Ga naar inhoud

HELP! Voedster zit in hoekje en wil niks meer eten


KonijntjeHeidi

Aanbevolen berichten

Verdorie, had ik me nou toch eerder zorgen moeten maken?

Net wezen voeren en een laatste check voor het slapen gaan, en 1 van mijn voedsters wil niks eten, en zit stil in een hoekje. Normaliter stormt ze echt op haar biksjes af, evenals haar hooi, maar van beide wil ze nu niks weten.

Vanmiddag lag ze, tijdens deze hele warme middag, wel in haar nachthokje, maar dat doet ze wel vaker. Helemaal als het warm is, schijnbaar voelt ze zich daar het prettigste. Vanochtend met voeren en vanmiddag tijdens het schoonmaken van hun verblijf was ze nog lekker levendig en stormde af op haar hooitjes en bixjes.

Dat ze dus aan het einde van de middag in haar nachthokje zat, vond ik niet heel raar. Alle konijnen lagen hier namelijk languit te chillen ivm het warme weer, en elk knijn heeft daar zo zijn eigen favoriete plekje voor.

Maargoed, nu dus met voeren taalde ze niet naar haar biksjes, ze bleef in elkaar gedoken in een hoekje zitten. Toen ik haar op wou pakken spurte ze wel weg, en toen zag ik ook dat ze op een hoop BDK'S zat ... om haar te vangen was nog een hele klus, wegspurten kon ze nog wel. Eenmaal op m'n schoot ben ik goed haar buikje af gaan tasten en rechts voelde ik een 'bobbeltje' zitten.

Oktober j.l. hebben we helaas een konijn moeten laten inslapen ivm ernstige verstopping, en alle doemscenario's komen nu voorbij ..

Heb hier nog lax-a-past liggen van het vorige konijn. Omdat ik toch bang ben voor een verstopping, wil ik haar dat sowieso geven. Is verder dwangvoeren nog een optie? Water zal ze nu zowiezo nog extra krijgen dmv dwangvoeren, gezien ik bang ben dat ze vanmiddag met de hitte ook te weinig gedronken heeft.

Verdorie, begin nu wel bang te worden hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb er nu plusminus 25 ml water ingekregen en haar plusminus 10 ml lax-a-past gegeven. Verder haar buikje 20 minuutjes gemasseerd. Dwangvoeren doe ik nu verder niet, zal haar in ieder geval geen vaste substantie geven.

Ze keutelde dus blindedarmkeutels, maar at deze niet op.

Na het masseren van haar buikje kon ik die 'bobbel' ook niet meer terug vinden.

Ben ook een beetje bang voor gas .. Ga er vanacht weer opnieuw uit, en bij geen verbetering morgenochtend direct m'n dierenarts bellen. Owww, ik heb echt doemscenario's over dat ze straks dood in haar ren ligt ..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien geen handige zet, maar omdat we een duidelijke 'bobbel' voelde in haar buikje, zou dat kunnen wijzen op een evt. verstopping (voor zover dat mogelijk is bij konijnen). Dat ze heeft gepoept betekent niet dat er in haar darmstelsel geen verstopping zou kunnen zijn. Na 20 minuten masseren voelden we het bobbeltje niet meer.

Water dronk ze trouwens wel goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjulliewel voor alle sterkte-wensen :)

Komen net van de DA terug. Temperatuur was goed, kleur van het tandvlees/slijmvlies was goed, buikje opgevoeld; geen gas of verstoppingen kunnen vinden, toen gebitje na gekeken en ze bleek wat haakjes te hebben. Deze zijn er voor zover als mogelijk afgevijld. Daarnaast heeft ze nog pijnstillers gekregen. Moet haar nu verder thuis via dwangvoeding Olvarit (= babyvoeding) geven en dat heb ik nu ook gedaan. Straks ook weer water geven.

Morgenochtend zou ze weer uit zichzelf moeten eten ... hopelijk zien we vanavond al vooruitgang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Critical Care lijkt me in zo'n geval in ieder geval het beste maar als je DA dat niet wil geven dan maar brokjes oplossen inderdaad, ik snap het nut van de Olvarit in deze niet? Zeker niet puur Olvarit, het is geen baby... Het is nou niet bepaald het beste voer. Kijk als je medicijnen moet geven en je konijn vindt Olvarit zo lekker dat hij het daardoor vanzelf oplikt als het erdoor gemengd zit dan is het wat anders, dan heeft het nut, of als hij hoognodig suikers binnen moet hebben, maar dit konijn eet al een tijdje niet en zal toch zijn voedsingsstoffen binnen moeten krijgen voor een goede darmwerking.

En inderdaad zonder pijnstilling duurt het misschien nog langer zou ik denken voor hij weer gaat eten? (Ervan uitgaande dat hij niet at door pijn van de haakjes)

Link naar reactie
Delen op andere sites

POSITIEVE UPDATE! :D

Net de rennen van de konijnen wezen verschonen. Ook weer lekker vers hooi in hun hooibal gegedaan, allemaal hun portie biksjes gekregen + nog wat kleine roosjes broccolie.

Jooppie (zieke voedster) bleef maar in haar nachthokje zitten. Maalde niet naar het hooi, biks en broccolie (had ook wat van alles voor haar neusje gezet .. you never know ..) maargoed, ze wilde er niks van weten.

Had haar portie dwangvoer van olvarit gemengd met opgeloste bixjes alweer klaar staan. Gaf de rest van de konijnen ondertussen nog wat wortelloof in de ren. Ineens heeft Jooppie door dat er wortelloof wordt gegeven, ze spurt uit haar nachthokje en begin heerlijk aan het wortelloof te knabbelen.

Ow men, kon wel een gat in de lucht springen! Zo blij dat ze uit eigen initiatief aan het wortelloof begon. Nou, nu even kijken hoe ze het verder doet, haar portie dwangvoer zal er sowieso nog in gaan straks, voor de zekerheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .