Ga naar inhoud

Operatie


Cinderella

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Vandaag is het dan zover... Ik heb Bobo net bij de dierenarts gebracht en dan wordt hij geopereerd. Zijn tanden worden getrokken en hij wordt gecastreerd. Arm ding... Ik hou de hele dag me telefoon bij me want ze gaan me bellen als ik hem weer op kan halen.

Weten jullie of er verder nog iets is waar ik rekening mee moet houden als hij weer naar huis mag? Ik heb een snuggle safe (kruikje voor de warmte), ik zal straks een potje olvarit (wortel) halen zodat als hij niet wilt eten toch wat binnenkrijgt. En dan ga ik straks zijn kooitje helemaal schoonmaken zodat er geen kans is voor infecties of iets dergelijks.

Alvast bedankt voor jullie informatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Best is de komende dagen op handdoeken, bodembedekking kan namelijk prikken in de wond.

Olvarit bevat geen vezels, ik zou dwangvoeding van de dierenarts vragen. Zeker gezien ook de tanden worden getrokken.

Daarnaast is het handig om Pijnstilling (caprofen) en darmstimulans (ciseral) in huis te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi hoi, Zo Bobo is thuis! Hij werd goed wakker uit de narcose en hij was eigenlijk gelijk al bij. Toen ik hem thuis in zijn kooitje zette, ging hij gelijk drinken (yes! dat is goed toch?) en er liggen inmiddels ook wat keuteltjes. Hij is zichzelf wel steeds aan het wassen want hij heeft wat bloed bij zijn bekkie. Ik heb al het zaagsel en stro er uit gehaald en hij ligt/ zit nu op kranten. Ik heb er wel een kleedje in gelegd zodat hij hier lekker op kan gaan liggen. Zijn brokjes heb ik even laten weken in water zodat deze zacht zijn, dan kan hij ze wat makkelijker kauwen meldde de dierenarts assistente mij. Ik merk wel aan hem dat hij nog een beetje duf is, maar verder lijkt het allemaal goed :D:love:

@Amatjuh, bedankt voor de tips! Ik heb inderdaad het zaagsel er maar uitgehaald. En ik heb van de dierenarts Carprofen voor de pijnstilling en Enrofloxoral (antibiotica) mee gekregen. Ik had de assistente nog gevraagd naar de dwangvoeding maar zij meldde mij dat dit niet nodig is, even de komende dagen de brokjes weken in wat water en dan zou het goed moeten gaan. Mocht hij maandag echt nog niets gegeten hebben, kan ik dwangvoeding komen ophalen.

@Rian, bedankt! Dat ga ik onthouden. Mocht hij niet (meer) willen drinken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, gelukkig maar. Dat stelt me al wel gerust! Ik wou net zijn medicijn (Pijnstilling en Antibiotica) geven, in zo een spuitje met een beetje gemengd met olvarit zodat het wat lekkerder smaakt, maar hier wilt hij niks van weten :( Ik heb dit nu maar wat verdeeld over zijn groente en brokjes en dan is het hopen dat hij dat eet zodat hij het toch binnenkrijgt. Mocht het er morgen ochtend allemaal nog liggen, hoe kan ik er dan het best voor zorgen dat hij het toch binnenkrijgt? Ik durf hem niet goed op te tillen omdat hij ook gecastreerd is en dus een wond onder zijn buikje heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zult dan toch wel moeten. Je kunt hem het beste oppakken en op je schoot zetten. Bekkie open, spuitje erin en leegdrukken.

Hier werkt een potje fruithapje heel goed, ipv olvarit. Gewoon een theelepeltje mengen met de medicatie. Let er wel op dat er zo weinig mogelijk ander spul in zit, qua conserveringsmiddelen etc

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel belangrijk dat hij de pijnstilling en AB goed binnenkrijgt.

Ik weet niet of ik hem op schoot zou durven zetten, als het mis gaat gaat hij alle kanten op springen wat nou net niet moet. Zoiets kan alleen als je een heel tam konijn hebt. Zo niet, dan zou ik hem op een schone handdoek op tafel zetten en hem erin wikkelen zodat er niets fout kan gaan en hij niet zich kan gaan verzetten met die wonden en dat alles schoon is.

Raar van je DA dat ze begint over 'als hij maandag nog niet eet'. Als hij niet zou gaan eten (gelukkig wel) en je kijkt dat vrijdag en zaterdag even aan dan sta je op zondag een grafje te graven. Hoef je maandag echt niet meer naar de DA. Best een grove fout vind ik van een dierenarts. Een konijn kan echt niet 3 dagen niet eten, ook geen 2 en ook geen 1. Een konijn MOET iedere dag eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh jeetje, daar schrik ik toch wel van. Dat is inderdaad een grote fout. Ik zal ze er volgende week even op aanspreken (ik moet er dan weer heen voor controle) waarom ze het me niet in ieder geval voor de zekerheid hebben meegegeven. Ik vroeg er nog zo om of ik niet wat voor de zekerheid zou meenemen? Nee hoor dat is niet nodig, dat eten hebben ze heel snel weer door. Ben ik blij dat hij zijn brokjes vanmorgen allemaal lekker op had gegeten! :shocked:

Op schoot zijn medicatie geven zal misschien nog wel gaan, maar dan ben ik bang dat hij inderdaad rare bewegingen maakt of weg springt. Met die handdoek kan ik nog wel proberen. Bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zo verbaasd dat ik ook in dit topic weer lees dat er AB en pijnstilling gegeven wordt na castratie van een ram! Waar is dat goed voor? Het is een ingreep van niks en het beestje heeft geen AB en pijnstilling nodig, dat is alleen maar rommel dat je zijn lijfje in duwt. Pas als je merkt dat je nijn niet eet, dan zou je pijnstilling kunnen overwegen.

Het laat me een beetje denken aan mensen die verkouden zijn en dan meteen rond gaan roepen dat ze griep hebben en de hele drogist leeg kopen. Zo overdreven!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn tanden zijn ook getrokken hè. Ik heb daar geen verstand van maar pijnstilling lijkt me dan best nodig, als een mens zijn kiezen laat trekken is ie ook blij met pijnstilling, bij een konijn is tanden trekken nog heftiger want dan moet er echt in het kaakbot gewroet worden omdat de tanden niet zoals bij mensen een wortel hebben die je er mee uittrekt.

Kan me ook voorstellen dat Antibiotica daarbij op zijn plaats is, een kaakabces is iets wat dan op de loer ligt en dan heb je echt een probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zo verbaasd dat ik ook in dit topic weer lees dat er AB en pijnstilling gegeven wordt na castratie van een ram! Waar is dat goed voor? Het is een ingreep van niks en het beestje heeft geen AB en pijnstilling nodig, dat is alleen maar rommel dat je zijn lijfje in duwt. Pas als je merkt dat je nijn niet eet, dan zou je pijnstilling kunnen overwegen.

Het laat me een beetje denken aan mensen die verkouden zijn en dan meteen rond gaan roepen dat ze griep hebben en de hele drogist leeg kopen. Zo overdreven!

Antibiotica waarschijnlijk omdat de tanden ook zijn getrokken?

En Bommel hier had ook echt 2 dagen pijnstilling en darmstimulans nodig. Dus om nou te roepen dat het een ingreep van niks is ben ik niet met je eens. Dat zal dan wel per konijn verschillen. MAar ik vind het in ieder geval wel aan te raden om het in huis te hebben, want als je het niet hebt zul je net zien dat je het nodig hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat fijn dat bobo al weer zelf eet zo snel na de operatie

ik vind het ook niet overbodig om pijnstilling en ab te geven

na deze ingreep

ik moet vrijdag met mijn konijn naar driebergen om zijn tanden te

laten verwijderen

ik ben blij te lezen dat die van jou zo snel weer eet

beterschap met bobo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaa ik ben ook erg blij dat hij lekker eet. Ik heb het wel op een schoteltje gelegd zodat hij er makkelijker bij kan en hij drinkt ook goed. Gelukkig! Ook zijn groenvoer peuzelt hij lekker op.

@Amatjuh, Ja dit heb ik inderdaad geprobeerd om het over zijn brokjes te smeren en op deze manier eet hij het wel/ krijgt hij het wel binnen gelukkig. Alleen niet in 1 keer maar verspreid. Maakt dat nog wat uit dat iemand weet? Werkt het dan wel?

@PaulaW, dank je wel. Ja ik ben zelf ook blij om te zien dat het zo snel goed met hem gaat! Hij eet en hij drinkt en hij haalt ook al weer kattenkwaad uit (ik heb kranten als bodembedekking en op de een of andere manier had hij deze kapot gescheurd. Er lagen overal snippers haha!) dus hij is al weer zo goed als de oude :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn tanden zijn ook getrokken hè. Ik heb daar geen verstand van maar pijnstilling lijkt me dan best nodig, als een mens zijn kiezen laat trekken is ie ook blij met pijnstilling, bij een konijn is tanden trekken nog heftiger want dan moet er echt in het kaakbot gewroet worden omdat de tanden niet zoals bij mensen een wortel hebben die je er mee uittrekt.

Kan me ook voorstellen dat Antibiotica daarbij op zijn plaats is, een kaakabces is iets wat dan op de loer ligt en dan heb je echt een probleem.

Pijnstilling heb je nodig als je konijn pijn heeft. Een konijn dat pijn heeft, eet niet. Dit konijn eet. Heeft hij dus pijnstilling nodig? Nee. Het kan natuurlijk zijn dat hij eet omdat hij juist geen heeft door pijnstilling, maar dat kan ik uit dit verhaal niet opmaken.

Soms is het ook goed om je gezonde verstand te gebruiken. Je ziet ook vaak bij mensen dat ze bij een verkoudheid al de halve drogist leeg gaan trekken omdat ze denken dat ze griep hebben en dan vanalles nodig denken te hebben (wat overigens niet helpt, maar dat is een ander verhaal)

Zo'n beestje heeft niet altijd medicatie nodig. Ik vind dat daar best met wat meer voorzichtigheid mee omgegaan mag worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pijnstilling heb je nodig als je konijn pijn heeft. Een konijn dat pijn heeft, eet niet. Dit konijn eet. Heeft hij dus pijnstilling nodig? Nee.

Is dat zo zwart/wit? Volgens mij ploeteren veel (prooi)dieren redelijk door, simpelweg omdat het MOET. Als je het toch wat gemakkelijker voor ze kan maken door de pijn wat te stillen kan het weinig kwaad toch? Volgens mij is er best een flink grijs gebied tussen 'totaal geen pijn' en 'liever doodgaan door niet te eten dan pijn'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik leg al uit waarom pijnstilling geen overbodige luxe is als zijn tanden getrokken zijn. Dat MOET pijn doen, dat kan niet anders.

En nee, ik neem zelf nooit zo maar een pijnstiller, als ik koppijn heb dan bedoelt mijn lijf daarmee te zeggen dat ik rustig moet gaan liggen en niet rond moet gaan lopen rennen. Heeft een reden. Als ik dan een pijnstiller neem ga ik alsnog rond lopen rennen. Daarom doe ik dat niet.

Maar als ik met een gebroken been in het ziekenhuis lig ben ik donders blij met pijnstillers. Het heeft dan geen nut om pijn te gaan zitten lijden, stilliggen doe je dan toch wel met je poot in het gips. Zelfde met dat konijn. Je kan wel kijken of hij zo ook wil eten maar eten doet sowieso pijn en je wil absoluut niet dat hij denkt 'au doet pijn ik eet maar even een dagje niet'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet doen waar je jezelf goed bij voelt. Ik zou niet willen dat mijn konijn pijn heeft, immers laten ze dat niet zomaar merken, dus hoe weet je of hij geen pijn heeft? 2-3 dagen pijnstillers geven vind ik geen overbodige luxe bij getrokken tanden en balzakken die opengesneden zijn. Zeker als je onervaren bent met ingrepen bij konijnen en je mogelijk dus te laat herkend wanneer je wél iets moeten geven, zou ik het risico niet nemen als ik de TS was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dan natuurlijk ook liever zekere voor het onzekere. Ik zou niet willen dat ik denk van 'oh volgens mij gaat het wel goed dus ik geef hem niks meer' en dat hij dan wel pijn lijdt. De dierenarts assistente meldde mij echter dat de pijnstilling en antibiotica voor 7 dagen is en hij is afgelopen vrijdag geopereerd. Maar als ik dit hier lees, lijkt me dat vrij lang? Is het verstandig om er misschien toch eerder mee te stoppen? Vind ik nu wel even heel moeilijk... Het gaat volgens mij best goed met hem. Ik merk wel dat hij wat rustiger aan doet als hij losloopt en in zijn kooi zit/ligt. Maar soms gaat hij ook weer lekker rennen en gek doen (met zijn koppie schudden). Het is jammer dat ze niet kunnen praten he? Dan had hij even kunnen zeggen hoe hij zich voelt…

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .