inderdaad. Vroeger had ik konijnen die zo tam waren dat ze het wel toelieten, maar die 2 van mij zou een enorme strijd worden ja.

Je kan het eventueel bij de dierenarts laten doen. Al is dat misschien net zo stressvol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .