Ga naar inhoud

Wilgenhout wanneer oud?


bino&dido

Aanbevolen berichten

Nee hoor dat valt wel mee, het wordt gewoon hard en taai. Splintert wel een beetje misschien maar konijntjes kunnen goed knagen en knabbelen dat wel fijn voor ze het doorslikken.

Vers vinden ze lekkerder maar verdroogd oud wilgenhout is ook wat ze in de winkel verkopen.

Hier halen ze er hun neus voor op en willen ze alleen vers, maar volgens mij zijn er zat konijnen die het wel eten anders werd het niet verkocht denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wilg splintert volgens mij niet zo als andere houtsoorten.

Ik doe al vanaf januari met een bérg appelboomtakken (liggen in een donkere garage) en ze gaan nog steeds met veel smaak naar binnen. Ze zijn inderdaad iets droger dan vers, maar het splintert niet. Tenminste, ik kan ze afgekloven rustig oppakken zonder dat ik onder de splinters zit.

Ik heb ooit eens ergens begrepen dat konijnen geen splinterend hout mogen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je ook kunt doen als je veel hebt....

een laagje water in een emmer en de stokken/takken er rechtop in zetten, zodat ze een stukje onder water staan.

Zo blijven ze veel langer vers, doe ik hier altijd.

Dan worden het juist weer bomen ;) ze blijven dus niet langer vers, maar ze blijven in leven :) Zo heb ik ze in mijn tuin geplant, speciaal voor de konijnen. Mijn konijnen willen namelijk ook alleen maar verse takken. De takken uit de dierenwinkel moeten ze niet.

De takken van de perenboom van mijn schoonouders liggen overigens wel al een halve week in de schuur en gister knabbelden ze er nog heerlijk op los. Het is wel al gedroogd, ook de bladeren, maar daar maken ze dan dus geen probleem van... Ze zijn gewoon kieskeurig ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bomen nog wel, dat vind ik knap zeg.

Ze verslijten hiert zo'n 3 takken per dag, dus hoe het in hemelsnaam de tijd moet krijgen om een boom te worden?

Is het nou zo'n probleem als er 'vers' staat in plaats van 'in leven'?

Smiley of niet, wordt soms een beetje moe van al dat muggenziften betreffende woordkeuzes.

Als je ze gewoon laat liggen drogen ze uit, in water niet. Zo wel goed dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bomen nog wel, dat vind ik knap zeg.

Ze verslijten hiert zo'n 3 takken per dag, dus hoe het in hemelsnaam de tijd moet krijgen om een boom te worden?

Is het nou zo'n probleem als er 'vers' staat in plaats van 'in leven'?

Smiley of niet, wordt soms een beetje moe van al dat muggenziften betreffende woordkeuzes.

Als je ze gewoon laat liggen drogen ze uit, in water niet. Zo wel goed dan?

Tjee.. met het verkeerde been uit bed gestapt.. pff..

Eerst zeg je 'Bomen nog wel, dat vind ik knap zeg' en vervolgens ben ik aan het 'muggenziften'.. mmm.. ya.. right...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoor, goede been, zelfs uitgeslapen en wel. :)

Ben alleen een beetje moe van het op ieder woordje te moeten letten.

Ik ben niet over een boom begonnen, ik reageer er alleen op.

Maar goed, ik heb mijn punt gemaakt, dus on topic maar weer.....

Ik hoop dat je konijnen veel plezier hebben met de wilgentakken, Bino & Dido.

Hopelijk heb je iets aan de tip gehad. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je ze in het water zet, blijven ze inderdaad langer vers.

Ze drogen niet uit, en krijgen, als je ze lang genoeg laat staan, mooie blaadjes.

Of de blaadjes blijven groen, ipv verdorren.

En voor het echte bomen zijn, gaan daar wel een paar jaartjes overheen en zo lang laten ook mijn konijnen ze niet heel ^^

Link naar reactie
Delen op andere sites

En nu opletten wat ik schrijf....hihi kon het niet laten.

Wilgen oud of vers vinden ze hier even lekker.

Sommige konijnen vinden zelfs stoelpoten lekker en daar staan bij mijn weten ook geen "verse" blaadjes meer op.

Als ze maar kunnen knabbelen zijn ze gelukkig.

Konijn gelukkig = wij gelukkig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou dat is dus iets wat ik niet begrijp! Waarom gaan die konijnen van mij aan de plinten zitten vreten terwijl er wilgentakken te over liggen. Zowel oud als vers. De oude werd helemaal niets mee gedaan, de verse wel, maar de plinten, kozijnen en deuren bleven het aantrekkelijkst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hele goede tip om de wilgentakken in een emmer water te zetten trouwens hoor !

Dat doe ik namelijk al jaren :goed:

Als je veel takken hebt en je ze een tijdje kunt laten staan zul je zien dat ze verse uitlopers krijgen met malse groene blaadjes.

Alle konijnen die ik ooit gehad heb waren eigenlijk allemaal veel gekker op verse takken dan gedroogde uit de winkel !

Goed voor de tanden en tegelijk bezigheidstherapie :biggrin:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh te gek zeg !

Fantastisch... ik ga het meteen proberen !!!!!!!

Als het gelukt is dan ga ik de takken die ik van al mijn "bomen" afsnoei hier op BB verkopen bij Vraag & Aanbod.

Voorinschrijvingen zijn mogelijk :angel:

Wie het eerst komt wie het eerst maalt, ik verkoop op volgorde van inschrijving... :eyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh te gek zeg !

Fantastisch... ik ga het meteen proberen !!!!!!!

Als het gelukt is dan ga ik de takken die ik van al mijn "bomen" afsnoei hier op BB verkopen bij Vraag & Aanbod.

Voorinschrijvingen zijn mogelijk :angel:

Wie het eerst komt wie het eerst maalt, ik verkoop op volgorde van inschrijving... :eyes:

Ik teken, zijn toch wel gratis hè :P

Anders loop ik wel naar de overkant van de straat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .