Ga naar inhoud

Sterilisatie?


Moniek

Aanbevolen berichten

Hey, ik heb even jullie hulp nodig.

Ik heb nu 2 koppels, beide ex-ram en voedster. Ik zou hier graag een groep van maken. Nu verwacht ik bij de dames misschien wel wat problemen. De eerste dag dat ze naast elkaar in de ren zaten, waren ze constant ruzie aan het zoeken bij een klein spleetje waar ze elkaar kunnen zien. Nu ze wat aan elkaars geuren gewend zijn, lijkt het wel mee te vallen.

Dame 1 hebben we sinds januari en denk ik zo'n 3x schijnzwanger geweest. Dame 2 hebben we nu ongeveer een maand en was de eerste week flink schijnzwanger, daarna niet meer. Van beide dames is de leeftijd onbekend.

Nu ben ik zelf eigenlijk niet van het snijden in gezonde beesten, maar ik vraag me toch af of het niet beter zou zijn om ze te steraliseren. Ook gezien de kans op baarmoederproblemen en misschien meer rust als het een groep zou worden? Zijn er eigenlijk veel veranderingen in gedrag of valt dat wel mee?

Ik heb dit jaar ook een van mijn mannen laten castreren en dat vond ik eigenlijk wel een tegenvaller. Dus voor sterilisatie ben ik wel een beetje huiverig.

Wat zouden jullie doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou eerst eens kijken wat er gebeurt als je op neutraal terrein gaat koppelen. De dames kunnen je ook positief verbazen tijdens een koppeling. Mijn dame was ook erg fel op haar eigen terrein. Bij latere koppelingen nooit problemen gehad. Wel echt op neutraal terrein bij elkaar zetten en daar even houden tot het stabiel gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gezien je twijfels zou ik inderdaad doen wat Christaaa zegt. Mocht je nou toch echt wel veel voelen voor sterilisatie, dan zou ik het eerder geruime tijd voor de koppeling doen. Maar als je toch eigenlijk zoiets hebt van voegt het nou wel veel toe voor hun gedrag en ik wil niet snijden in een gezond dier.. Dan zou ik het even afwachten. Het kan altijd nog. Een heftige reactie door gaas is echt heel normaal, dus dat zou ik niet laten meewegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar zat ik zelf ook een beetje aan te denken, eerst kijken hoe het nu gaat. Dame 2 was trouwens de ruziezoeker en voor haar was de ruimte nieuw. Het zit geen gaas tussen, maar een dicht schot. Achteraan kan dat niet precies aansluiten tegen de achterwand en daar zochten ze elkaar op.

Jullie steriliseren ook geen voedster als er geen gezondheidsproblemen zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik niet, dollie wel ;)

Ik heb 1 gesteriliseerde voedster, vanwege gedragsproblemen. (reed de hele tijd op mijn oude ram, die dat niet vol kon houden)

Er zijn hier veel mensen die het wel doen, om baarmoederproblemen in de toekomst te voorkomen. Ik heb hetzelfde gevoel als jij wat betreft snijden in een gezond dier. Heb het ooit aan mijn dierenarts gevraagd en die vond het niet nodig. En ik vraag me af wat voor negatieve effecten het juist op een voedster kan hebben. Voor mij dus redenen om het niet standaard te doen.

Er zijn al veel topics geweest over wel of niet. je kunt hier even zoeken voor meer info.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .